Dagbladet, Dagsavisen og BA taper mest

Dagbladet, Dagsavisen og Bergensavisen taper relativt sett flest lesere, mens Romerikes Blad øker mest. I antall er det VG og Dagbladet som taper mest.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TNS Gallups multimediaundersøkelse Forbruker & Media omfatter 154 avistitler, og av disse er det hele 68 som har fått færre lesere det siste året. 29 aviser har framgang. Det er særlig de store avisene som går tilbake, og VG og Dagbladet har hver tapt mer enn 60.000 lesere. Totalt sett er avislesningen i absolutte tall i tilbakegang, selv om det også har vært en befolkningsøkning i samme periode.

– Storavisene går tilbake, regionavisene viser veldig forskjellige tall og nisjeavisene er stabile. Gir dette grunn til bekymring for papiravisens framtid, fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i MBL?

– Om vi skal kalle det bekymring, vet jeg ikke sikkert, men for de store avisene som VG, Dagbladet og Aftenposten og de store regionavisene, er det en utfordring å kombinere de ulike plattformene. Vi ser jo at disse mediene øker sin totale publikumstilknytning, men økningen kommer altså ikke på pair, og foreløpig er det papir som genererer mest penger, sier Holbæk-Hanssen.

For nisjeavisene er utviklingen forholdsvis stabil. Morgenbladet og Klassekampen øker, mens Dagsavisen går tilbake.

Også lokal- og regionaviser med under 90.000 lesere holder stillingen. 21 aviser har fått flere lesere og 24 aviser færre.

Fullverdig multimedieundersøkelse

Forbruker & Media-undersøkelsen er den eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge og inneholder dekningstall for aviser, radiostasjoner, tv-kanaler, tekst-tv, internett, mobilt medieinnhold, magasiner, fagblader og reklame. Totalt er litt i underkant av 30.000 personer over 12 år intervjuet over telefon. Tallene sammenliknes med tilsvarende undersøkelse i fjor.

Forholdet mellom bekreftet opplag og faktisk lesning målt gjennom spørreundersøkelser er omdiskutert, og man har ikke kommet fram til noen generell forklaringsmodell. Den internasjonalt anerkjente medieforskeren Michael Brown mener at det ikke er noen direkte og absolutt sammenheng mellom opplag og lesning. Generelt mener man for eksempel at nummer 2-aviser alltid har relativt høyere lesertall enn den ledende konkurrenten, og at abonnementsaviser har færre lesere per eksemplar enn løssalgsaviser. Gratisaviser har desidert færrest lesere per eksemplar, for å nevne noe.

Fortsatt høy avislesning

Undersøkelsen viser at avislesning i Norge går tilbake, men at den fortsatt er meget høy. 84 prosent av befolkningen leser minst en avis daglig, en tilbakegang på seks prosent i forhold til toppåret 1997. I gjennomsnitt leser vi to aviser hver dag.

TNS Gallups undersøkelse omfatter også lørdags- og søndagsavisene, og her er det nedslående tall. Lørdagsutgavene går samlet tilbake med fire prosent mens søndagsavisenes tilbakegang er på seks prosent sammenliknet med samme tidspunkt i fjor.

Utviklingen for de 18 største avisene viser at disse til sammen taper 191.100 lesere (alle tall i tusen):

VG1294(-61,3)

Dagbladet745(-63)

Aftenposten Morgen742(-21,9)

Aftenposten Aften399(-4,4)

Dagens Næringsliv296(-7,9)

Bergens Tidende249(-5)

Adresseavisen226(-1,9)

Stavanger Aftenblad181(-5,7)

Dagsavisen134(-10)

Romerikes Blad120(4,7)

Drammens Tidende118(1,3)

Fædrelandsvennen116(-4,5)

Bergensavisen114(-8,3)

Vårt Land112(-1,6)

Finansavisen104(-2,2)

Sunnmørsposten102(-0,6)

Nordlys94(0)

Byavisa94(1,2)

Intervjuene er foretatt i perioden 25. juli 2005 til 23. juli 2006. Tallene sammenliknes med forrige periode, som varte fra 9. august 2004 til 24. juli 2005

Powered by Labrador CMS