Skeptiske til prisøkning

Fire av fem medieanalytikere Journalisten har snakket med mener at VG og Dagbladet gjør rett i å beholde løssalgsprisen på 10 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medieanalytikerne mener at markedssituasjonen, med sterkt fallende opplag, gjør det for risikabelt å øke dagens pris på 10 kroner. Selv om det er over fire år siden sist VG og Dagbladet satte opp normalprisen.

– Det sterke fallet både VG og Dagbladet opplever i opplagene betyr at det neppe er tilrådelig å øke prisen akkurat nå, mener Dag Sletmo i Kaupthing.

Mer generelt har han tro på at det er rom for prisøkninger på sikt.

– Etter hvert som opplagene faller, kommer man nærmere og nærmere kjerneleseren, som vil være mindre prisfølsom, sier Sletmo.

Psykologisk tungt

Flere av analytikerne mener at steget opp fra et psykologisk viktig nivå på 10 kroner, kan bli tungt for avisene.

– Avisene må være forsiktige, selv om det er lenge siden forrige prisøkning på hverdager. Jeg tror det er vanskelig å øke prisen, tatt i betraktning at det er på hverdager utfordringene er størst for opplaget. I tillegg er tier’n en psykologisk viktig pris. I første omgang kunne det heller vært et potensial for VG å gjøre noe på søndag, hvis de utvider produktet, sier Atle Vereide i Enskilda Securities.

Flere magasiner?

Etter den vellykkede etableringen av VG Helg på lørdager er det trolig fristende for VG å følge etter Dagbladet med en utvidet satsing på magasinprodukter. En av dem som har tro på en slik strategi, er Henrik Schultz i Danske Bank.

– Det er fortsatt et potensial for å etablere flere magasiner, for eksempel sportsmagasin på torsdager, og ta 15 kroner i løssalg, sier han.

Som den eneste medieanalytikeren i denne intervjurunden mener Schultz at tiden er moden for VG og Dagbladet til å øke løssalgsprisen på hverdager. Han innser at det er en fare for at dette kan forsterke opplagsfallet, men mener at produktutvikling sannsynligvis er viktigere enn pris.

– Må tilby mer

En analytiker som ønsker å være anonym er mindre optimistisk:

– Steget opp fra ti kroner er vanskelig, tror jeg. Kanskje spesielt for VG. I nåværende klima tror jeg avisene må tilby noe mer for å kunne heve prisen uten å tape ytterligere salg.

Heller ikke Einar Strømstad i First Securities mener tiden er inne for å øke løssalgsprisen fra 10 kroner, fordi opplagene til VG og Dagbladet fortsatt faller.

Aftonbladet økte

Flere av analytikerne peker samtidig på at Aftonbladet økte fra åtte til ni kroner på ukedagene, og til ti kroner på søndagene, fra 1. juli i år. Da var det gått åtte år siden siste prisjustering. Ifølge regnskapsrapporten for tredje kvartal har ikke tiltaket gitt noen betydelig negativ effekt på Aftonbladets opplag.

Konkurrenten Expressen fulgte umiddelbart etter.

Powered by Labrador CMS