
	
   1	
  

Per Kristian Eide 
Nevrokirurgisk avdeling, Oslo Universitetssykehus - Rikshospitalet 
 
Pressens Faglige Utvalg 
Postboks 46 Sentrum, 0102 Oslo 
 
Oslo, 21. september 2015 
 
KLAGE PÅ TV 2 
 
Jeg klager med dette på tv- og nettavisreportasjer som TV 2 publiserte 2. februar 2015. Tv-
reportasjene i vedlegg 8 og 9 ble og blir publisert på nett (TV2.no). 
 
INNHOLD 
 
1.  Fremstilte det som om flere pasienter fikk hjerneblødning ene og alene       s. 2 
     på grunn av forskningsprosjektet. Utelot at Helsetilsynet konkluderte  
     at det er umulig å fastslå dette. Utelot også min imøtegåelse på dette punkt 
 
2.  Fremstilte det som om to personer døde på grunn av forskningen   s. 6 
 
3.  Ble ikke konfrontert med påstand om risiko for dødelig utgang,   s. 7 
     fikk ikke imøtegå. Faktafeil: at dødelig utgang var en del av risikobildet 
 
4.  Utelot min imøtegåelse av påstand om at vevsprøven ikke var ment    s. 8 
    å ha diagnostisk nytteverdi. Utelot viktig del av Helsetilsynets avgjørelse 
 
5.  Utelot imøtegåelse av beskyldning om lovbrudd fordi pasientene    s. 11 
     ikke var godt nok opplyst om risiko for hjerneblødning 
 
6.  Ble ikke konfrontert med og fikk ikke imøtegå Bjørkes beskyldning   s. 12 
     om at ingen av pasientene ble informert om risiko for hjerneblødning 
 
7.  Tok ikke med imøtegåelse av Helsetilsynets konklusjon     s. 13 
     om brudd på meldeplikten 
 
8. Tok ikke med imøtegåelse av påstand om at mange av pasientene    s. 14 
    sier de ikke forstod at hjerneblødning var en del av risikobildet 
 
9.    Imøtegåelse av Knut Fredriks Thornes beskyldninger ble utelatt   s. 15 
 
10.  Ble ikke konfrontert med påstand om brudd på      s. 16 
       helseforskningsloven  § 13 om innhenting av samtykke 
 
11.  Ble ikke konfrontert med insinuasjon om deltagende pasienter    s. 17 
       ikke var samtykkekompetente 
 
12.  Ingen minimumsmengde for samtidig imøtegåelse     s. 18 
 
13.  PFU: ”samtidig imøtegåelse gjelder uavhengig av identifisering”   s. 18 
 
14.  Til slutt          s. 19 
 



	
   2	
  

1. Fremstilte det som om flere pasienter fikk hjerneblødning ene og alene på 
grunn av forskningsprosjektet. Utelot at Helsetilsynet konkluderte at det er 
umulig å fastslå dette. Utelot også min imøtegåelse på dette punkt 

 

 
(Fra introduksjonen i tv-innslag kl. 18.38) 
 
Fra tv-innslag 2. februar 2015 kl. 18.38 (vedlegg 8): 
 
Tekstplakat: ”Flere fikk hjerneblødning” 
(…) 
TV 2-journalist Hanne Taalesen: Det har gått to år siden TV 2 for første gang fortalte om at to pasienter fikk 
hjerneblødning etter å ha deltatt på et forskningsprosjekt på Oslo universitetssykehus. 
(…) 
Taalesen: Men som TV 2 tidligere har fortalt i flere saker, er det mange av pasientene som sier de ikke forstod 
at de blant annet risikerte hjerneblødning ved å si ja til å være med. 
(…) 
Taalesen: Helsetilsynet konkluderer også med at sykehuset brøt loven da de ikke meldte fra til Helsetilsynet at 
det hadde oppstått skader. 
 
Fra tv-innslag 2. februar 2015 kl. 21.14 (vedlegg 9): 
 
Kvinnelig nyhetsoppleser: Oslo universitetssykehus brøt loven da de ikke opplyste pasientene godt nok om 
risikoen for hjerneblødning under et forskningsprosjekt. 
(…) 
TV 2-journalist Sophie Lund Aaserud: I to år har Statens helsetilsyn gransket forskningsprosjektet der to av 
pasientene som var med fikk alvorlig hjerneblødning. 
 
 
TV 2 fortsetter å skape inntrykk av at forskning førte til hjerneblødninger, til tross for at 
Helsetilsynet sier at det vet vi ikke med sikkerhet 
I PFU-sak 141/13 ble det dokumentert (s. 152 i klagers tilsvar) at TV 2 i 58 nyhetssaker konstaterte 
uten forbehold at det ene og alene var forskningen (vevsprøven) som forårsaket hjerneblødning hos 
to pasienter. Påstanden var en av de sentrale bæresøylene i TV 2-kampanjen og skandaliseringen av 
meg. 
 
Som det fremgår av sitatene fra tv-innslagene ovenfor, fremstilte TV 2 det også 2. februar 2015 
uten forbehold som om min forskning førte til hjerneblødning hos ”flere pasienter”. 
 
 
Helsetilsynets konklusjon: Umulig å si sikkert hva som forårsaket hjerneblødning 
I tilsynets avgjørelse står det følgende under ”Vurdering av årsaken til komplikasjonene” (vedlegg 11): 
 
”Det er vanskelig å vurdere hvorvidt det var ICP-målingen, hjernebiopsien eller ICP-måling kombinert med 
hjernebiopsitaking som medførte at to av de tre pasientene fikk hjerneblødning. Likeledes er det vanskelig å 
vurdere hvilken/hvilke av faktorene som gjorde at den ene pasienten fikk hjerneinfarkt med blødning. 
(…) 
Statens helsetilsyn legger imidlertid til grunn at hjerneblødningene hos pasient 2 og 3 var relatert til 
prosedyrene (innleggelse av ICP-måler og biopsi) som ble gjennomført i tilknytning til forskningsprosjektet.” 



	
   3	
  

 
Alvorlig utelatelse av sentral opplysning 
TV 2 dekket 2. februar 2015 Helsetilsynets avgjørelse i tilsynssaken, som ble offentliggjort denne 
dagen. Kan det virkelig være i tråd med god presseskikk at TV 2 i de kringkastede tv-innslagene kl. 
18.38 og 21.14 uten forbehold fortsatte å fremstille det som om flere pasienter fikk hjerneblødning 
på grunn av min forskning, uten å fortelle at Helsetilsynet har konkludert at det er umulig å si dette 
med sikkerhet? 
 
2. februar hadde TV 2 god mulighet til å rette opp en feil som ble begått i 58 hardtslående 
reportasjer som har rammet meg med voldsom kraft. Men i stedet for å rette opp feilen, fortsetter 
altså TV 2 bare å gjenta den.  
 
I e-post til meg 2. februar kl. 22.22 (vedlegg 6) skrev TV 2-journalistene Sophie Lund Aaserud og 
Hanne Taalesen blant annet følgende om TV2.no-artikkelen i vedlegg 10 (og som TV 2 utelot i tv-
innslagene): 
 
”2.) Det kommer godt frem i ditt tilsvar at du mener det er uklart om det var deltakelsen eller den planlagte 
utredningen som var årsaken til hjerneblødningen.” 
 
Ordvalget ”at du mener det er uklart”, tyder på at journalistene på dette tidspunkt ikke hadde fanget 
opp at Helsetilsynet faktisk har konkludert at det er umulig å si med sikkerhet hva som forårsaket 
hjerneblødningene. 
 
Helsetilsynet konkluderer altså at blødningene også kunne vært forårsaket av ICP-målingen. Dette 
er nøyaktig det samme som jeg har sagt siden TV 2-kampanjen startet 6. desember 2012. Det kan 
ikke være tvil om at dette er en helt sentral faktaopplysning i denne saken, som ville hatt 
avgjørende betydning for inntrykket publikum ble sittende igjen med. TV 2s utelatelse av denne 
opplysningen er i strid med VVP 3.2. Jeg minner om PFUs uttalelse i sak 029/13 (”Romkvinne”-
saken”):  
 
”Etter utvalgets mening er en slik bevisst utelatelse av avgjørende og kompliserende fakta å anse som en 
aktiv historieforfalskning”. 
 
PFU har gjentatte ganger sagt at presseetikken må være strengere enn jussen. Det er derfor relevant 
å se hva domstolene har sagt. I Høyesteretts enstemmige dom i den såkalte Kunda-saken 9. 
desember 2014 heter det som følger i avsnitt 126: 
 
”Etter en samlet vurdering, hvor jeg særlig legger vekt på at Avisa Nordland unnlot å bruke sentrale 
opplysninger i rapporten fra den sakkyndige Søreide – som avisen hadde i hende, og som viste at avisens 
dekning av operasjonen av E var ufullstendig og misvisende – konkluderer jeg med at avisens beskyldninger 
mot Kunda var rettsstridige.”	
  
