Eivind Hjertholm Fiskerud skal ruste BT til å forstå hvordan enda flere vil lese avisa. Foto: Rune Sævig / Bergens Tidende
Eivind Hjertholm Fiskerud skal ruste BT til å forstå hvordan enda flere vil lese avisa. Foto: Rune Sævig / Bergens Tidende

BT vil forstå leserne bedre – Eivind Fiskerud er ny redaktør for leserutvikling

– Handler om å ligge tett på samfunnsoppdraget, sier sjefredaktør Hjertnes.

Published   Updated

Eivind Hjertholm Fiskerud har akkurat startet i ny jobb som redaktør for leserutvikling i Bergens Tidende (BT). Den nyopprettede stillinga er en del av ei ny satsing for avisa, som skal gjøre avisa rusta til å forstå leserne enda bedre og utvikle journalistikken deretter.

– Jeg skal jobbe med hvordan vi når ut til leserne våre, og gjøre journalistikken mer relevant. Det kan handle om nye formater, hvordan vi skriver og å nå leserne til rett tid, sier Fiskerud til Journalisten.

Tverrfaglig team

Han kommer fra Schibsted, hvor han har vært leder for data og analyse for abonnementsavisene i konsernet.

I den nye stillingen blir en del av jobben å se på distribusjon, som pushvarsler og nyhetsbrev, samt skaffe innsikt om leserne gjennom analyser. Han skal han lede et tverrfaglig team på fire til seks personer, med folk fra både marked, produktutvikling og teknologi, samt folk med redaksjonell bakgrunn.

– Jeg ser fram til å være tettere på journalistikken og samfunnsoppdraget. Dette blir et felles krafttak, hvor flere miljøer i BT skal se på hvordan vi skal jobbe, sier Fiskerud.

I tillegg skal avisa for første gang rekruttere en dataekspert til redaksjonen, forteller sjefredaktør Øyulf Hjertenes. Nøkkeltallene de har i dag er gode og viktige, forteller han, men det er overflatiske data.

– For eksempel kan det være stor forskjell på hva som får en leser til å kjøpe et abonnement og hva som får han til å bli værende som abonnent.

– Vil «ose» av BT

Det er dette som blir viktig for avisa de neste årene, forteller sjefredaktøren. Ved å forstå leserne bedre kan avisa bli mer nyttig og relevant og gjøre at abonnentene blir værende, mener han. De vil se på hvordan de kan utvikle formatene, hvilke kanaler de bør være i, og personifisering av innhold, røper Hjertnes.

Ansvarlig redaktør i BT, Øyulf Hjertenes. Foto: Roar Christiansen, Bergens Tidende
Ansvarlig redaktør i BT, Øyulf Hjertenes. Foto: Roar Christiansen, Bergens Tidende

– Skal vi skrive kort eller skrive langt, være på bt.no eller andre kanaler i tillegg? Kanskje vil du få andre pushvarsler og et annet nyhetsbrev enn personen ved siden av deg, sier redaktøren, men forsikrer om at avisa ikke vil likne mindre på det BT som leserne kjenner i dag.

– Begge vil få noe som «oser» av BT, men du kan for eksempel få mer om Brann hvis vi vet at du er opptatt av det, sier han.

I Dagens Næringsliv ble Ingeborg Volan redaktør for leserutvikling tidligere i år, ellers jobber andre aviser med dette på ulikt nivå, men Hjertnes tror det vil bli mer og mer av dette framover.

– Dette handler om å ligge tett på samfunnsoppdraget, om å fornye journalistikken til det beste for leserne og nå ut til flest mulig. For journalistikk som ikke når ut til folk, er ikke så verdifull journalistikk.

Det var Medier 24 som først omtalte saken.