
	 1	

Per Kristian Eide 
Nevrokirurgisk avdeling, Oslo Universitetssykehus - Rikshospitalet 
 
 
Pressens Faglige Utvalg 
Postboks 46 Sentrum, 0102 Oslo 
 
Oslo, 24. februar 2015 
 
KLAGE PÅ TV 2 
 
Jeg klager med dette på tv- og nettavisreportasjer som TV 2 publiserte 24. august 2014. 
 
 
Indirekte indentifisert 
TV 2 publiserte i perioden 6. desember 2012 til 24. oktober 2013 til sammen 70 nyhetssaker 
som angrep meg og/eller forskningsprosjektet jeg var prosjektleder for. Disse er alle klaget 
inn for PFU (sak 141/13). Her ble jeg identifisert med navn og/eller bilde til sammen 292 
ganger. Jeg ble identifisert ved navn i 33 nyhetssaker, og med både navn og bilde i 24 
nyhetssaker. 
 
Jeg er ikke identifisert med navn og bilde i de to reportasjene som nå klages inn, men omtales 
som ”kirurgen”, ”hjernekirurgen” og ”prosjektlederen”. Gitt de 70 tidligere publiserte 
nyhetssakene, er jeg indirekte identifisert. Presseforbundets 4.14-veileder sier blant annet 
følgende om imøtegåelsesrett og identifisering: 
 
”Både i dette tilfellet og i PFU-sak 270/13 mente utvalget at imøtegåelsesretten gjelder uavhengig av 
identifisering. Og det kan overhodet ikke være tvil om at indirekte identifisering – det at mange vil 
vite hvem det dreier seg om – utløser imøtegåelsesretten selv når det gjelder mindre grove 
beskyldninger. Samtidig imøtegåelse skal med andre ord innhentes dersom publikum på grunnlag av 
de opplysninger som gis, kan finne fram til den omtaltes identitet.” 
 
I PFU-sak 270/13 (”Husbygger-saken”) sa utvalget blant annet følgende: ”PFU merker seg at 
det er noe uklart i hvilken grad klagerne er identifisert i lokalsamfunnet gjennom artikkelen. Når det er 
sagt, vil utvalget presisere at retten til samtidig imøtegåelse gjelder uavhengig av identifisering. 
 
 
PFU-sekretariatet bekreftet at denne klagen ikke skal slås sammen med sak 141/13 
I min e-post til Kjersti Løken Stavrum 6. februar 2015 (vedlegg 3 K) refererte jeg til 
telefonsamtale tidligere på dagen, og skrev blant annet følgende: 
 
”Jeg	forsto	deg	slik	at	en	ny	klage	ikke	vil	bli	slått	sammen	og	behandlet	sammen	med	hovedklagen.	Jeg	legger	
da	til	grunn	at	en	ny	klage	på	reportasjen	fra	24.	august	2014	behandles	separat,	slik	at	PFUs	behandling	av	
hovedklagen	ikke	forsinkes	ytterligere.”	
 
Jeg fikk aldri noen tilbakemelding fra Løken Stavrum på denne e-posten, og har dermed 
forutsatt at klagen som leveres inn nå ikke skal slås sammen med sak 141/13. 
 
 
Med vennlig hilsen, 
Per Kristian Eide 



	 2	

INNHOLD 
 
 

1. Utelot sentral imøtegåelse av grov beskyldning om manglende  
risikoinformasjon         s. 3 
 

 
2. TV 2 konfronterte meg ikke med påstanden om at pasienten    s. 4 

ikke hadde noen egennytte av forskningen 
 
 

3. Utelot sykehusets imøtegåelse av påstand om risiko    s. 6 
 
 

4. TV 2 utelot sentral faktaopplysning – at det også kunne ha vært  s. 8 
trykkmålingsprosedyren som forårsaket alvorlige komplikasjoner  

 
 

5. Ble ikke forelagt påstand om at ”hjerneforskningen er skandaløs”,   s. 9 
fikk ikke imøtegå 

 
6. Utelot at hjernetrykkmåling medfører risiko for hjerneblødning   s. 12 

på 1 – 2 %. Gjenga ikke imøtegåelse korrekt 
 

7. 7. TV 2 kuttet viktig imøtegåelse, og utelot sentral faktaopplysning  s. 13 
 – at forskningsprosjektet og den skriftlige pasientinformasjon var  
godkjent av REK 
 

8. 8. TV 2 utelot at deltagende pasienters eneste behandlingsalternativ   s. 13 
i dag er meget risiko- og mangelfullt 

 
 
 
VEDLEGGSOVERSIKT 
 
Vedlegg 1 Utskrift av tv-reportasje 24. august 2014     s. 15 
 
Vedlegg 2 TV2.no-artikkel 24. august 2014      s. 17 
 
Vedlegg 3 E-postkorrespondanse       s. 23 
 
Vedlegg 4 Helsetilsynets avgjørelse i tilsynssaken     s. 31 
 
 
 
 



	 3	

1. Utelot sentral imøtegåelse av grov beskyldning om manglende 
risikoinformasjon 
 
Utskrift av tv-reportasjen er lagt ved i vedlegg 1. Følgende fremkom: 
 
Journalist Sophie Lund Aaserud: TV 2 har tidligere fortalt historien til seks av pasientene som sa ja til 
å være med på forskningsprosjektet. Flere sa at de aldri hadde blitt med om dersom de hadde fått vite 
hvor farlig det var.  
 
Tina Marie Bjørke: Det ble aldri nevnt ordet hjerneblødning. Hadde det vært nevnt, så hadde jeg sagt 
nei. 
(…) 
Tina Marie Bjørke: At man kan dø i verste fall, og at man kan få en blødning, det var jeg overhodet 
ikke klar over. 
 