 
Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg har i dommen i saken S. Shabanov og S. Tren mot 
Russland 4. desember 2006, opprettholdt at journalisters utelatelse av sentral faktainformasjon er 
rettsstridig. I avsnitt 39 heter det blant annet følgende: 
 
“A falsehood may be communicated by stating untrue facts, but also by leaving out true facts which, had they 
been stated, could have significantly altered the perception of the matter.” 
 
 
Utelot at pasientene var igjennom en nødvendig og planlagt hjerneoperasjon med risiko for 
hjerneblødning 
TV 2 har beviselig siden november 2012 vært klar over at samtlige pasienter som deltok i 
forskningsprosjektet var innlagt for å få utført en hjernetrykkmåling (ICP-måling). Slik måling 
innebærer operasjon i hjernen med risiko for alvorlige komplikasjoner som hjerneblødning og 



	
   4	
  

infeksjon på 1 – 2 %. Forskningsprosjektet gikk ut på å ta en liten vevsprøve (biopsi) fra 
operasjonssåret som måtte etableres for å gjennomføre den nødvendige og planlagte trykkmålingen. 
 
Det fremkom ikke i tv-innslagene kl. 18.38 og 21.14 at pasientene var gjennom en slik operasjon. 
Det var derfor umulig for seerne å tro annet enn at det ene og alene var forskningen som forårsaket 
hjerneblødning. 
 
I PFU-sak 141/13 ble TV 2 felt for brudd på god presseskikk fordi TV 2 ”bevisst utelot vesentlige 
opplysninger som kunne belyst saken bredere”, og ”i for stor grad opptrådte ensidig i sin utvelgelse av 
kildemateriale”. PFU slo fast at TV 2 forut for første publisering visste at: 
 
”at det ikke var gjort inngrep i hjernen bare på grunn av vevsprøven, men at vevsprøven ble tatt 
samtidig med et inngrep pasientene likevel skulle gjennom, et inngrep TV 2 noen dager senere omtalte 
som risikofullt” 
 
Når TV 2 i de to tv-innslagene heller ikke fortalte seerne at Helsetilsynet har konkludert at det er 
umulig å fastslå hva som forårsaket hjerneblødningene, ble utelatelsen av opplysningen om at 
samtlige pasienter var igjennom en hjerneoperasjon med risiko for hjerneblødning, særlig alvorlig, 
og i strid med VVP 3.2. 
 
 
Tok ikke med min imøtegåelse i to tv-innslag 
I TV2.no-artikkelen i vedlegg 10 slapp jeg til med min imøtegåelse på dette punkt: 
 
”Jeg er også glad for at Helsetilsynet har konkludert med at det er umulig å si sikkert om det var forskningen 
som forårsaket hjerneblødning hos tre pasienter, eller om det var den planlagte og nødvendige 
trykkmålingsprosedyren som samtlige deltagere var igjennom i utredningen av deres hjernesykdommer” 
 
Når TV 2 i tv-innslagene kl. 18.38 og 21.14 ikke tok med denne imøtegåelsen, brytes VVP 4.14. 
 
 
Det TV 2 publiserte i nettavisen har ingen betydning for den presseetiske vurderingen av de 
kringkastede tv-innslagene 
I PFU-sak 247/08 sa PFU at 
	
  
“I det påklagede tilfellet er klagerens motmæle publisert i form av et intervju på NRKs nettsider, mens den 
påståtte kritikken er publisert i TV-sending og på nett. Utvalget vil slå fast at begrepet samtidig 
imøtegåelse i punkt 4.14 må gjelde både tid og sted. Det innebærer at en imøtegåelse som skal være 
samtidig ikke kan publiseres utelukkende i et annet medium enn der hvor kritikken ble framført, uansett om 
det skjer samtidig. Utvalget er derfor her helt på linje med klagers anførsler om dette. (…) Utvalget slår 
samtidig fast at det ikke var presseetisk tilstrekkelig at en slik imøtegåelse ble presentert på NRKs 
nettsider.” (min utheving) 
 
 
TV 2 visste 12. desember 2012 at årsaken til hjerneblødning var omstridt 
Allerede 12. desember 2012 var TV 2 beviselig klar over at det var omstridt at det ene og alene var 
forskningen som forårsaket hjerneblødning. 13. desember 2012 sier nyhetsoppleser/journalist Elin 
Ludvigsen følgende: 
 
Ludvigsen: Og så i tillegg sier sykehuset at kanskje denne blødningen egentlig ikke skyldtes prøvetakingen. 
 
På bakgrunnsmøte med TV 2-journalistene 18. desember 2012 viste jeg dem et PowerPoint-
lysbilde der det stod følgende: 
 

• Ikke mulig å si at vevsprøvetakingen forårsaket hjerneblødningen 
 
 



	
   5	
  

TV 2 var presseetisk pliktig til å omtale resultatet av granskning på en redelig måte 
I PFU-sak 204/13 sa PFU at 
 
”Det som imidlertid ikke er presseetisk akseptabelt, er omtalen av utfallet av granskningen. Som det heter i 
Vær Varsom-plakatens punkt 4.5, er det god presseskikk å omtale rettskraftige avgjørelser i saker som har 
vært omtalt tidligere. Utvalget har tidligere uttalt at det samme bør gjelde i saker der det har vært rettet 
alvorlige anklager mot identifiserbare personer. I det påklagede tilfellet publiserte avisen 
granskningsresultatet umiddelbart på nett, men ikke i papiravisen.” (min utheving) 
 
Når TV 2 omtaler resultatet av Helsetilsynets granskning 2. februar 2015, fortsetter altså TV 2 i to 
kringkastede tv-innslag å presentere det som om det var forskningen som førte til 
hjerneblødningene, og unnlater å fortelle hva Helsetilsynet har fastslått. 
 
Som det fremgår av PFUs avgjørelse i sak 204/13, sitert over, er det ”god presseskikk å omtale 
rettskraftige avgjørelser i saker som har vært omtalt tidligere. Utvalget har tidligere uttalt at det samme bør 
gjelde i saker der det har vært rettet alvorlige anklager mot identifiserbare personer.” 
 
Dette må vel i så fall bety at TV 2 var pliktig til å omtale Helsetilsynets konklusjon i det helt 
sentrale spørsmålet om hva det var som forårsaket hjerneblødningene. At dette fremkom i en av 
mine skriftlige imøtegåelser i TV2.no-artikkelen, har ifølge PFU-uttalelsen i sak 204/13 ingen 
betydning: 
 
”Utvalget har tidligere slått fast at der mediene har drevet omfattende dekning av en sak på én 
medieplattform, så er det god presseskikk at saken også avsluttes samme sted.” 
 
 
TV 2 har ikke rettet opp  
I Kunda-saken vektla Høyesterett at Avisa Nordland gjorde lite for å rette opp det uriktige bildet 
avisen hadde skapt: 
 
”(125)  Selv ikke da avgjørelsen fra Statens helsetilsyn forelå i mai 2011, gjorde avisen noe helhjertet 
forsøk på å rette opp det uriktige bildet den hadde gitt av de aktuelle operasjonene. Avisen fokuserte på 
kritikk A hadde fått for operasjon av en annen pasient – som ikke hadde vært omtalt i avisen – og man får 
et inntrykk av at avisen forsøker å tone ned at Helsetilsynet mente at det hadde vært grunn til å operere de 
pasientene avisen hadde omtalt.”	
  
 
Da Helsetilsynets avgjørelse forelå i min sak, gjorde TV 2 lite eller intet for å rette opp feilene 
som pressekanalen tidligere hadde gjort, men rettet oppmerksomheten mot de punktene der OUS 
og jeg fikk kritikk.  
 
”Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig”. 
 
Det er nå en gang slik det står i Vær Varsom-plakatens punkt 4.13. TV 2 har i kringkastet TV ikke 
rettet opp en for meg meget alvorlig og ødeleggende feil som TV 2 gjentok i 58 nyhetssaker: At det 
ene og alene var forskningen som forårsaket hjerneblødning hos tre pasienter, med den konsekvens 
at den havnet i koma og ble 100 % pleietrengende, den andre fikk store hjerneskader og ble sittende 
i rullestol, og den tredje døde kanskje. 
 
I TV2.no-artikkelen i vedlegg 10 fremkommer det i en av mine imøtegåelser at Helsetilsynet har 
konkludert at det er umulig å si sikkert hva som forårsaket hjerneblødningene. Det er altså ikke TV 
2 selv som har rettet opp eller korrigert. Og noen beklagelse har jeg aldri fått.  
 
