Blog:

La meg forklare deg, Lars!

Først: Lars Aarønæs' språkspalte er alltid det første jeg blar opp når jeg får et ferskt Journalisten på døren. Den er underholdende og jeg lærer nesten alltid noe.

Nå er jeg skuffet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Først: Lars Aarønæs' språkspalte er alltid det første jeg blar opp når jeg får et ferskt Journalisten på døren. Den er underholdende og jeg lærer nesten alltid noe.

Nå er jeg skuffet.

For i den siste utgaven av fagbladet velger Aarønæs å bruke tre fjerdedeler av spalten på å gå løs på norske nettoverskrifter. Mannen hisser seg opp over titler som skal generere det han kaller «klikk» (et gammeldags, lite presist uttrykk for det vi i dag refererer til som «visninger»). Han mener øyensynlig titlene bør samle innholdet i artiklene de representerer, og lener seg på prinsippet om fallende viktighet.

ABC Nyheter får gjennomgå for tittelen «Har du sett ham?», Dagbladet for «- Det er veldig ubehagelig å tenke på» og VG for «Her koster en stressless en årslønn». Vi må inn på saken for å få vite hva den handler om, klager han.

Ja, Lars, akkurat som at du må bla opp i VG eller Dagbladet papir for å finne ut hva forsidesakene egentlig inneholder. Premissen din er gal, for titlene du nevner er utelukkende fra forsider - det er ikke titlene i selve artiklene du egentlig tar for deg, det er overskrifter som, sammen med et bilde, og av og til en ingress, utgjør et forsiderigg.

Kjører VG «I Kina koster en stressless en årslønn», ja, så har de gitt bort nesten hele saken, og det finnes veldig lite motivasjon tilbake hos brukerne til å «kjøpe», altså åpne saken og få en visning. Holdt de på slik var det ikke butikk i dette i det hele tatt, akkurat som det ikke er butikk når aviser og blader avslører hele saker på forsiden. «Journalistisk sett: bak mål», tordner Aarønes.

Nei. Det er ikke det. Bak mål er å gi beng i å sette seg inn i problemstillinger og saker før man skriver meningsbærende artikler om dem.

Powered by Labrador CMS