Få tilbud til norske tv-kjendiser

NRKs Jon Gelius fikk i fjor tilbud om eksklusive solbriller, mens TV 2s Eli Strand (bildet) ikke kan huske at noen har forsøkt å gi henne gaver som hun skal profilere på skjermen. Firmaer som prøver å bestikke seg til gratisreklame på tv er åpenbart mer forsiktige her enn i Danmark. I forrige uke avslørte Politiken at flere tv-kjendiser hadde mottatt kostbare Gucci-klokker.

Publisert

- Jeg kan ikke huske at jeg noen gang er blitt tilbudt varer eller tjenester for å drive «snik-reklame», sier Eli Strand i TV 2. Hun sier at det er veldig strenge regler for sånt i TV 2, og at miljøet er såpass lite og oversiktlig at dersom man ville ønske å utnytte sin stilling, ville det lett kunne oppdages.

- Jeg har heller ikke hørt historier om andre i TV 2 som har vært utsatt for forsøk på bestikkelser. Det er veldig vanskelig å tenke seg at noen ville si ja, og slike forsøk ville derfor bli samtaletema kollegaer imellom med en gang, sier hun.

Også i NRK er det strenge regler for hva medarbeiderne kan motta fra utenforstående. Det har vært tilfeller av at forretningsdrivende har kommet med tilbud direkte til medarbeiderne, blant annet prøvde et smykkefirma å tilby programvertene smykker mot at de brukte dem under sending, men dette ble kontant avvist.

- Jeg tror det er veldig lite av slike ting, sier Jon Gelius i NRK. Han sier at dette ville blitt tema i messa umiddelbart.

- Jeg fikk selv tilbud for et års tid siden om noen dyre, eksklusive solbriller. Jeg husker dessverre ikke merket, men det var dyre saker. Det var i forbindelse med at jeg var mye ute på oppdrag, og meningen var selvsagt at jeg skulle ha dem på meg under sending, sier han.

Både Gelius og Strand mener at når dette forekommer såpass sjelden i Norge, er det fordi det etter hvert er vel kjent at den slags forsøk på å bestikke tv-medarbeidere ikke fører fram.

I Danmark er det tydeligvis annerledes. Politiken skrev i forrige uke at flere danske tv-kjendiser hadde mottatt dyre Gucci-klokker, enten gratis eller til en meget rabattert pris.

Kjendiser som TV 2s Cecilie Frøkjær og Danmark Radios Natasja Crone var blant de som takket ja til tilbudet. I følge avisen hadde frøken Frøkjær betalt 650 kroner for et Gucci-ur til 5.250 kroner. Den danske Gucci-importør regner til gjengjeld med at tv-kjendisene har uret på når de er på skjermen.

Dansk Journalistforbund uttaler til Politiken at det er «etisk meget kritisabelt» og at det sår tvil om journalistenes integritet.

Både TV 2 og DR tar avstand fra at deres medarbeidere har mottatt gaver på denne måten. Fra DRs side understrekes det at Natasja Crone aldri har hatt Gucci-klokken på når hun har vært på skjermen. Så kan man jo undres over hvorfor importøren har gitt sin gave.

Powered by Labrador CMS