 



	
   6	
  

2. Fremstilte det som om to pasienter døde på grunn av forskningen 
 

I fjerde avsnitt etter ingressen i TV2.no-artikkel 2. februar (vedlegg 10), under mellomtittelen ”Fikk 
alvorlig hjerneblødning”, står følgende: 
 
”Etter at TV 2 fortalte at to pasienter fikk alvorlig hjerneblødning, har flere som sa ja til å være med på 
forskningen stått frem og fortalt at de ikke visste om den alvorlige risikoen. To pasienter fikk hjerneblødning 
mens de var med på prosjektet. I dag er begge disse pasientene døde.” (min utheving) 
 
 
Grov insinuasjon som jeg ikke ble konfrontert med, og ikke fikk imøtegå 
Både lest alene og lest i sakens kontekst, kan ikke setningene sitert ovenfor forstås på annen måte 
enn at de to pasientene døde på grunn av sin deltagelse i forskningsprosjektet. 
 
I PFU-sak 186/13 uttalte PFU blant annet følgende: 
 
”Derimot fremstår det, i den siste påklagede artikkelen fra 9. desember 2012, som om en av pasientene døde 
som følge av forskningsprosjektet. Slik utvalget ser det, er dette en så alvorlig feil at utvalget har kommet 
frem til at denne artikkelen må sies å være i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, om å kontrollere at 
opplysninger som gis er korrekte. På dette punkt har NTB brutt god presseskikk.” 
 
NTB var i denne saken også klaget inn for ikke å ha tilbudt meg samtidig imøtegåelse av påstanden 
om at en person døde som følge av forskningsprosjektet, og derfor for brudd på VVP 4.14. Jeg 
finner det vanskelig å forstå hvordan PFU-sekretariatet og PFU kan mene at dette ikke er en 
påstand som utløser rett til samtidig imøtegåelse. Når PFU her felte for brudd på VVP 3.2, skulle 
vel NTB også vært felt for brudd på VVP 4.14? 
 
TV 2 konfronterte meg ikke med insinuasjonen om at to pasienter døde på grunn av 
hjerneblødningen de fikk i etterkant av den kombinerte prosedyren med trykkmåling og biopsi, jf. 
de tre e-postene jeg fikk fra TV 2-journalistene 2. februar 2015 (vedleggene 1, 3 og 6). Dette er en 
så alvorlig insinuasjon at den må utløse rett til samtidig imøtegåelse. Hva blir det igjen av VVP 
4.14-retten til slik imøtegåelse hvis den ikke utløses av insinuasjoner om at en lege har drept 
pasienter med sin forskning? 
 
 
Grov faktafeil: TV 2 visste at pasient 2 døde av noe annet 
En svært TV 2-vennlig tolkning kan strekkes til at de to pasientene som TV 2 forteller er døde, 
døde på grunn av den kombinerte prosedyren med trykkmåling og biopsi. Men TV 2 visste 
beviselig 2. februar at pasient 2 døde av noe annet.  
 
Den ene av pasientene som fikk hjerneblødning og som senere døde, er altså pasient 2. I sitt første 
tilsvar i PFU-sak 141/13 la TV 2 på s. 261 – 262 ved en sakkyndigvurdering skrevet av lege Aira 
Bucher på oppdrag av Norsk Pasientskadeerstatning, i forbindelse med at en etterlatt etter pasient 2 
søkte om pasientskadeerstatning. Bucher er lege og spesialist i indremedisin og 
infeksjonssykdommer, og det fremkommer klart og tydelig i hennes sakkyndigvurdering at pasient 
2’s dødsårsak ikke hadde noe med hjerneblødning å gjøre.  
 
TV 2 var 2. februar 2015 uomtvistelig kjent med denne sakkyndigvurderingen. Når TV 2 i 
nettavisartikkelen (vedlegg 9) utelater at pasient 2 døde av noe annet, er det utelatelse av sentral 
faktainformasjon, jf. VVP 3.2. Utelatelsen er alvorlig fordi det etterlatte inntrykk ble at pasient 
døde på grunn av sin deltagelse i forskningsprosjektet. 
 
 
TV 2 utelot av de to pasientene som døde var over 80 år gamle 
I Aira Buchers sakkyndigvurdering som TV 2 la ved usladdet i sitt første tilsvar i PFU-sak 141/13, 
fremkommer pasient 2’s personnummer. Dette viser at han i desember 2012 var over 80 år. På side 



	
   7	
  

79 i samme tilsvar la TV 2 ved en usladdet del av pasientjournalen til pasient 3, den andre 
pasienten som fikk hjerneblødning etter den kombinerte prosedyren med ICP-måling og biopsi. 
Også her fremkommer pasientens personnummer, og derfor vet vi at han var over 80 år da han 
døde. 
 
Forventet levealder for norske menn var 80,03 år i 2014. Når TV 2 fremstiller det som om to 
personer døde på grunn av forskningen, burde ikke TV 2 da også opplyse om at begge var over 80 
år? Jeg mener at TV 2 ved å utelate opplysningen om deres alder, har utelatt sentral 
faktainformasjon, jf. VVP 3.2.  
 
I TV2.no-artikkelen står det blant annet følgende: ”Småbarnsmoren Tina Marie sa ja til å delta på 
forskningsprosjektet”. Som leser får man da inntrykk at det var yngre mennesker som deltok i 
forskningsprosjektet. Dette gjør det desto mer avgjørende at TV 2 opplyste publikum om at de to 
som døde var over 80 år. 
 
 
 

3. Ble ikke konfrontert med påstand om risiko for dødelig utgang, fikk ikke 
imøtegå. Faktafeil: at dødelig utgang var en del av risikobildet 

 
Fra tv-innslag kl. 21.14 (vedlegg 9): 
 
Nyhetsoppleser: Tina Marie Bjørke er en av dem det ble tatt hjernebiopsi av. Hun blir fortsatt skremt når hun 
tenker tilbake. 
 
Bjørke: Det kunne jo like gjerne vært ungene mine som skulle vokse opp uten en mamma nå. 
(…) 
Sophie Lund Aaserud: I likhet med Tina Marie fortalte flere av pasientene at de ikke fikk vite at de risikerte 
hjerneblødning og i verste fall livet ved å være med på forskningen. 
 
Bjørke: Men han sa jo ingen ting. Ordet død, ordet hjerneblødning. Ingen ting har blitt nevnt for oss i det hele 
tatt. 
 
Fra TV2.no-artikkel (vedlegg 10): 
 
Mange forteller at de hverken fikk skriftlig eller muntlig informasjon om hvor alvorlig risikoen var – en risiko 
som i verste fall kunne kostet dem livet.  
(…) 

 
 
 
Feil at dødelig utgang var en del av risikobildet i forskningsprosjektet 
Risikoen for alvorlig komplikasjon som hjerneblødning og infeksjon ved å delta i 
forskningsprosjektet ble anslått til 1 % eller lavere, som i legitim medisinsk litteratur betegnes som 
”liten risiko”. Det var dette pasientene fikk informasjon om, og det var dette som var godkjent av 
REK. Hadde dødelig utgang vært en del av risikobildet, ville pasientene selvsagt fått vite om det. 
Eller mer presist: et slikt forskningsprosjekt ville aldri vært gjennomført hvis dødelig utgang var en 
del av risikobildet. 



	
   8	
  

 
Helsetilsynet har fastslått at min risikovurdering var riktig 
I avgjørelsen i tilsynssaken heter det blant annet som følger under ”Vurdering av hvorvidt 
forskningsprosjektet er forsvarlig” (vedlegg 11): 
 
”Det fremgår at det har vært gjort en vurdering av forskningsmessig nytte versus risiko for deltakerne i 
forskningsprosjektet, og det fremgår også at prosjektleder Eide og OUS initialt kom til at dette forholdet var 
akseptabelt. Denne vurderingen fremstår som relevant ut fra beregningen av mulig risiko, som ble ansett som 
liten.” 
 
I ”Oppsummering” skriver tilsynet blant annet følgende: 
 
”Statens helsetilsyn har kommet til at det er vitenskapelig indikasjon for forskningsprosjektet, og at det ved 
oppstart av prosjektet var gjort forsvarlige risikovurderinger, jf. helseforskningsloven § 5. 
Forskningsprosjektet var godkjent av REK og gjennomført i tråd med godkjenningen.” 
 
TV 2 synes ikke å ha forstått eller å ville ta inn over seg at det Helsetilsynet her har fastslått. 
 
 
Lund Aaseruds påstand er grovt feilaktig, og må utløse rett til samtidig imøtegåelse 
Sophie Lund Aaserud har intet grunnlag for å påstå for egen regning i tv-innslaget kl. 21.14 at 
pasientene risikerte ”i verste fall livet ved å være med på forskningen”. TV 2 påstår det samme for egen 
regning i nettavisartikkelen. Dette er en alvorlig faktafeil, jf. VVP 3.2. 
 
