Avisene forandrer for mye

Hangen til omfattende redesign i jakten på unge (ikke)lesere kan lett slå kontra, hevder ny amerikansk rapport.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I papirutgaven til Editor & Publisher, gjengitt i en forkortet utgave på nettstedet deres, går man kritisk gjennom følgene av for omfattende endringer i papiravisene. Full redesign, der man flytter seksjoner, kutter artikkellengde og reduserer sideantall og redaksjonelle nyhetsflater, kan føre til utilsiktede resultater. Man kan lett miste trofaste kjernelesere uten å vinne de unge (ikke)leserne man er ute etter.

I rapporten siteres Randy Hammer som forteller at da hun overtok som redaktør i Asheville Citizen-Times (Nord-Carolina) i oktober i fjor, møtte hun en bølge av klager og protester mot en redesign avisen hadde foretatt et halvt år tidligere.

– Folk hatet det. Jeg var nervøs ved tanken på å skulle endre avisen tilbake til slik det var før, men det ble den største dagen i min journalistiske karriere, forteller hun.

Karen Magnuson, redaktør i Rochester Democrat & Chronicle (New York) sier at avisen ikke har gjort noen forandringer på de ni årene hun har vært der, og hun har ingen planer om å gjøre det. Hun er mer opptatt av å ta vare på de såkalte boomers, de store generasjonskullene født mellom 1943 og 1963.


Powered by Labrador CMS