TV 2-journalist Sophie Lund Aaserud forela for meg Bjørkes beskyldning i e-post 2. juli 2014 
(vedlegg 3 B). Jeg ga min imøtegåelse i e-post dagen etter (vedlegg 3 C). Her skrev jeg blant 
annet følgende: 
 
”5. Samtlige pasienter har alvorlige og uhelbredelige hjernesykdommer uten kjent årsak, og som blant 
annet kjennetegnes ved hukommelsesproblemer og annen kognitiv svikt.” 
 
I innklagd tv-reportasje har TV 2 ikke tatt med denne så sentrale delen av min imøtegåelse. 
Dette er ikke i samsvar med VVP 4.14. Hvis seerne hadde fått vite at pasienten kan ha 
hukommelsesproblemer, ville dette fått en avgjørende virkning på det inntrykket TV 2 skapte. 
 
 
Opplysningen om hukommelsesproblemer var helt sentral i min imøtegåelse 
For en nevrokirurg og nevrokirurgisk forsker er beskyldningen om manglende informasjon 
om risiko svært alvorlig. Hvis den hadde vært sann og kunne blitt dokumentert, kunne den ha 
ført til at kirurgen ble fratatt legelisensen. 
 
Ifølge TV 2 var det 24. august 2014 gått to og et halvt år siden pasient Bjørke var innlagt på 
Rikshospitalet for å måle hjernetrykket, og det ble tatt en hjernevevsprøve av henne. 
Opplysningen om at pasienten lider av en sykdom som kan medføre hukommelsesproblemer, 
er selvsagt helt sentral for mitt forsvar. Hvor godt pasient Bjørke husker detaljinformasjon 
hun fikk for to og et halvt år siden, må sees i lys av dette. 
 
 
TV 2 visste at pasient Bjørke har nedsatt hukommelse 
TV 2 har selv publisert at pasient Bjørkes sykdom har ført til nedsatt hukommelse. I en 
TV2.no-artikkel den 26. august 2013 skrev Sophie Lund Aaserud blant annet som følger: 
 
”Tobarnsmoren fikk diagnosen vannhode i 2009, som gjorde at synet hennes gradvis ble svakere. Til 
slutt reddet en operasjon det som var igjen av synet på det høyre øyet, men Norsk 
Pasientskadeerstatning (NPE) slo fast at hun burde ha blitt operert tidligere. 
 
De mener derfor at Tina Marie har krav på erstatning for nedsatt syn, hukommelse og læringsevne. 
(…) 
Tina Marie Bjørke har krav på erstatning etter pasientskadeloven for forverring av nedsatt syn og 
kognitiv påvirkning på grunn av forsinket innleggelse av LP-shunt i perioden juli 2011-februar.” 
 



	 4	

TV 2 var med andre ord 24. august 2014 klar over at pasient Bjørke har nedsatt hukommelse. 
Redaksjonen har dermed også utelatt en sentral faktaopplysning. Dette er i strid med VVP 
3.2, og er ikke i samsvar med god presseskikk. 
 
Det er ikke alltid slik at shuntoperasjon fører til en radikal bedring av hukommelsen for denne 
pasientgruppen. Det er uansett ikke slik at IIH- og hydrocephalus-pasienter etter 
shuntoperasjon plutselig husker klart det som skjedde måneder før de ble operert. 
 
 
Alle pasienter som hjernetrykkmåles ved OUS får informasjon om risiko for hjerneblødning 
Pasient Bjørke var innlagt til en planlagt og nødvendig hjerneoperasjon i forbindelse med 
hjernetrykkmåling. Målingen skulle gjøres for å utrede hvorvidt hun ville ha nytte av 
shuntbehandling. Hennes deltagelse i forskningsprosjektet bestod i at det ble tatt en vevsprøve 
fra operasjonssåret som måtte etableres da det skulle opereres inn en trykkføler i hjernen.   
 
Det er etablert i medisinsk litteratur at hjernetrykkmåling (ICP-måling) medfører risiko for 
alvorlige komplikasjoner som hjerneblødning og –infeksjon på 1 - 2 %. Avdelingsleder Sissel 
Reinlie skriver følgende i e-post til Anders Cappelen 12. oktober 2014 (vedlegg 3 H): 
 
”Avdelingens policy er at pasienter som gjennomgår hjernetrykksmåling informeres om risiko for 
infeksjon og blødning knyttet til inngrepet.” 
 
Pasient Bjørke sier altså i tv-reportasjen følgende: 
 
Tina Marie Bjørke: Det ble aldri nevnt ordet hjerneblødning. Hadde det vært nevnt, så hadde jeg sagt 
nei. 
 
 
 
2. TV 2 konfronterte meg ikke med påstanden om at pasienten ikke hadde 
noen egennytte av forskningen 
 
Dag Bruusgaard er leder for Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og helsefag 
(NEM). I TV2.no-artikkelen sa Bruusgaard ifølge TV 2 følgende (vedlegg 2): 
 
”Han sier at kjernespørsmålet er hvor mye risiko man i det hele tatt kan utsette en pasient for, når 
pasienten selv ikke har noen egennytte av forskningen.” 
 
Jeg ble ikke konfrontert med Bruusgaards påstand om at pasienten ikke har noen egennytte av 
forskningen, jfr. journalist Lund Aaseruds e-post til meg 2. juli 2014 (vedlegg 3 B). Jeg fikk 
derved heller ikke mulighet til å imøtegå den. 
 
 
PFU: Den angrepne må konfronteres med samtlige beskyldninger 
PFU har gjentatte ganger slått fast at redaksjonen må konfrontere en angrepet part med samtlige 
beskyldninger på en direkte måte i forkant av publisering, og klargjøre hva som er det konkrete 
innholdet i dem. 
 