Påstanden må videre utløse rett til samtidig imøtegåelse, men jeg ble aldri konfrontert med Lund 
Aaserud og Tina Marie Bjørkes påstander om risiko for dødelig utgang. Jeg ble heller ikke 
konfrontert med Bjørkes påstand om at ”-Det er jo å spille russisk rulett med livene til folk”. Er dette i 
tråd med VVP 4.14? 
 
Risiko for dødelig utgang er blitt trukket inn fordi de sakkyndige i tilsynssaken feilaktig la risiko 
ved såkalt stereotaktisk biopsi til grunn. Men det var en helt annen og langt mindre risikofull biopsi 
som ble tatt i forskningsprosjektet, og dette fremgår jo også av Helsetilsynets avgjørelse. Jeg gjorde 
Sophie Lund Aaserud oppmerksom på at dødelig utgang ikke var en del av risikobildet i e-post 3. 
juli 2014 (vedlegg 7). Her skrev jeg blant annet følgende: 
 
”Det	
  er	
  grovt	
  feilaktig	
  å	
  angi	
  en	
  risiko	
  for	
  dødelig	
  utgang	
  på	
  1,5	
  %.	
  Sakkyndige	
  uttaler	
  seg	
  om	
  såkalt	
  
stereotaktisk	
  biopsi,	
  som	
  er	
  en	
  helt	
  annen	
  type	
  biopsi	
  enn	
  brukt	
  i	
  forskninsprosjektet.	
  Dødelig	
  utgang	
  er	
  
ikke	
  med	
  i	
  risikobildet	
  for	
  biopsien	
  brukt	
  i	
  forskningsprosjektet.”	
  
 
Når Lund Aaserud og TV 2 i tv-innslag kl. 21.14 utelater at risiko for dødelig utgang ikke var en 
del av risikobildet, er dette utelatelse av helt sentral faktainformasjon, jf. VVP 3.2. 
 
 
 

4. Utelot min imøtegåelse av påstand om at vevsprøven ikke var ment å ha 
diagnostisk nytteverdi. Utelot viktig del av Helsetilsynets avgjørelse 

 
Fra tv-innslag kl. 18.38 (vedlegg 8): 
 
Jan Fredrik Andresen, direktør i Helsetilsynet: Dette var forskning for forskningens del, og kom i tillegg til den 
helsehjelpen som ble tilbudt pasientene. 
 
 
TV 2 ba om og fikk imøtegåelse 
I e-post fra TV 2-journalist Sophie Lund Aaserud 2. februar 2015 kl. 12.22 fikk jeg ”Tilbud om 
samtidig imøtegåelse” (vedlegg 1). I e-post kl. 13.03 (vedlegg 2) svarte jeg at jeg vil benytte meg av 



	
   9	
  

retten til samtidig imøtegåelse, og ba om å få tilsendt spørsmål. I e-post kl. 13.33 (vedlegg 3) 
konfronterte Lund Aaserud meg med blant annet følgende: 
 
”«Statens helsetilsyn legger til grunn av biopsiene er tatt i forskningsøyemed, og at de ikke er ment å ha 
diagnostisk nytteverdi for den enkelte pasient/deltaker.» Dette er også det som har kommet frem i TV 2s 
reportasjer. Har du noen kommentar til dette?”	
  
 
Jeg imøtegikk dette i e-post kl. 15.58 (vedlegg 4): 
 
”TV	
  2	
  har	
  gjentatte	
  ganger	
  påstått	
  at	
  forskningsprosjektet	
  var	
  "kun	
  for	
  forskning".	
  Helsetilsynet	
  har	
  
konkludert	
  at	
  "forholdet	
  mellom	
  individuell/samfunnsnyttig	
  nytte	
  og	
  risiko	
  er	
  rimelig,	
  slik	
  at	
  forskningen	
  er	
  
forsvarlig".	
  Helsetilsynet	
  mener,	
  i	
  motsetning	
  til	
  TV	
  2,	
  at	
  pasientene	
  har	
  hatt	
  en	
  individuell	
  nytte	
  av	
  å	
  delta	
  i	
  
denne	
  forskningen.”	
  
 
Når TV 2-journalistene i e-post konfronterte meg med spørsmål om biopsier ”tatt i 
forskningsøyemed”, og som ”ikke er ment å ha diagnostisk nytteverdi for den enkelte pasient/deltaker”, må 
de ha ment at dette var en påstand/beskyldning som utløste rett til samtidig imøtegåelse. Og fordi 
det ble skapt inntrykk i tv-innslaget kl. 18.38 av at flere pasienter fikk hjerneblødning på grunn av 
forskningen, er påstanden til direktør Andresen i samme sending om at ”Dette var forskning for 
forskningens del” alvorlig, egnet til å skade meg. 
 
TV 2 fikk min imøtegåelse, men unnlot å bruke den. Før i tiden var dette i strid med VVP 4.14. 
 
 
Utelot det Helsetilsynet sa om individuell nytte av vevsprøven 
I avgjørelsen i tilsynssaken heter det blant annet som følger under ”Vurdering av hvorvidt 
forskningsprosjektet er forsvarlig” (vedlegg 11): 
 
"Med utgangspunkt i dette, vurderes dette forskningsprosjektet som det NEM kaller 
forskningsprosjekt kategori 2: Det vil si et forskningsprosjekt der individuell nytte og samfunnsnytte til 
sammen (men ikke individuell nytte alene), står i et rimelig forhold til risiko. 
(…) 
Forutsatt at kravet til informasjon og innhenting av informert samtykke ivaretas, vurderer imidlertid Statens 
helsetilsyn at forskningsprosjektet har god vitenskapelig indikasjon, og at forholdet mellom 
individuell/samfunnsmessig nytte og risiko er rimelig, slik at forskningen er forsvarlig.” 
 
Når TV 2 i det kringkastede tv-innslaget kl. 18.38 utelater at Helsetilsynet også har konkludert at 
"forholdet mellom individuell/samfunnsnyttig nytte og risiko er rimelig, slik at forskningen er forsvarlig”, er 
dette utelatelse av en sentral faktaopplysning. Det Helsetilsynet sier her, kan jo ikke forstås på 
annen måte enn at pasientene har hatt en individuell nytte av å delta i forskningsprosjektet. Og 
dette har jeg da også dokumentert i klage og tilsvar i PFU-sak 141/13. Vi har i dag flere eksempler 
på at pasientene som deltok har fått nytte av den informasjon vevsprøven ga. Slik nytteverdi er 
videre dokumentert i internasjonal forskning referert i klage og klagers tilsvar i PFU-sak 141/13. 
 
Det er riktig at vevsprøven ble tatt i forskningsøyemed. Men det betyr jo ikke at den samme 
vevsprøven ikke kan gi individuell nytte for den enkelte pasient.  
 
Det kan for øvrig nevnes at når forskningsprosjektet nå skal gjenopptas, vil informasjonsskrivet til 
pasientene inneholde opplysninger om den individuelle nytteverdien de vil få fra vevsprøven. 
 
 
TV 2 nektet å etterkomme krav om samtidig imøtegåelse 
I e-post til TV 2-journalistene Lund Aaserud, Taalesen og Cathrine Eide 2. februar kl. 21.11 skrev 
jeg følgende (vedlegg 5): 
 
”3.	
  I	
  TV2.no-­‐artikkelen	
  trekkes	
  det	
  frem	
  at	
  biopsien	
  «ikke	
  er	
  ment	
  å	
  ha	
  diagnostisk	
  nytteverdi	
  for	
  den	
  



	
   10	
  

enkelte	
  pasient/deltaker».	
  Jeg	
  svarte	
  i	
  e-­‐post	
  til	
  TV	
  2	
  før	
  i	
  dag	
  følgende	
  om	
  dette:	
  
	
  	
  
"Helsetilsynet	
  har	
  konkludert	
  at	
  "forholdet	
  mellom	
  individuell/samfunnsnyttig	
  nytte	
  og	
  risiko	
  er	
  rimelig,	
  slik	
  
at	
  forskningen	
  er	
  forsvarlig".	
  Helsetilsynet	
  mener,	
  i	
  motsetning	
  til	
  TV	
  2,	
  at	
  pasientene	
  har	
  hatt	
  en	
  individuell	
  
nytte	
  av	
  å	
  delta	
  i	
  denne	
  forskningen.»	
  
	
  	
  
Jeg	
  ber	
  om	
  at	
  dette	
  tas	
  inn	
  i	
  artikkelen.”	
  
 
I e-post kl. 22.22 (vedlegg 6) svarte Lund Aaserud og Taalesen at de nektet å etterkomme kravet. 
 
