penger, sedler, kroner, mynt20050408Brukt i 0106, på nett

Inntektene øker i Tromsø

Men det hindret ikke smell i fjor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Antall lokale avismarked hvor man har to aviser som kriger mot hverandre flere dager i uken kan telles på en hånd. I Skien er avisene jevnstore blitt, i Tromsø er virkeligheten en annen.

Det nærmeste de to avisene Nordlys og iTromsø har vært hverandre var i fjor. Da skilte opplagene med 15.159 aviser. Nordlys hadde et opplag på 23.379 aviser og iTromsø 8.220.

Et godt stykke fra toppårene dere som for Nordlys var i 1995 med 33.078 aviser og iTromsø 2005 med 11.068.

Løft i Nordlys

Styrkeforholdet vises ikke overraskende på inntektssiden i regnskapene til de to avisene. Nordlys hadde i fjor en omsetning på 167 millioner kroner, en forbedring på like over to millioner fra 2011.

Også iTromsø økte sin omsetning, men med mer beskjedne 700.000 kroner til 49,8 millioner.

Begge avisene økte kostnadene i perioden. Nordlys øker kostnadene med over seks millioner til 153,5 millioner. Hos konkurrenten er kostnadsveksten lavere målt i kroner. Opp fire millioner til 66,7 millioner. 

Smell iTromsø

Dermed gikk nummer to-avisen med et driftsunderskudd på 5,8 millioner kroner i fjor. Det er betraktelig dårligere enn året før da underskuddet var på 1,9 millioner kroner. Gjennom de siste fem årene er et driftsunderskudd på 46.000 kroner det beste avisen har fått til. I denne perioden har iTromsø kostet sin eier, Polaris Media, 23 millioner kroner. I denne perioden har avisen vært gjennom betydelige kutt og nedbemanninger.

Hos Nordlys er historien en annen. Avisen har siden 2008 levert driftsoverskudd på mellom 14 og 19 millioner kroner. I fjor gikk driften med 14,4 millioner i overskudd. Dette er 4,2 millioner kroner svakere enn året før.

Kutter kostnadene

Nordlys hadde ved utgangen av fjoråret økt antall årsverk fra 67 til 73. Hos konkurrenten er situasjonen en annen. Bemanningen ble redusert med en tredjedel i 2010. En av årsakene til de økte kostnadene, er ifølge årsberetningen avsetning til sluttpakker i forbindelse med spareprogrammet P2015.

Klubbleder Tom Benjaminsen forteller at redaksjonen i utgangspunktet ikke var pålagt effektiviseringstiltak i spareprogrammet fra Polaris, men at mediehuset skal redusere kostnadene med fire millioner kroner i året. Derfor ble det tilbudt fire sluttpakker. I og med at bare fire søkte, og en av disse arbeidet i redaksjonen, ble alle sluttpakkene innvilget.

– Vi er opptatt av at dette ikke skal gi de som er igjen en merbelastning.

iTromsø mottok i fjor 9,1 millioner kroner i direkte pressestøtte.

Powered by Labrador CMS