På første side i Presseforbundets 4.14-veileder står det blant annet følgende: 
 
”4) Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for det konkrete innholdet i beskyldningene.” 



	 5	

 
Og på side 4 i samme veileder: 
 
”Svært mange av fellelsene i PFU skyldes at mediene her har sviktet. Den angrepne blir forelagt et 
omtrentlig referat av kritikken, og ikke de faktiske påstandene, eller i beste fall bare noen av 
påstandene. Det holder ikke, sier PFU” 
 
Veilederen refererer også PFU-sak 003/08: 
 
”Utvalget konstaterer (...) at klager og Kapital er uenige om hvorvidt klager ble orientert om alle 
beskyldningene Goodwins representant framsetter i den innklagede artikkelen. Ut fra 
dokumentasjonen som foreligger, kan utvalget ikke se at klager er blitt konfrontert direkte med alle 
påstandene, og utvalget noterer seg også at Kapital innrømmer at enkelte av utsagnene kun ble tatt opp 
’indirekte’ med klager.” (PFU-sak 003/08 [”Teknologisvindel/Goodwin-saken”]).” 
 
 
”Ingen egennytte”-påstanden ble imøtegått en rekke ganger 
Påstanden om at forskningsprosjektet TV 2 har angrepet var ”kun for forskning/utelukkende 
for å forske” ble fremsatt i 22 av de tidligere 70 innklagde TV 2-reportasjene. Det var en av 
de to mest sentrale bæresøylene i TV 2s angrep på meg og forskningsprosjektet jeg var 
prosjekt leder for. Det er ikke minst denne påstanden som har fått meg til å fremstå som en 
norsk Josef Mengele som eksperimenterer med pasienter, med ødelagte liv til følge. 
 
Påstanden ble imøtegått av meg i telefonsamtale med TV 2-journalist Hanne Taalesen 5. 
desember 2012, og på bakgrunnsmøte 18. desember 2012. Den ble videre imøtegått av OUS-
forskningsdirektør Erlend Smeland i samtale/intervju 6. desember 2012, og av Oslo 
universitetssykehus (OUS) i imøtegåelsesartikler på sykehusets nettsted 7. og 13. desember 
2012. Men TV 2 overså dette, og tok aldri imøtegåelsene med (mulig unntak av en mindre 
TV2.no-artikkel). 
 
I 50 klager på TV 2 som ble levert i 11. desember 2013 (revidert versjon av 52 klager ble 
levert 8. april 2014) er imøtegåelsen av ”kun for forskning”-påstanden helt sentral. I klagene 
gjengis det mye dokumentasjon på hvorfor påstanden er feil, og på at pasientene hadde en 
egennytte av vevsprøven som ble tatt. Likevel fortsatte altså TV 2 den 24. august 2014 med å 
referere at forskningen ikke har egennytte, og nok en gang uten at jeg fikk mulighet til å ta til 
motmæle. 
 
TV 2 var den 24. august 2014 fullt ut klar over at jeg mener ”kun for forskning-”/”ingen 
egennytte”-påstanden er fullstendig gal. TV 2 var på dette tidspunkt også fullt ut kjent med 
mine argumenter for dette. 
 
 
Helsetilsynet konkluderte med at pasientene har en egennytte av vevsprøven 
Helsetilsynet gransket forskningsprosjektet i to år, og kom med sin avgjørelse 2. februar 2015 
(vedlegg 4). Her slår tilsynet fast at pasientene hadde en egennytte av forskningen (under 
mellomtittelen ”Vurdering av hvorvidt forskningsprosjektet er forsvarlig”:  
 
”Med utgangspunkt i dette, vurderes dette forskningsprosjektet som det NEM kaller 
forskningsprosjekt kategori 2: Det vil si et forskningsprosjekt der individuell nytte og samfunnsnytte 
til sammen (men ikke individuell nytte alene), står i et rimelig forhold til risiko. 
(…) 



	 6	

Forutsatt at kravet til informasjon og innhenting av informert samtykke ivaretas, vurderer imidlertid 
Statens helsetilsyn at forskningsprosjektet har god vitenskapelig indikasjon, og at forholdet mellom 
individuell/samfunnsmessig nytte og risiko er rimelig, slik at forskningen er forsvarlig.” 
 
Vi kan nå slå fast at ”kun for forskning/ingen egennytte”-påstanden var feil.  
 
 
 
3. Utelot sykehusets imøtegåelse av påstand om risiko 
 
Nyheten i disse to reportasjene er risikovurderingen til de to sakkyndige i Helsetilsynets 
tilsynssak. Tallene er oppsiktsvekkende fordi de la til grunn en annen og langt mer risikofull 
type hjernebiopsi enn den som faktisk ble brukt i forskningsprosjektet. De sakkyndige tok 
heller ikke hensyn til biopsien ble tatt samtidig med en planlagt og nødvendig 
hjerneoperasjon, noe som  gjorde komplikasjonsrisikoen lavere enn om det bare skulle bli tatt 
biopsi. 
 
 
TV 2 utelot sykehusets imøtegåelse av reportasjenes sterkeste beskyldning 
TV 2 har i begge innklagde reportasjer tatt med min imøtegåelse på dette punkt. Men i tv-
reportasjen tok TV 2 aldri med sykehusets imøtegåelse av de sakkyndiges risikovurdering. TV 
2 tok heller ikke med den viktigste delen av denne imøtegåelsen da TV2.no-artikkelen ble 
publisert.  
 