 
Utelot hva formålet med forskningen var, og at deltagerne hadde alvorlige hjernesykdommer 
I tv-innslaget kl. 18.38 fremkom det ikke at pasientene hadde alvorlige hjernesykdommer. I en av 
min imøtegåelser i e-post til TV 2-journalistene 2. februar kl. 15.58, skrev jeg blant annet følgende: 
 
”Målet	
  har	
  vært	
  å	
  gjøre	
  noe	
  for	
  en	
  svak	
  og	
  sårbar	
  pasientgruppe	
  med	
  meget	
  alvorlige	
  hjernesykdommer.	
  De	
  
er	
  underrepresentert	
  i	
  medisinsk	
  forskning.	
  Eneste	
  behandlingstilbud	
  i	
  dag	
  er	
  mangelfullt	
  og	
  medfører	
  
ifølge	
  Helsetilsynet	
  risiko	
  for	
  komplikasjoner	
  på	
  rundt	
  40	
  %.” 
 
At denne imøtegåelsen ble publisert i nettavisartikkelen (vedlegg 10), har ifølge PFU-sakene 
247/08 og 204/13, sitert ovenfor, og 274/12 og 056/11, sitert nedenfor, intet å si for den 
presseetiske vurderingen av det kringkastede tv-innslaget kl. 18.38 (vedlegg 8). 
 
TV 2 påstod gjennom hele den 70 nyhetssaker lange kampanjen mot meg om og om igjen at 
forskning kun for forskning ødela livene til to pasienter og kanskje drepte en tredje. Jeg ber om 
PFUs forståelse for at når TV 2 i tv-innslag kl. 18.38 den 2. februar ikke forteller hva forskningen 
gikk ut på, og heller ikke at pasientene hadde alvorlige hjernesykdommer, er det en helt vesentlig 
faktaopplysning at det faktisk var en individuell nytteverdi ved vevsprøven. 
 
 
TV 2 erkjenner i nettavisartikkel for første gang at pasient 2 og 3 hadde alvorlige 
hjernesykdommer 
TV 2 underslo i samtlige 70 nyhetssakene klaget inn i PFU-sak 141/13 at de to pasientene som fikk 
hjerneblødning, pasient 2 og 3 (i 141/13 betegnet som pasient 1 og 2), hadde alvorlige 
hjernesykdommer. I sitt første tilsvar fastholdt TV 2 at pasient 3 (pasienten som havnet i koma) 
ikke hadde voksenvannhode: 
 
”Han hadde heller ikke voksenvannhode, hvilket også bekreftes av de sakkyndiges uttalelser.” (s. 321) 
 
”Et kjernepoeng er naturligvis klagers gjennomgående feilaktige utlegning av pasient 3’s sykdomssituasjon.” 
(s. 345) 
 
Samtlige 70 innklagde nyhetssaker ble publisert før sakkyndigrapportene i Helsetilsynets tilsynssak 
forelå. TV 2 hadde ikke på noe publiseringstidspunkt grunnlag for å mene at pasient 2 og 3 ikke 
hadde den alvorlige hjernesykdommen voksenvannhode. Derimot er det uomtvistelig at TV 2 før 
første publisering 6. desember 2012 hadde min rapport til Helsetilsynet av 12. november 2012, der 
det klart fremgikk at samtlige pasienter hadde alvorlige hjernesykdommer. 
 
I Helsetilsynets avgjørelse (vedlegg 11) heter det blant annet følgende i ”Vurdering av utredningen og 
behandlingen av de tre pasientene med tanke på normaltrykkshydrocephalus (NPH)”: 
 
”De tre pasientene ble henvist fra andre institusjoner til OUS, Rikshospitalet på bakgrunn av mistanke om 
normaltrykkshydrocephalus (NPH). Det vurderes derfor å ha vært klinisk indikasjon for å utrede pasientene 
videre med tanke på NPH. Dette var også bakgrunnen for at de ble inkludert i forskningsprosjektet.” 
 
2. februar 2012 ble således TV 2 for første gang tvunget til å erkjenne at samtlige pasienter hadde 



	
   11	
  

alvorlige hjernesykdommer, men kun i nettavisartikkelen (vedlegg 10): 
 
”Alle pasientene som deltok i forskningen hadde en alvorlig hjernesykdom og var inne på sykehuset til 
utredning. 
(…) 
Pasientene som var inkludert i prosjektet hadde vannhode (hydrocephalus).” 
 
Men dette fremkom altså ikke i de kringkastede tv-innslagene. 
 
 
 

5. Utelot imøtegåelse av beskyldning om lovbrudd fordi pasientene ikke var godt 
nok opplyst om risiko for hjerneblødning 

 
Fra kringkastet tv-innslag kl. 21.14 (vedlegg 9): 
 
Kvinnelig nyhetsoppleser: Oslo universitetssykehus brøt loven da de ikke opplyste pasientene godt nok om 
risikoen for hjerneblødning under et forskningsprosjekt.  
 
 
Jeg ble tilbudt samtidig imøtegåelse, men min imøtegåelse kom ikke med 
Det har i flere av nyhetssakene i TV 2-kampanjen mot meg fremkommet at det var jeg som 
informerte samtlige 112 pasienter. Beskyldningen om lovbrudd rammer derfor meg, og må gi meg 
rett til samtidig imøtegåelse. 
 
I e-post kl. 13.33 (vedlegg 3) konfronterte Lund Aaserud meg med blant annet følgende: 
 
”Helsetilsynet konkluderer med at pasientene ikke var skriftlig godt nok informert om mulige komplikasjoner, 
hvordan de kunne oppstå og hvor alvorlige de kunne være. Hva slags kommentar har du til det?” 
 
Jeg imøtegikk dette i e-post kl. 15.58 (vedlegg 4): 
 
”Norske	
  forskere	
  anbefaler	
  en	
  kombinasjon	
  av	
  muntlig	
  og	
  skriftlig	
  informasjon.	
  Samtlige	
  pasienter	
  fikk	
  
muntlig	
  informasjon	
  om	
  risiko	
  for	
  hjerneblødning.	
  Men	
  den	
  muntlige	
  informasjon	
  ble	
  ikke	
  journalført,	
  og	
  
derfor	
  vektla	
  ikke	
  Helsetilsynet	
  dette.	
  Hvis	
  man	
  vil	
  overse	
  den	
  muntlige	
  informasjonen,	
  er	
  det	
  ikke	
  vanskelig	
  
å	
  mene	
  at	
  informasjonsskrivet	
  samtlige	
  pasienter	
  fikk,	
  burde	
  inneholdt	
  konkret	
  informasjon	
  om	
  at	
  
hjerneblødning	
  var	
  en	
  del	
  av	
  risikobildet.	
  Informasjonsskrivet	
  var	
  kvalitetssikret	
  og	
  godkjent	
  av	
  REK,	
  som	
  
har	
  Norges	
  fremste	
  spisskompetanse	
  på	
  slike	
  skriv.”	
  
 
Deler av imøtegåelsen kom med i tv-innslaget som ble kringkastet kl. 18.38. Men intet av den kom 
med i tv-innslaget som ble kringkastet kl. 21.14, nesten tre timer senere. TV 2 Nyhetene kl. 21 har 
langt flere seere enn 18.30-nyhetene. At TV 2 publiserte imøtegåelsen i 18.30-sendingen, kan ikke 
frita TV 2 for å ta den med når beskyldningen gjentas i 21-sendingen. 
 
I sak 141/13 ble TV 2 felt for brudd på god presseskikk fordi TV 2 ”bevisst utelot vesentlige 
opplysninger som kunne belyst saken bredere”, og ”i for stor grad opptrådte ensidig i sin 
utvelgelse av kildemateriale”. PFU slo fast at TV 2 forut for første publisering visste at 
”prosjektet var vurdert forsvarlig og godkjent av regional etisk komite (REK), og også var godkjent av 
pasientombudet ved OUS. OUS stod oppført som den ansvarlige for studien” 
 
 
Utelot i tv-innslag kl. 21.14 at REK hadde godkjent informasjonsskrivet til pasientene 
I et tv-innslag der det rettes et meget kritisk søkelys mot informasjonen pasientene fikk, må det 
være en sentral faktaopplysning at informasjonsskrivet samtlige fikk var kvalitetssikret og godkjent 
av den instansen i Norge som har ansvaret for å godkjenne slike skriv og slik forskning, Regionale 
komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK). 
 



	
   12	
  

I dette tv-innslaget (vedlegg 9) fortalte TV 2 heller ikke at forskningsprosjektet var godkjent av 
REK. Dette fremkom heller ikke tv-innslaget kl. 18.38 (vedlegg 8).  
 
