Dagens Næringsliv er NHSTs største enhet. Foto: Birgit Dannenberg

Overskudd i sjøfarten

Annonseoppgang løfter NHST Mediagroup tilbake på plussiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I første kvartal omsatte NHST for 267 millioner kroner, en økning på 20 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig gikk kostnadene ned og overskuddet før skatt for kvartalet ble på 3,6 millioner kroner.

På samme tid i fjor hadde konsernet et underskudd på 34,2 millioner kroner.

Bedre annonseinngang

Konsernet skriver i rapporten for første kvartal at hovedårsaken til forbedringen er økt annonseinngang. Sammenlignet med året før økte annonseinntektene med 40 prosent og også opplagsinntekten steg noe.

NHSTs største enhet, Dagens Næringsliv, hadde i fjor for første gang på mange år en nedgang i opplaget. Avisen var imidlertid en av bidragsyterne til overskuddet i første kvartal og hadde et overskudd på 14,9 millioner kroner. I fjor ble regnskapet belastet med 12 millioner i restruktureringskostnader i forbindelse med nedbemanning.

De digitale mediene, med DN Nye medier som største enhet, er så vidt over på plussiden med et resultat på 200.000 kroner.

Utlandet trekker ned

Satsingen på de internasjonale avisene og nettavisene innen shipping, olje/gass, sjømat og energi trekker resultatet for NHST ned. Forretningsområdet Global gikk med underskudd på seks millioner kroner i første kvartal.

I rapporten heter det også at styrket kronekurs overfor euro og dollar har bidratt til å svekke resultatet.

Konsernet tror på en ytterligere vekst i annonseinntektene. De skriver at det bedrede makroøkonomiske bildet bør gi positiv effekt på annonsemarkedet og at konsernet bør kunne fortsette å ta markedsandeler.

Powered by Labrador CMS