Ettersom det er OUS som var ansvarlig for forskningsprosjektet, er det klart at sykehuset har 
rett til samtidig imøtegåelse. Dette må da også ha vært grunnen til at TV 2 ved journalist Lund 
Aaserud den 2. juli 2014 skriver følgende i e-post til sykehusets kommunikasjonsavdeling 
(vedlegg 3 A): 
 
”dersom de eller noen andre ved Oslo universitetssykehus ønsker å kommentere innholdet i saken vil 
vi gjerne ha en tilbakemelding om det innen fredag formiddag, 4.7.2014.”	
 
Den 4. juli svarer OUS-kommunikasjonsrådgiver Knut Albert Solem blant annet følgende i e-
post til Lund Aaserud (vedlegg 3 E): 
 
”Oslo	universitetssykehus	har	følgende	kommentar:	
				
Forskningsdirektør	Erlend	Smeland	viser	til	prosjektleders	redegjørelse	for	risikobetraktninger	ved	
forskningsprosjektet	som	gir	viktig	korreksjon	av	sakkyndiguttalelsene	i	denne	saken.”	
 
Dette tok altså TV 2 aldri med i tv-reportasjen, og i de første ti dagene heller ikke i TV2.no-
artikkelen (vedlegg 2). Resultatet var at jeg ble stående alene med imøtegåelsen av de 
sakkyndiges påstander om den risiko pasientene som deltok i forskningsprosjektet ble utsatt 
for.  
 
 
Utelatelsen av sykehusets imøtegåelse rammet meg hardt 
Beskyldningene mot meg om gal risikoinformasjon er selvsagt svært skadelig. Når noen 
anklages for svært alvorlige ting, vet alle at vedkommende prøver å forsvare seg, og tolker 
dennes uttalelser i lys av dette. For meg var det derfor avgjørende at TV 2 tok med sykehusets 
imøtegåelse, som jo viste at forskningsdirektøren støttet mine opplysninger. 



	 7	

 
I TV2-artikkelen ble min troverdighet undergravd ved følgende avsnitt: 
 
”Kommunikasjonsdirektør i Statens Helsetilsyn, Nina Vedholm, sier til TV 2 at det ikke er aktuelt å 
innhente nye sakkyndigrapporter og at tilsynsmyndighetene er vant til at helsepersonell som blir 
gransket er uenig med de sakkyndige.” 
 
Dette gjorde det ytterligere viktig for meg at det fremkom at det ikke bare var meg, men også 
sykehusets forskningsdirektør som mente at de sakkyndiges risikovurdering var feil. 
 
 
TV 2 måtte gjentatte ganger presses til å ta med sykehusets imøtegåelse 
Den 29. august, fem dager etter publisering, skrev OUS-kommunikasjonsrådgiver Knut 
Albert Solem følgende i e-post til TV 2-journalist Lund Aaserud (vedlegg 3 F): 
 
”Dere	har	i	den	røde	boksen	bare	klippet	ut	den	ene	setningen	fra	vår	kommentar.	Dette	synes	vi	blir	
misvisende,	og	vi	ber	om	at	dere	tar	med	vår	kommentar	nedenfor	i	sin	helhet.”	
		
Lund Aaserud la da inn to nye setninger fra imøtegåelsen Solem sendte henne i e-post 4. juli 
(vedlegg 3 E), men ikke den helt avgjørende første setningen som viste at forskningsdirektør 
Smeland støttet min risikovurdering. 
 
OUS-kommunikasjonsrådgiver sendte Lund Aaserud ny e-post den 1. september der han ber 
TV 2 ta med denne setningen (vedlegg 3 H): 
 
”Det er mulig at dette virker pirkete, men du har fremdeles ikke tatt med den første setningen: 
 
"Forskningsdirektør Erlend Smeland viser til prosjektleders redegjørelse for risikobetraktninger ved 
forskningsprosjektet som gir viktig korreksjon av sakkyndiguttalelsene i denne saken."” 
 
Først to dager senere, den 3. september, la TV 2/Lund Aaserud inn denne så helt avgjørende 
setningen i TV2.no-artikkelen. Men i tv-reportasjen har TV 2 aldri tatt med noe av sykehusets 
imøtegåelse, og brøt derved VVP 4.14. 
 
Jeg mener videre at TV 2 ved å utelate den helt sentrale delen av sykehusets imøtegåelse i 
TV2.no-artikkelen brøt VVP 4.14 de første ti dagene etter publisering. Først etter gjentatte 
purringer tok TV 2 den inn. 
 
 
TV 2 misbrukte uttalelsen til Helsetilsynets kommunikasjonsdirektør 
I TV2.no-artikkelen står det som følger: 
 
”Kommunikasjonsdirektør i Statens Helsetilsyn, Nina Vedholm, sier til TV 2 at det ikke er aktuelt å 
innhente nye sakkyndigrapporter og at tilsynsmyndighetene er vant til at helsepersonell som blir 
gransket er uenig med de sakkyndige.” 
 
Slik Vedholm her gjengis, skaper TV 2 inntrykk av at hun kommenterer den aktuelle 
tilsynssaken når hun sier at ”tilsynsmyndighetene er vant til at helsepersonell som blir gransket er 
uenig med de sakkyndige.” 
 
I e-post til Anders Cappelen den 1. september 2014 bekrefter Vedholm følgende sitat fra 
intervju med Cappelen (vedlegg 3 i): 



	 8	

 
”Jeg	bekrefter	at	dette	er	et	korrekt	sitat: 
TV 2 stilte meg spørsmål om det generelt er vanlig at helsepersonell som granskes av Helsetilsynet er 
uenig med de sakkyndige. Jeg svarte at det er Helsetilsynet vant med. Jeg ga et generelt svar på et 
generelt spørsmål. Jeg uttalte meg ikke om den konkrete tilsynssaken TV 2 omtalte i tv- og 
nettavisreportasje 24. august 2014. TV 2 stilte meg også spørsmål om det var aktuelt å hente inn nye 
sakkyndigrapporter i denne tilsynnssaken. Jeg bekreftet at det var det ikke.»” 
 