 
PFU: ”samtidig imøtegåelse må gjelde både tid og sted” 
I sak 274/12 (”Drammen Taxi”-saken) uttalte PFU blant annet følgende: 
 
”Utvalget har tidligere slått fast at samtidig imøtegåelse må gjelde både tid og sted. Spørsmålet blir dermed 
om en imøtegåelse innenfor samme sending – en sending som varte i tre timer – kan anses som samtidig i 
presseetisk forstand.  
 
Utvalgets praksis når det gjelder retten til samtidig imøtegåelse er streng. Selv om det ikke er mange 
minuttene mellom publiseringen av nyhetssammendraget og hovedsaken, der klager fikk imøtegå påstandene, 
mener utvalget at NRK også skulle ha referert klager i det nyhetssammendraget der det fremkom 
uttalelser om svindel. Utvalget mener også dette forholdet er relevant fordi man ikke kan forvente at 
radiolytterne får med seg en hel morgensending.” (min utheving) 
 
PFU sa her at selv noen få minutter mellom et nyhetssammendrag og hovedsaken i samme sending 
var for lite: påstanden som utløste samtidig imøtegåelsesrett skulle vært imøtegått også i 
nyhetssammendraget. I min sak gikk det nesten tre timer mellom to separate, kringkastede tv-
sendinger. 
 
Jeg viser videre til PFU-sak 056/11, sitert også i 4.14-veilederen, der PFU sa blant annet følgende: 
 
”Det er et presseetisk krav at imøtegåelsen skal publiseres samtidig i samme medium samme sted. (…) 
Utvalget har uttalt at tidligere uttalelser opphever ikke kravet til samtidighet. Selv om den angrepne har fått 
lignende beskyldninger rettet mot seg tidligere, og også har svart på dem, fratar ikke dette 
vedkommende retten til samtidig imøtegåelse.” (min utheving) 
 
Dette må forstås slik at PFU i 2011 mente at en imøtegåelse avgitt i en kringkastet tv-sending kl. 
18.38, også må være med når beskyldningen gjentas i en ny kringkastet tv-sending kl. 21.14. 
 
 
 

6. Ble ikke konfrontert med og fikk ikke imøtegå Bjørkes beskyldning om at 
ingen av pasientene ble informert om risiko for hjerneblødning 
 

Fra tv-innslag kl. 21.14 (vedlegg 9): 
 
Pasient Tina Maria Bjørke: Men han sa jo ingen ting. Ordet død, ordet hjerneblødning. Ingen ting har blitt 
nevnt for oss i det hele tatt. 
 
Bjørke gjør seg her til talskvinne for samtlige 112 pasienter ved å si at ”Ingen ting har blitt nevnt for 
oss i det hele tatt”. Dette er en grov beskyldning mot den som informerte samtlige pasienter, nemlig 
meg, og må utløse rett til samtidig imøtegåelse. 
 
 
Ble ikke konfrontert, fikk ikke imøtegå 
TV 2 konfronterte meg aldri med, og jeg fikk følgelig heller ikke mulighet til å imøtegå. 
 
I e-post kl. 13.33 (vedlegg 3) konfronterte Lund Aaserud meg med blant annet følgende: 
 
”Helsetilsynet konkluderer med to brudd på helseforskningsloven. De slår fast at informasjonen om risiko ved 
å bli med på forskningsprosjektet ikke var god nok.  Hvordan stiller du deg til konklusjonen fra Helsetilsynet?” 
 
Jeg imøtegikk dette i e-post kl. 15.58 (vedlegg 4) med blant annet følgende: 
 



	
   13	
  

”To	
  pasienter	
  har	
  på	
  eget	
  initiativ	
  stått	
  frem	
  og	
  sagt	
  seg	
  meget	
  godt	
  fornøyd	
  med	
  den	
  informasjon	
  de	
  fikk.	
  
Pasient	
  Per	
  Jostein	
  Ekre	
  skrev	
  i	
  e-­‐post	
  til	
  TV	
  2	
  følgende:	
  "Jeg	
  fikk	
  meget	
  god	
  informasjon	
  av	
  professor	
  Eide	
  
før	
  inngrepet,	
  hvor	
  han	
  også	
  beskrev	
  risikoen	
  ved	
  vevsprøvetakingen."	
  Pasient	
  Odd	
  Christian	
  Bull	
  uttalte	
  til	
  
Aftenposten	
  at	
  han	
  "ble	
  tydelig	
  informert	
  om	
  risikoen",	
  og	
  mener	
  ifølge	
  avisen	
  at	
  han	
  "fikk	
  god	
  informasjon	
  
før	
  inngrepet".”	
  
 
Men denne imøtegåelsen kom ikke med i noen av de tre innklagde nyhetssakene. 
 
 
PFU: Den angrepne må konfronteres med samtlige beskyldninger 
PFU har gjentatte ganger slått fast at redaksjonen må konfrontere en angrepet part med samtlige 
beskyldninger på en direkte måte i forkant av publisering, og klargjøre hva som er det konkrete 
innholdet i dem. 
 
På første side i Presseforbundets 4.14-veileder står det blant annet følgende: 
 
”4) Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for det konkrete innholdet i beskyldningene.” 
 
Og på side 4 i samme veileder: 
 
”Svært mange av fellelsene i PFU skyldes at mediene her har sviktet. Den angrepne blir forelagt et omtrentlig 
referat av kritikken, og ikke de faktiske påstandene, eller i beste fall bare noen av påstandene. Det holder 
ikke, sier PFU” 
 
Veilederen refererer også PFU-sak 003/08: 
 
”Utvalget konstaterer (...) at klager og Kapital er uenige om hvorvidt klager ble orientert om alle 
beskyldningene Goodwins representant framsetter i den innklagede artikkelen. Ut fra dokumentasjonen som 
foreligger, kan utvalget ikke se at klager er blitt konfrontert direkte med alle påstandene, og utvalget noterer 
seg også at Kapital innrømmer at enkelte av utsagnene kun ble tatt opp ’indirekte’ med klager.” 
 
 
 

7. Tok ikke med imøtegåelse av Helsetilsynets konklusjon om brudd på 
meldeplikten 
 

Fra tv-innslag kl. 18.38 (vedlegg 8): 
 
TV 2-journalist Hanne Taalesen: Helsetilsynet konkluderer også med at sykehuset brøt loven da de ikke 
meldte fra til Helsetilsynet at det hadde oppstått skader. 
 
Her tar Taalesen feil. Det var ikke sykehuset, men jeg som prosjektleder som brøt 
helseforskningsloven da jeg ikke meldte fra direkte til Helsetilsynet om komplikasjonene som 
oppstod. Dette fremgår klart av Helsetilsynets avgjørelse. 
 
 
Imøtegåelse ble gitt, men TV 2 utelot den 
I e-post kl. 13.33 (vedlegg 3) konfronterte Lund Aaserud meg med blant annet følgende: 
 
”Helsetilsynet konkluderer også med at meldeplikten er brutt. Har du noen kommentar til det?” 
 
Jeg imøtegikk dette i e-post kl. 15.58 (vedlegg 4) med følgende: 
 
”Komplikasjonene	
  ble	
  meldt	
  til	
  ledelsen	
  for	
  nevrokirurgisk	
  avdeling.	
  De	
  ble	
  også	
  meldt	
  Rikshospitalets	
  
elektroniske	
  varslingskanal.	
  Vi	
  burde	
  ikke	
  tatt	
  for	
  gitt	
  at	
  denne	
  varslingen	
  derved	
  også	
  ville	
  ble	
  videresendt	
  
til	
  Helsetilsynet,	
  slik	
  den	
  skulle.”	
  



	
   14	
  

 
Når TV 2 i den kringkastede tv-sendingen kl. 18.38 fortalte seerne at Helsetilsynet har konkludert 
med lovbrudd på dette punkt, må jeg ha rett til å imøtegå dette samtidig. TV 2 kan ikke bare overse 
min avgitte imøtegåelse. Dette kan vel ikke være i samsvar med VVP 4.14? 
 
TV 2 ga meg ”Tilbud om samtidig imøtegåelse” (vedlegg 1). I løpet av to og en halv time svarte jeg på 
samtlige av de mange beskyldningene og faktapåstandene TV 2 konfronterte meg med. Det kan vel 
ikke være slik at TV 2 bare kan velge og vrake etter eget forgodtbefinnende når jeg skal få slippe til 
med avgitte imøtegåelser når beskyldninger fremsettes, og når jeg ikke skal det? 
 
