EIERNE BESTEMMER: - Det er opp til eierne å avgjøre BAs satsing på lokalradio og lokal-tv, sier Anders Nyland. Foto: Paul S. Amundsen

Nyland frykter ikke bergenspatriotismen

Anders Nyland tror oppriktig på opplagsvekst for Bergensavisen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Man kan undre seg over hvordan en østlending i framskutt posisjon skal tilpasse seg bergensernes store og kollektive selvtillit. BAs nye sjefredaktør, som tiltrer 1. april, svarer uten frykt:

– Ved å bli godt kjent i byen og med byen. Jeg har stor sans for lokalpatriotisme. Den bergenske patriotismen er bra både for byen og BA. For øvrig kommer jeg fra en jobb i Drøbak, der det også er meget stor kollektiv selvtillit. Så fenomenet er kjent.

Må kjenne leserne

– Hva må etter din mening til for at BA skal overleve, når konkurransen om leserne og annonsekronene nå drar seg til ytterligere?

– Vi må bli flinkere til å kartlegge hva lesermarkedet vil ha og justere våre produkter deretter. Det nytter ikke å sitte i redaksjonen og lage den avisen vi tror Bergen vil ha. Vi må vite hvem vi skriver for, hva de er opptatt av og hva slags avis de har behov for. I tillegg må vi bli dyktigere til å markedsføre oss både overfor lesere og annonsører.

Nyland har tro på at BA kan styrke sin markedsposisjon. Den nye redaktøren mener det er et uforløst potensial i BA, både redaksjonelt og på markedssiden.

– Hvordan vi skal forløse dette potensialet har jeg ikke tenkt å kommunisere offentlig. Det skal vi jobbe mye med internt.

– Er det realistisk å tro at BA på sikt kan klare seg uten pressestøtte?

– Kanskje på sikt. Men det vil ta tid.

– Ser du for deg muligheter for å samarbeide med Bergens Tidende på andre områder enn distribusjon?

– Jeg er ikke fremmed for et samarbeid på trykkerisiden.

Godt inntrykk av konkurrenten

Nyland er ikke klar for å uttrykke sterke meninger om sin nye hovedkonkurrent. Han har så langt operert i lokalavismarkedet på Østlandet og har derfor ikke hatt noe sterkt forhold til BT.

– Akkurat nå er jeg i ferd med å gjøre meg bedre kjent med avisen. Inntrykket så langt er at BT er solid.

På spørsmål om hvilke innholdsmessige endringer leserne kan vente i BAs papirutgave de neste årene, svarer Nyland:

– Det må jeg komme tilbake til. Jeg har ingen programerklæringer klare nå. Jeg er motstander av endringer for endringens skyld, og nye koster som koster bare for å markere seg. Eventuelle endringer skal være velfunderte og basert på kunnskap, og det skal settes klare mål for hva de skal resultere i. Det er ikke noe vits i å flikke litt på layouten for å markere at det er kommet en ny redaktør, for å si det sånn.

Tror på økt opplag

– Hvilket opplag tror du BAs papirutgave har om fem år?

– Det er vanskelig å spå. Jeg er kjent for å være optimist og har som mål at den fallende opplagskurven skal flate ut og snu. Jeg har oppriktig tro på at det er fullt mulig å øke papiropplaget til BA.

– Vil BAs papiravis fortsatt ha flere redaksjonelt ansatte enn nettavisen om fem år?

– Ja. Det tror jeg.

– Er det grunn til å tro at lønnsomheten for lokal-tv og lokalradio blir bedre i årene framover?

– Ja.

– Er disse satsingene i realiteten kostbare grep for å hindre konkurrenter i å ta markedsandeler?

– Ikke nødvendigvis. De kan bidra til å komplettere mediehusets totale nyhets- og underholdningstilbud og til å styrke mediehusets merkevare. Såkalte nye medier kan også bidra til å trekke lesere til mediehusets tradisjonelle plattformer.

Powered by Labrador CMS