Slik TV 2 refererte Vedholm, er det liten tvil om at resultatet ble en undergraving av min 
troverdighet. Jeg mener denne bruken av hennes uttalelse er i strid med VVP 4.1 og plakatens 
andre setning: 
 
”Presseetikken gjelder hele den journalistiske prosessen, fra innsamling til presentasjon av det 
journalistiske materialet.” 
 
 
Helsetilsynet konkluderte med at de sakkyndiges risikovurdering var feil 
I avgjørelsen i tilsynssaken heter det blant annet som følger under ”Vurdering av hvorvidt 
forskningsprosjektet er forsvarlig” (vedlegg 4): 
 
”Det fremgår at det har vært gjort en vurdering av forskningsmessig nytte versus risiko for deltakerne i 
forskningsprosjektet, og det fremgår også at prosjektleder Eide og OUS initialt kom til at dette 
forholdet var akseptabelt. Denne vurderingen fremstår som relevant ut fra beregningen av mulig 
risiko, som ble ansett som liten.” 
 
I ”Oppsummering” skriver tilsynet blant annet følgende: 
 
”Statens helsetilsyn har kommet til at det er vitenskapelig indikasjon for forskningsprosjektet, og at 
det ved oppstart av prosjektet var gjort forsvarlige risikovurderinger, jf. helseforskningsloven § 5. 
Forskningsprosjektet var godkjent av REK og gjennomført i tråd med godkjenningen.” 
 
 
 
4. TV 2 utelot sentral faktaopplysning – at det også kunne ha vært 
trykkmålingsprosedyren som forårsaket alvorlige komplikasjoner  
 
TV 2 fremstilte det som om det ene og alene var vevsprøven som forårsaket alvorlig 
hjerneblødning og alvorlige hjerneskader hos to pasienter 
TV2.no: 
”Komitélederen fikk overlevert sakkyndigrapportene fra Statens helsetilsyn etter at to pasienter ble 
alvorlig skadet da de var med i et forskningsprosjekt ved Oslo universitetssykehus. 
(…) 
Det var 6. desember 2012 TV 2 avslørte at Oslo Universitetssykehus stoppet et forskningsprosjekt 
etter at to pasienter fikk alvorlig hjerneblødning da de var med på et forskningsprosjekt. 
 
Tv-reportasjen: 
Nyhetsoppleser Arill Riise: ”TV 2 kan i kveld avsløre at Oslo universitetssykehus umiddelbart har 
stoppa et forskningsprosjekt etter at minst to pasienter har fått alvorlige hjerneskader.” 
 
TV 2 tok ingen forbehold da pressekanalen fremstilte det som om det ene og alene var 
forskningsprosjektet som var årsaken til hjerneblødning og hjerneskader. 
 



	 9	

 
TV 2 visste 24. august 2014 at årsaken til komplikasjonene er omstridt 
I et stort flertall av de PFU-klagene som ble levert TV 2 i desember 2013, er et hovedtema at 
det ikke kan konstateres at det ene og alene var vevsprøven/forskningsprosjektet som 
forårsaket alvorlige komplikasjoner hos to pasienter. TV 2 var i august 2014 fullt klar over at 
så vel jeg som OUS mener at det er umulig å konstatere dette, og at det like gjerne kan ha 
vært trykkmålingsprosedyren og/eller kombinasjonen av trykkmåling og vevsprøvetagning. 
 
 
Utelatelsen er i strid med VVP 3.2 
Ikke i noen av de to innklagde reportasjene fremkom det at komplikasjonene også kunne vært 
forårsaket av trykkmålingsprosedyren. Det er ingen tvil om at dette er en helt sentral 
faktaopplysning i denne saken, som ville hatt avgjørende betydning for det inntrykket 
publikum blir sittende igjen med. TV 2s utelatelse av denne opplysningen er i strid med VVP 
3.2. Jeg minner om PFUs uttalelse i sak 029/13 (”Romkvinne”-saken”):  
 
”Etter utvalgets mening er en slik bevisst utelatelse av avgjørende og kompliserende fakta å anse som 
en aktiv historieforfalskning”. 
 
 
Helsetilsynet konkluderte med at det er umulig å fastslå hva som forårsaket komplikasjonene 
Helsetilsynet skriver følgende under ”Vurdering av årsaken til komplikasjonene” (vedlegg 4): 
 
”Det er vanskelig å vurdere hvorvidt det var ICP-målingen, hjernebiopsien eller ICP-måling kombinert 
med hjernebiopsitaking som medførte at to av de tre pasientene fikk hjerneblødning. Likeledes er det 
vanskelig å vurdere hvilken/hvilke av faktorene som gjorde at den ene pasienten fikk hjerneinfarkt 
med blødning. 
(…) 
Statens helsetilsyn legger imidlertid til grunn at hjerneblødningene hos pasient 2 og 3 var relatert til 
prosedyrene (innleggelse av ICP-måler og biopsi) som ble gjennomført i tilknytning til 
forskningsprosjektet. Det er også vanskelig å utelukke at hjerneinfarktet med påfølgende 
hjerneblødning hos pasient 1 var relatert til disse prosedyrene.” 
 
 
 
5. Ble ikke forelagt påstand om at ”hjerneforskningen er skandaløs”, fikk 
ikke imøtegå 
 
I TV2.no-artikkelen ligger følgende lenke i brødteksten: 
 
Les også: Pasientombud mener hjerneforskningen er skandaløs 
 
I saken det lenkes til, finnes det ingen form imøtegåelse eller motstemme overhodet. 
 