Jeg viser igjen til PFUs avgjørelse i sak  274/12: 
 
”Utvalget har tidligere slått fast at samtidig imøtegåelse må gjelde både tid og sted. Spørsmålet blir dermed 
om en imøtegåelse innenfor samme sending – en sending som varte i tre timer – kan anses som samtidig i 
presseetisk forstand.” (min utheving) 
 
Kan en imøtegåelse som kom med i tv-innslag kl. 21.14 også gjelde for et tv-innslag som ble sendt 
kl.18.38? I PFUs avgjørelse i sak 274/12 heter det videre at 
 
”Utvalgets praksis når det gjelder retten til samtidig imøtegåelse er streng. Selv om det ikke er mange 
minuttene mellom publiseringen av nyhetssammendraget og hovedsaken, der klager fikk imøtegå påstandene, 
mener utvalget at NRK også skulle ha referert klager i det nyhetssammendraget der det fremkom uttalelser 
om svindel. Utvalget mener også dette forholdet er relevant fordi man ikke kan forvente at radiolytterne 
får med seg en hel morgensending.” (min utheving) 
 
Kan man forvente at tv-seere som ser et nyhetsinnslag kl. 18.38 også får med seg et nyhetsinnslag 
kl. 21.14? 
 
Kan en som klager til PFU forvente at PFU-sekretariatet og PFU tar tidligere PFU-uttalelser på 
alvor, og at det er en viss konsistens i avgjørelsene? 
 
 
 

8. Tok ikke med imøtegåelse av påstand om at mange av pasientene sier de ikke 
forstod at hjerneblødning var en del av risikobildet 
 

Fra tv-innslag kl. 18.38 (vedlegg 8): 
 
TV 2-journalist HanneTaalesen: Men som TV 2 tidligere har fortalt i flere saker, er det mange av pasientene 
som sier de ikke forstod at de blant annet risikerte hjerneblødning ved å si ja til å være med. 
 
 
Imøtegåelse ble avgitt, men TV 2 utelot denne i tv-innslag kl. 18.38 
TV 2 konfronterte meg aldri med påstanden om at mange pasienter sier de ikke forstod at de 
risikerte hjerneblødning, jf. Sophie Lund Aaseruds e-post til meg kl. 13.33 (vedlegg 3). Men jeg 
forutså at dette ville komme, og skrev derfor følgende i min imøtegåelses-epost kl. 15.58: 
 
”Hvis	
  TV	
  2	
  også	
  nå	
  skal	
  bringe	
  uttalelser	
  fra	
  pasienter	
  om	
  at	
  de	
  ikke	
  fikk	
  informasjon	
  om	
  risiko,	
  har	
  jeg	
  
følgende	
  samtidige	
  imøtegåelse:	
  
	
  	
  
Pasientene	
  som	
  deltok	
  i	
  forskningsprosjektet	
  har	
  alle	
  alvorlige	
  hjernesykdommer	
  som	
  blant	
  annet	
  
kjennetegnes	
  ved	
  hukommelsesproblemer	
  og	
  annen	
  kognitiv	
  svikt.	
  Prosedyrene	
  de	
  var	
  igjennom	
  ble	
  gjort	
  i	
  
2012,	
  og	
  det	
  var	
  også	
  da	
  de	
  fikk	
  informasjon.”	
  
 



	
   15	
  

Denne imøtegåelsen tok TV 2 med i tv-innslaget kl. 21.14, men ikke i tv-innslaget kl. 18.38. Det 
vises til redegjørelsen ovenfor om hva PFU har sagt om dette i PFU-sakene 247/08, 274/12, 204/13 
og 056/11. 
 
 
Imøtegåelse ble først utelatt også i TV2.no-artikkelen 
Fra TV2.no-artikkelen (vedlegg 10): 
 
”Mange forteller at de hverken fikk skriftlig eller muntlig informasjon om hvor alvorlig risikoen var – en risiko 
som i verste fall kunne kostet dem livet.  
(…) 
Etter at TV 2 fortalte at to pasienter fikk alvorlig hjerneblødning, har flere som sa ja til å være med på 
forskningen stått frem og fortalt at de ikke visste om den alvorlige risikoen. 
(…) 
Helsetilsynet slår fast det både pasienter og pårørende har ment hele tiden, at de ikke har fått tilstrekkelig 
informasjon om risiko ved prosjektet, mener Knut Fredrik Thorne, Jurist og generalsekretær i Norsk 
Pasientforening. 
(…) 
Flere sa at de aldri hadde blitt med dersom de hadde fått vite hvor farlig det var. En av pasientene fortalte i 
tillegg at hun ikke oppfattet at det faktisk var snakk om å ta ut en vevsprøve av hjernen hennes.” 
 
I e-post til TV 2-journalistene kl. 21.11 (vedlegg 5) skrev jeg følgende: 
 
”I	
  TV2.no-­‐artikkelen	
  fremkommer	
  det	
  flere	
  steder	
  påstander	
  om	
  at	
  pasienter	
  ikke	
  fikk	
  informasjon.	
  Det	
  kan	
  
ikke	
  være	
  tvil	
  om	
  at	
  dette	
  er	
  beskyldninger	
  som	
  utløser	
  rett	
  til	
  samtidig	
  imøtegåelse	
  etter	
  Vær	
  Varsom-­‐
plakatens	
  punkt	
  4.14.	
  Min	
  imøtegåelse	
  er	
  altså	
  følgende:	
  
	
  	
  
Pasientene	
  fikk	
  skriftlig	
  informasjon	
  om	
  at	
  deltagelse	
  innebar	
  en	
  liten	
  tilleggsrisiko,	
  og	
  muntlig	
  informasjon	
  
om	
  at	
  hjerneblødning	
  var	
  en	
  del	
  av	
  risikobildet.	
  Pasientene	
  som	
  deltok	
  i	
  forskningsprosjektet	
  har	
  alle	
  
alvorlige	
  hjernesykdommer	
  som	
  blant	
  annet	
  kjennetegnes	
  ved	
  hukommelsesproblemer	
  og	
  annen	
  kognitiv	
  
svikt.	
  Prosedyrene	
  de	
  var	
  igjennom	
  ble	
  gjort	
  i	
  2012,	
  og	
  det	
  var	
  også	
  da	
  de	
  fikk	
  informasjon.	
  
	
  	
  
Jeg	
  ber	
  om	
  at	
  denne	
  imøtegåelsen	
  umiddelbart	
  tas	
  inn.”	
  
	
  	
  
Men denne imøtegåelsen ventet TV 2 med å legge inn i nettavisartikkelen til 3. februar kl. 09.50. 
Imøtegåelsen var avgitt allerede før publisering, og skulle vært med allerede da, jf. VVP 4.14. Når 
TV 2 så ble gjort oppmerksom på forholdet kl. 21.11, er det for sent å vente i nesten 13 timer med å 
legge imøtegåelsen inn i artikkelen. 
 
 
 

9. Imøtegåelse av Knut Fredrik Thornes beskyldinger ble utelatt 
 

Fra tv-innslag kl. 21.14 (vedlegg 9): 
 
Knut Fredrik Thorne, generalsekretær i Norsk Pasientforening: Vi har for så vidt da fått rett i det vi har hevdet 
hele tiden, at de ikke har vært klar over den risikoen de utsatte seg for. Og at de har takket ja til å være med 
på feil premisser. 
 
Fra TV2.no-artikkel (vedlegg 10): 
 
Han [Thorne ] sier at det er alvorlig, fordi pasientene da har samtykket på feil premisser. 
(…) 
– Det er en risiko her som ikke har vært kommunisert til pasientene, en risiko for alvorlig skade. Det er kjent at 
to ble skadet under inngrepet, men Helsetilsynet åpner i tillegg for at en tredje pasient også kan ha blitt påført 
hjerneblødning under forskningen, sier Thorne. 
 
 



	
   16	
  

Ble konfrontert med Thornes beskyldninger, avgitt imøtegåelse kom ikke med 
I e-post kl. 13.33 (vedlegg 3) konfronterte Lund Aaserud meg med blant annet følgende: 
 
”Jurist og generalsekretær i Norsk Pasientforening sier dette til TV 2: 
  
- Helsetilsynet slår fast at det både pasienter og pårørende har ment hele tiden, at de ikke har fått tilstrekkelig 
informasjon om risiko ved prosjektet, sier Knut Fredrik Thorne. 
  
Han sier videre at det er alvorlig, fordi pasientene da har samtykket på feil premisser.” 
	
  	
  
Jeg imøtegikk dette i e-post kl. 15.58 (vedlegg 4): 
 
”Jeg	
  har	
  følgende	
  samtidige	
  imøtegåelse	
  av	
  Thornes	
  sterke	
  beskyldninger:	
  
	
  	
  
Da	
  daværende	
  pasientombud	
  Thorne	
  i	
  denne	
  saken	
  først	
  rykket	
  ut	
  med	
  sin	
  kritikk,	
  sa	
  han	
  at	
  pasientene	
  
hadde	
  friske	
  hjerner.	
  Det	
  var	
  beviselig	
  et	
  feil	
  premiss,	
  ettersom	
  samtlige	
  har	
  alvorlige	
  hjernesykdommer.	
  
