Årets avlyste Arendalsuke markeres 13. august, blant annet med slipp av Tillitsbarometeret. Her fra partilederdebatt i fjor.

Undersøkelse: Tilliten til mediene har styrket seg

Men sosiale medier sliter med tilliten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det tredje årlige Tillitsbarometeret, utført av Respons Analyse på vegne av Arendalsuka, viser blant annet et oppsving i tilliten til mediene.

63 prosent av de spurte gir en tillits-score på mellom 6 og 10 på en skala fra 1 til 10, til kategorien «norske medier som aviser, radio, tv».

I 2019 var tilsvarende tall nede på 55 prosent, i 2018 58 prosent.

De norske ideelle organisasjonene oppnår høyest tillit blant kategoriene. I alt 84 prosent av de spurte gir 6 eller høyere på spørsmålet om tillit. Stortinget får 6 eller høyere fra 75 prosent.

Regjeringen er institusjonen som går mest frem i forhold til i fjor. 69 prosent gir karakteren 6 eller høyere, mot 50 prosent i fjor.

Sosiale medier oppnår fortsatt klart lavest tillit, kan man lese i rapporten fra undersøkelsen, og tilliten er faktisk svekket fra i fjor. Bare 14 prosent gir 6 eller høyere, mot 15 prosent i fjor.

Undersøkelsen baserer seg på 1000 telefonintervjuer, som ble gjennomført i juni i år.

Powered by Labrador CMS