Som det fremgår av journalist Lund Aaseruds e-post til meg 2. juli 2014 (vedlegg 3 B), ble 
jeg ikke forelagt påstanden om at hjerneforskningen er skandaløs. Jeg fikk følgelig heller ikke 
mulighet til å imøtegå den. 
 
I en reportasje som angriper det aktuelle forskningsprosjektet for gal risikovurdering og 
manglende informasjon om risiko til deltagende pasienter, er et pasientombuds påstand om at 



	 10	

”hjerneforskningen er skandaløs”, selvsagt svært skadelig. Det kan ikke være tvil om at den 
utløser rett til samtidig imøtegåelse, jfr. VVP 4.14. 
 
Som prosjektleder for det aktuelle forskningsprosjektet må det være klart at jeg har rett til å 
imøtegå denne påstanden/beskyldningen. 
 
 
Helsetilsynet konkluderte med at forskningen var forsvarlig 
Tilsynet skriver i avgjørelsen i tilsynssaken blant annet følgende under ”Vedrørende 
vitenskapelig indikasjon for forskningsprosjektet” (vedlegg 4): 
 
”Samtidig viser studier at innleggelse av shunt er forbundet med komplikasjoner hos opptil 40 % av 
pasientene. 
(…) 
Forskning på en sårbar pasientgruppe som denne, er utfordrende. Det er likevel viktig å forske på slike 
grupper for å få frem ny kunnskap, som på sikt kan bedre behandlingstilbudet også for slike 
pasientgrupper. Dette gjør at det vurderes som positivt at dette forskningsprosjektet i utgangspunktet 
ble igangsatt. 
 
Statens helsetilsyn vurderer derfor at det er vitenskapelig indikasjon for å gjennomføre 
forskningsprosjektet, inkludert biopsitaking fra hjernen.” 
 
I ”Oppsummering” skriver tilsynet blant annet følgende: 
 
”Statens helsetilsyn har kommet til at det er vitenskapelig indikasjon for forskningsprosjektet, og at 
det ved oppstart av prosjektet var gjort forsvarlige risikovurderinger, jf. helseforskningsloven § 5. 
Forskningsprosjektet var godkjent av REK og gjennomført i tråd med godkjenningen. 
(…) 
Statens helsetilsyn har likevel kommet til at forskningsprosjektet med tilhørende forskningsbiobank 
kan videreføres. Dette forutsetter at deltakerne informeres om hvilken konkret risiko som er forbundet 
med deltakelse i forskningsprosjektet, slik det fremgår av vårt pålegg om retting. 
(…) 
Til tross for at pasient nr. 1, 2 og 3 fikk alvorlige komplikasjoner i forbindelse med prosedyrene i 
forskningsprosjektet, har Statens helsetilsyn vurdert at de ble forsvarlig utredet og behandlet ved OUS, 
Rikshospitalet, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-2.” 
 
 
Hva visste TV 2 på publiseringstidspunktet? 
Spørsmålet om forskningens forsvarlighet/skandaløsitet har naturlig nok nær sammenheng 
med sykdommene pasientene hadde, og om det i det hele tatt var riktig å inkludere dem i 
forskningsprosjektet og utsette dem for risiko. 
 
Pasientombudet som uttalte at forskningen var skandaløs, var Knut Fredrik Thorne. TV2.no-
artikkelen der han sa dette, og som lenken ovenfor fører til, ble publisert 7. desember 2012. 
Han uttalte følgende i et tv-innslag på TV 2 den 7. desember 2012: 
 
”Nei, det er klart, jeg reagerer på det som fremkommer her. Her er det pasienter som da er blitt alvorlig 
skadet. Det er forsket på hjernen deres, friske hjerner. Det er tatt prøver uten noen medisinsk 
begrunnelse for å ta disse prøvene. Så det er klart at det er rystende å se.” 
 
Thorne uttalte seg etter å ha sett det første tv-innslaget TV 2 publiserte den 6. desember 2012. 
Her ble pasient 3 (pasienten som høsten 2012 havnet i koma) fremstilt som en tilsynelatende 



	 11	

frisk person. I første tilsvar i PFU-sak 141/13 bekrefter TV 2-advokat Theo Jordahl at TV 2 
har lagt til grunn at denne pasienten ikke hadde alvorlige hjernesykdom: 
 
”Han hadde heller ikke voksenvannhode – hvilket også bekreftes av de sakkyndiges uttalelser.” (s. 
321) 
 
”Et kjemepoeng er naturligvis klagers gjennomgående feilaktige utlegningen av pasient 3’s 
sykdomssituasjon.” (s. 345) 
 
Her må vi se på hva TV 2 visste på publiseringstidspunktet. Det er ikke omstridt at TV 2 i god 
tid før den 6. desember 2012 hadde i hende pasientjournalen til denne pasienten. I 
journalutdraget som TV 2 i første tilsvar i PFU-sak 141/13 la ved på s. 79 – 81, står det blant 
annet følgende: 
 
” nå er spørsmålet om det foreligger en INPH på bakgrunn av store ventrikler, (…) Det er funnet 
indikasjon for utredning av pasienten, og det gjøres:” 
 
Betydningen av dette er at utredningene som inntil da var blitt gjort, ga indikasjon for 
nevrokirurgisk utredning med hjernetrykkmåling. Slik måling ble altså gjort for å klarlegge 
om pasient 3 ville ha nytte av shuntkirurgi for sin voksenvannhodetilstand (”INPH / 
NPHsituasjon”). Denne utredningen medfører risiko for alvorlige komplikasjoner som 
hjerneblødning på 1- 2 %. 
 
