Olav T. Sande blir sjef for Egmonts nyesamlede virksomhet i Norge. Foto: Petter Berg/HM Foto

Egmont samler seg

Olav T. Sandnes blir norsk sjef i internasjonalt forlagshus med 2.400 ansatte.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Danskeide Egmont samler sine to virksomheter Egmont Magazines og Egmont Kids Media, for å skape ett felles, internasjonalt forlagshus. Det nye Egmont Publishing vil få en årlig omsetning på om lag 5,7 milliarder kroner med 2.400 ansatte og tilstedeværelse i over 30 land.

Det nye Egmont Publishing inngår som en av fire divisjoner i Egmont sammen med TV 2 Group, Egmont Nordisk Film og Egmont Books.

Utviklingsplattform

Ifølge en pressemelding fra konsernet er Egmont Magazines det mest lønnsomme magasinforlaget i de nordiske landene, mens Egmont Kids Media er det ledende europeiske forlaget for barn og ungdom.

– Det å samle disse to virksomhetene i Egmont Publishing skaper mange fordeler. Det gir oss en solid utviklingsplattform i et medielandskap med raske endringer i kundeatferd drevet av mobilskjermer og sosiale medier, sier Egmonts konsernsjef Steffen Kragh.

Sandnes blir sjef

Administrerende direktør i Egmont Hjemmet Mortensen, Olav T. Sandnes, vil lede Egmont Publishing i Norge. Det vil bestå av selskapene Egmont Hjemmet Mortensen og Egmont Kids Media Norge.

Sandnes vil gå inn som administrerende direktør i Egmont Kids Media Norge og etablere en felles ledelse for de to selskapene.

– Egmont Hjemmet Mortensen og Egmont Kids Media er to markedsledere i det norske markedet, som allerede i dag samarbeider på flere områder. Vår samlede utviklingskraft vil styrke vår voksende virksomhet på mange plattformer, og selskapene vil se nye kommersialiseringsmuligheter som følge av kryssalg og krysskampanjer. Den nye virksomheten vil skape muligheter for ytterligere stordriftsfordeler og synergier, sier Sandnes.

Powered by Labrador CMS