Fra mandag må det abonnement til for å lese mesteparten av sakene Fevenne legger ut på nett. Illustrasjon: Tor Edvin Strøm

Nesten reisefeber i Fevennen

Mandag lanseres nettet som en del av abonnementsmodellen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten har tidligere omtalt Fædrelandsvennens arbeidet med en ny abonnementsmodell som inkluderer digitale flater. Fra neste mandag skal abonnentene kunne lese innholdet de betaler for på alle plattformene der Fevennen publiserer.

Det innebærer samtidig at redaksjonen ikke lenger skal tenke innhold til én plattform, men bare journalistikk til publikum.

Godt forberedt

For brukerne innebærer det at nettsiden vil få mer innhold som de kun har tilgang til gjennom abonnement. Men fortsatt vil deler av journalistikken være gratis, som blant annet hendelsesnyheter, forhåndsomtaler og sportsresultater.

Jeg har forsøkt å kjenne igjen følelsen jeg går med nå, og den er veldig lik reisefeber. Du vet, den følelsen du får når du har planlagt en reise over lang tid og det er like før avreise, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad.

Troen på at det de gjør er riktig, er stor. Og Ljøstad forteller at de er godt forberedt. De har tenkt over det meste, og nå er han stolt over at de endelig er klare for lansering.

Sjumilssteget

Selv karakteriserer han det som en slags Norgespremiere. Fevennen er kanskje ikke først med betalingsløsning for nettinnholdet sitt, men de er nok det første av de største mediene. At bransjen følger med, opplever han som en ekstra trigger, men når alt kommer til alt er leserne den dominerende motivatoren for mediehuset i Kristiansand.

Mandagen har vært målet lenge for redaksjonen. De har øvet og de har trent. De har ifølge redaktøren tatt sjumilssteget fra den analoge verden til en digital tekning.

– Vi har publisert mer på nett de siste månedene enn tidligere. Og det har gitt utslag på trafikken. Så det blir spennende å se hva slags uttelling vi vil få fra mandag. Vi vil få svingninger, det er vi forberedt på, for noen får mer innhold enn før, mens andre vil få mindre.

Etter å ha vært gjennom flere år med opplagsfall, er målet at dette er bremset når tallene fra 2012 skal gjøres opp. I 2011 falt opplaget med 1.330 eksemplarer.

Drømmen er at vi skal snu denne trenden, sier redaktøren. – Det er uansett en større trussel å ikke gjøre noe enn å gjøre som vi gjør. Og tilbudet til abonnentene blir uansett eventyrlig mye bedre etter 14. mai enn det var før. Da er vi tilpasset leservaner og mediebruken.

Momsspørsmålet på det nye tilbudet som inkluderer digitale plattformer er ennå ikke avklart.

Powered by Labrador CMS