 
Helsetilsynet konkluderte med at det var indikasjon for å utrede samtlige pasienter med 
hjernetrykkmåling 
Helsetilsynet skriver i avgjørelsen i tilsynssaken følgende i ”Vurdering av utredningen og 
behandlingen av de tre pasientene med tanke på normaltrykkshydrocephalus (NPH)” (vedlegg 
4): 
 
”De tre pasientene ble henvist fra andre institusjoner til OUS, Rikshospitalet på bakgrunn av mistanke 
om normaltrykkshydrocephalus (NPH). Det vurderes derfor å ha vært klinisk indikasjon for å utrede 
pasientene videre med tanke på NPH. Dette var også bakgrunnen for at de ble inkludert i 
forskningsprosjektet.  
 
Av journalopplysningene fremgår det at de tre pasientene ble undersøkt av lege med tanke på typiske 
symptomer ved NPH, og at undersøkelsesfunnene ble sammenholdt med billeddiagnostikk. Den 
initiale delen av utredningen anses å være i samsvar med vanlig god praksis. 
 
Videre fremgår det at pasientene ble innlagt ved OUS, Rikshospitalet for videre utredning med tanke 
på NPH. Ut fra de symptomer og funn de tre pasientene hadde, vurderes dette å være i samsvar med 
god praksis. 
(…) 
Selv om pasient nr. 3 ikke hadde klassiske symptomer på NPH, var det derfor etter Statens helsetilsyns 
vurdering forsvarlig å gjennomføre ICP-måling som ledd i utredningen av også denne pasienten.” 
 
Helsetilsynet skriver altså at ”Det vurderes derfor å ha vært klinisk indikasjon for å utrede 
pasientene videre med tanke på NPH”. Betydningen av dette er at mistanken om NPH var så 
sterk at det var riktig å utsette pasientene for den risiko som utredning med ICP-måling 
innebærer. 
 
Det er videre verd å merke seg Helsetilsynet her refererer til ”journalopplysningene”. Dette er 



	 12	

altså de samme opplysningene som TV 2 hadde tilgang til i god tid før 6. desember 2012. 
 
Av dette kan vi slutte at TV 2s påstand om at pasient 3 ikke hadde voksenvannhode, er feil. 
 
 
 
6. Utelot at hjernetrykkmåling medfører risiko for hjerneblødning på 1 – 2 
%. Gjenga ikke imøtegåelse korrekt 
 
Tv-innslaget: 
Sophie Lund Aaserud: ”Kirurgen skriver at samtlige pasienter signerte samtykkeskjema som omtaler 
tilleggsrisiko, og at de fikk muntlig informasjon om at det var en risiko for infeksjon og hjerneblødning 
på 1 – 2 %.” 
 
I min imøtegåelse i e-post til Lund Aaserud den 3. juli 2014 (vedlegg 3 C) står det blant annet 
følgende under ”Imøtegåelse fra PROSJEKTLEDER:” 
 
”3. Samtlige pasienter var innlagt for planlagt og nødvendig utredning ved hjelp av hjernetrykkmåling. 
Slik måling innebærer et inngrep i hjernen, og risiko for blant annet hjerneblødning og infeksjon på 1 – 
2 prosent. Dette får alle pasienter muntlig informasjon om.” 
 
Poenget med imøtegåelsen på dette punkt var å tydeliggjøre at pasientene som deltok i 
forskningsprosjektet var gjennom en annen prosedyre som også kunne ha forårsaket 
hjerneblødning hos to pasienter. Slik Lund Aaserud i tv-innslaget omformulerte min 
imøtegåelse, fremkom ikke dette sentrale poenget. 
 
Grunnen til at det var så viktig for meg å få opplyst om dette, er jo at publikum da ville forstå 
at det kunne vært en annen årsak til hjerneblødningene enn forskningen, og at det ikke var 
sikkert at det var vevsprøven som forårsaket dem. 
 
Min imøtegåelse ble altså galt gjengitt på et viktig punkt. Dette er i strid med VVP 4.14. 
 
Videre utelot TV 2 i tv-innslaget at pasientene også var gjennom en nødvendig og planlagt 
prosedyre som i seg selv innebar risiko for hjerneblødning på 1 – 2 %. Dette er utelatelse av 
sentral faktaopplysning, og er i strid med VVP 3.2. 
 
Slik Lund Aaseruds versjon i tv-innslaget må tolkes på dette punkt, innebar vevsprøven risiko 
for ”hjerneblødning og infeksjon på 1 – 2 prosent.” Men dette er feil. Pasientene fikk vite at det 
var en ”liten tilleggsrisiko” ved å delta i forskningsprosjektet, og at dette betyr risiko på 1 % 
eller mindre. De fikk videre muntlig informasjon om at hjernetrykkmålingen medfører risiko 
på 1 – 2 %, og at vevsprøvetagningen medførte en tilleggsrisiko. Den totale risikoen for 
pasientene var 2 – 3 %. 
 
 
 



	 13	

7. TV 2 kuttet viktig imøtegåelse, og utelot sentral faktaopplysning – at 
forskningsprosjektet og den skriftlige pasientinformasjon var godkjent av 
REK 
 
TV 2 rettet et svært kritisk søkelys på forskningsprosjektet og den informasjon pasientene 
fikk. Et sentralt punkt i min imøtegåelse var at så vel forskningsprosjektet som den skriftlige 
informasjon pasientene fikk, var kvalitetssikret og godkjent av den institusjonen i Norge som 
har ansvaret for dette: Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk 
(REK). 
 
I min e-post til journalist Lund Aaserud den 3. juli 2014 heter det blant annet som følger 
under ”Imøtegåelse fra PROSJEKTLEDER:” 
 
”6. Forskningen var godkjent av Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk 
(REK). REK godkjente også informasjonsskrivet pasientene fikk.” 
 
I tv-innslaget har TV 2 utelatt dette, og det fremkommer overhodet ikke at 
forskningsprosjektet og informasjonsskrivet var REK-godkjent. Dette er ikke i samsvar med 
VVP 4.14. Dette er også en helt sentral faktaopplysning i saken. Når TV 2 utelater dette helt, 
brytes VVP 3.2. 
 
 
 
8. TV 2 utelot at deltagende pasienters eneste behandlingsalternativ i dag er 
meget risiko- og mangelfullt 
 
Risiko ved å delta i forskningsprosjektet TV 2 har angrepet må også sees i sammenheng med 
risiko ved eneste behandlingsalternativ (shuntkirurgi) for de deltagende pasientene. Dette er et 
høyrisikoalternativ med 1 % risiko for dødelig utfall, og hele 10 % for alvorlige 
komplikasjoner som hjerneblødning og –infeksjon. Minst 30 % av shuntede pasienter 
opplever komplikasjoner. Shuntkirurgi angriper ikke sykdommenes årsak. Den gjør på ingen 
måte pasientene friske, og effekten av behandlingen avtar over tid. Og ubehandlet har 
sykdommene altså svært høy risiko for forverring av tilstanden og stor hjerneskade.  
 
Helsetilsynet skriver i avgjørelsen i tilsynssaken følgende under ”Vedrørende vitenskapelig 
indikasjon for forskningsprosjektet” (vedlegg 4): 
 
”Samtidig viser studier at innleggelse av shunt er forbundet med komplikasjoner hos opptil 40 % av 
pasientene.” 
 
For å forstå hvorfor pasientene som deltok i forskningsprosjektet var med, og hvorfor de ble 
utsatt for risiko, er det helt nødvendig å vite at deres eneste behandlingsalternativ i dag er 
meget mangelfullt og medfører stor risiko. Det er nettopp dette som er årsaken til at denne 
forskningen er viktig og nødvendig. Forskningsprosjektets mål er å finne et bedre og sikrere 
alternativ til shuntkirurgi. 
 
Risikoen ved å delta i forskningsprosjektet kan ikke løsrives fra tilgjengelig behandling og 
sykdommenes prognose. Om komplikasjonen hjerneblødning skal karakteriseres som 
skandaløses og uakseptabel, kommer an på kontekst. 
 



	 14	

Men TV 2 opplyste ikke i de to innklagde reportasjene, og heller aldri i de tidligere 70 
innklagde nyhetssakene, at shuntkirurgi er eneste behandlingsalternativ for pasientene som 
omtales, og at denne behandlingen medfører høy risiko og kun er en symptombehandling. 
Shuntbehandling nevnes faktisk ikke én eneste gang. 
 
Helsetilsynet skriver også følgende under ”Vedrørende vitenskapelig indikasjon for 
forskningsprosjektet” (vedlegg 4): 
 
”Forskning på en sårbar pasientgruppe som denne, er utfordrende. Det er likevel viktig å forske på 
slike grupper for å få frem ny kunnskap, som på sikt kan bedre behandlingstilbudet også for slike 
pasientgrupper. Dette gjør at det vurderes som positivt at dette forskningsprosjektet i utgangspunktet 
ble igangsatt. 
 
Statens helsetilsyn vurderer derfor at det er vitenskapelig indikasjon for å gjennomføre 
forskningsprosjektet, inkludert biopsitaking fra hjernen.” 
 
I min redegjørelse til Helsetilsynet av 12. november 2012, som TV 2 beviselig hadde i hende i 
god tid før første publisering 6. desember, står det blant annet følgende om risiko ved dagens 
behandlingsform: 
 
”Dagens	behandling	har	en	ikke	ubetydelig	komplikasjonsrisiko	[21],	selv	om	gode	resultater	kan	oppnås	
ved	god	pasient	seleksjon	[22].	
(…)	
For	de	som	får	behandling,	så	er	behandling	ikke	uten	problemer.	Behandling	med	shunt	resulterer	i	
komplikasjoner	relatert	prosedyre	hos	30-40	%	av	pasientene.	Erfaringen	tilsier	at	pasientene	ofte	blir	
arbeids	uføre,	med	betydelig	svekket	livskvalitet.”	
 
I informasjonsskrivet til pasientene (som altså TV 2 hadde før første publisering) står det 
blant annet følgende om dagens behandling (shunt) av de aktuelle sykdommene: 
 
”Selv om dagens behandling av tilstanden er effektiv, har mange pasienter plager av behandlingen, og 
mange pasienter får ingen behandling for sin sykdom. Utvilsomt har legevitenskapen et stort 
forbedringspotensial når det gjelder bedret behandling av denne sykdommen.” 
 
I telefonsamtalen mellom meg og TV 2-journalist Hanne Taalesen 5. desember 2012 sier jeg 
blant annet følgende: 
 
”Og ubehandlet…Det dere må huske er at dette er en pasientgruppe som stort sett ikke får noen 
behandling, altså de ødelegges ned til en sykdom ubehandlet fordi man ikke har noen behandling å 
tilby. 
(…) 
Dette er forskning som på en måte vil kunne bedre behandlingen for disse pasientene, 
(…) 
Sånn sett vil pasientgruppen som sådan vil være positive til det fordi behandlingen er så dårlig per i 
dag. Så det er en veldig god grunn til å gjøre dette.” 
 
TV 2 utelater en sentral faktaopplysning når pressekanalen aldri opplyser publikum om at 
formålet med forskningsprosjektet er å erstatte en farlig og mangelfull symptombehandling, 
og at denne i dag er eneste behandlingsalternativ for de aktuelle pasientene. Dette er ikke i 
samsvar med VVP 3.2. 
	