Når	
  Thorne	
  fordømmer	
  pasientinformasjon,	
  overser	
  han	
  at	
  samtlige	
  pasienter	
  også	
  fikk	
  muntlig	
  informasjon	
  
om	
  risiko.	
  Thornes	
  uttalelser	
  er	
  uansvarlige,	
  og	
  egnet	
  til	
  å	
  skade	
  den	
  gruppen	
  han	
  er	
  talsmann	
  for:	
  
pasientene.	
  Thorne	
  har	
  tydeligvis	
  heller	
  ikke	
  oppfattet	
  at	
  Helsetilsynet	
  har	
  konkludert	
  med	
  at	
  det	
  er	
  umulig	
  
å	
  si	
  sikkert	
  om	
  det	
  var	
  deres	
  deltagelse	
  i	
  forskningsprosjektet	
  eller	
  den	
  nødvendige	
  og	
  planlagte	
  
utredningen	
  som	
  forårsaket	
  hjerneblødning	
  hos	
  tre	
  pasienter.”	
  
	
  	
  
Når TV 2 tilbød meg samtidig imøtegåelse og konfronterte meg med Thornes beskyldninger, må 
TV 2 ha ment at de utløste rett til slik imøtegåelse. Når så TV 2 ikke tar med noe som helst fra min 
imøtegåelse, kan vel ikke dette være i tråd med VVP 4.14? 
 
Jeg ble heller ikke konfrontert med følgende av Thornes påstander: ”Helsetilsynet åpner i tillegg for at 
en tredje pasient også kan ha blitt påført hjerneblødning under forskningen”. Denne påstanden ble derfor 
stående uimotsagt. 
 
 
TV 2 nektet å etterkomme krav om samtidig imøtegåelse 
I e-post til TV 2-journalistene Lund Aaserud, Taalesen og Cathrine Eide 2. februar kl. 21.11 skrev 
jeg følgende (vedlegg 5): 
 
”Jeg	
  ble	
  i	
  e-­‐post	
  fra	
  TV	
  2	
  tidligere	
  i	
  dag	
  konfrontert	
  med	
  Knut	
  Fredrik	
  Thornes	
  påstander	
  og	
  beskyldninger.	
  
Jeg	
  svarte	
  ga	
  min	
  samtidige	
  imøtegåelse	
  på	
  disse	
  i	
  e-­‐post	
  til	
  TV	
  2	
  tidligere	
  i	
  dag,	
  men	
  de	
  er	
  ikke	
  kommet	
  
med	
  i	
  TV2.no-­‐artikkelen.	
  Jeg	
  ber	
  om	
  at	
  disse	
  umiddelbart	
  legges	
  inn:	
  (…)”.	
  
 
I e-post kl. 22.22 (vedlegg 6) svarte Lund Aaserud og Taalesen at de nektet å etterkomme kravet. 
 
 
 

10. Ble ikke konfrontert med påstand om brudd på helseforskningsloven § 13 om 
innhenting av samtykke 
 

Fra TV2.no-artikkelen (vedlegg 10): 
 
”Helsetilsynet har i en gjennomgang av alle de 112 skjemaene sett at to av skjemaene også kun er 
undertegnet av pårørende til pasienten.  
 
«Dette er i strid med godkjenningen fra REK (Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk), 
og er et brudd på helseforskningsloven § 13 om innhenting av samtykke fra deltakerne i 
forskningsprosjektet.»” 
 
 



	
   17	
  

Ble ikke konfrontert med påstand om lovbrudd 
Å bli beskyldt for lovbrudd er alvorlig, og er en beskyldning som i alle fall for noen år siden utløste  
rett til samtidig imøtegåelse etter VVP 4.14. Som det fremgår av epost-korrespondansen i vedlegg 
1 - 6, konfronterte TV 2 meg aldri med denne beskyldningen. Artikkelen ble publisert 2. februar kl. 
19.00. Jeg oppdaget den ikke-konfronterte beskyldningen litt senere, og skrev følgende i e-post til 
Lund Aaserud, Taalesen og Cathrine Eide kl. 21.11: 
 
”Jeg	
  ble	
  i	
  e-­‐post	
  fra	
  TV	
  2	
  før	
  i	
  dag	
  ikke	
  konfrontert	
  med	
  denne	
  beskyldningen,	
  noe	
  TV	
  2	
  i	
  henhold	
  til	
  Vær	
  
Varsom-­‐plakaten	
  er	
  pliktig	
  til.	
  Jeg	
  anser	
  dette	
  som	
  et	
  brudd	
  på	
  Vær	
  Varsom-­‐plakatens	
  punkt	
  4.14.	
  Som	
  det	
  
heter	
  i	
  Norsk	
  Presseforbunds	
  4.14-­‐veileder:	
  	
  
	
  	
  
"Når	
  medier	
  gir	
  den	
  angrepne	
  anledning	
  til	
  å	
  svare	
  på	
  beskyldninger,	
  er	
  det	
  de	
  konkrete	
  beskyldninger	
  som	
  
skal	
  forelegges	
  vedkommende.	
  Svært	
  mange	
  av	
  fellelsene	
  i	
  PFU	
  skyldes	
  at	
  mediene	
  her	
  har	
  sviktet.	
  Den	
  
angrepne	
  blir	
  forelagt	
  et	
  omtrentlig	
  referat	
  av	
  kritikken,	
  og	
  ikke	
  de	
  faktiske	
  påstandene,	
  eller	
  i	
  beste	
  fall	
  
bare	
  noen	
  av	
  påstandene.	
  Det	
  holder	
  ikke,	
  sier	
  PFU"	
  	
  	
  
	
  	
  
Mitt	
  svar	
  til	
  påstanden	
  i	
  Helsetilsynets	
  avgjørelse	
  om	
  at	
  det	
  er	
  i	
  strid	
  med	
  REKs	
  godkjenning	
  at	
  pårørende	
  
signerte	
  på	
  vegne	
  av	
  pasienter,	
  er	
  som	
  følger:	
  
	
  	
  
Her	
  tar	
  Helsetilsynet	
  feil.	
  REK	
  godkjente	
  at	
  pårørende	
  kunne	
  samtykke	
  når	
  en	
  pasient	
  ble	
  vurdert	
  å	
  ha	
  
redusert	
  samtykkekompetanse.	
  Og	
  det	
  var	
  dette	
  som	
  skjedde	
  i	
  de	
  to	
  aktuelle	
  tilfellene.”	
  
 
I e-post kl. 22.22 (vedlegg 6) svarte Lund Aaserud og Taalesen: 
 
”1.)   Vi	
  legger	
  inn	
  i	
  saken	
  at	
  du	
  er	
  uenig	
  med	
  helsetilsynet	
  på	
  dette	
  punktet,	
  med	
  følgende	
  sitat:	
  «Her	
  tar	
  
Helsetilsynet	
  feil.	
  REK	
  godkjente	
  at	
  pårørende	
  kunne	
  samtykke	
  når	
  en	
  pasient	
  ble	
  vurdert	
  å	
  ha	
  redusert	
  
samtykkekompetanse.	
  Og	
  det	
  var	
  dette	
  som	
  skjedde	
  i	
  de	
  to	
  aktuelle	
  tilfellene.»”	
  
 
Men denne imøtegåelsen ble lagt inn først dagen etter, tirsdag 3. februar kl. 09.50. Den 2. februar, 
dagen da Helsetilsynets avgjørelse stod på dagsordenen, ble med andre ord påstanden om lovbrudd 
fordi pårørende hadde signert, stående ubesvart/ikke-imøtegått i nesten 15 timer. TV 2 ble gjort 
oppmerksom på dette kl. 21.11, men ventet altså likevel nærmere 13 timer til kl. 09.50 påfølgende 
dag med å legge inn imøtegåelsen. Den blir jo ikke akkurat ”samtidig” da. 
 
 
 

11. Ble ikke konfrontert med insinuasjon om at deltagende pasienter ikke var 
samtykkekompetente 
 

Fra nettavisartikkelen (vedlegg 10): 
 
”Flere pårørende til deltakere i forskningsprosjektet har stilt spørsmål ved om pasientene var 
samtykkekompetente. For én deltaker har også Norsk pasientskadeerstatning satt spørsmålstegn ved 
samtykkekompetansen.” 
 
Dette er alvorlige påstander mot meg som prosjektleder for det aktuelle forskningsprosjektet. Jeg 
ble aldri konfrontert med dem, og fikk aldri mulighet til å imøtegå, jf. VVP 4.14. 
 
Man vil kanskje stille spørsmål om hvorfor jeg ikke påpekte dette i min e-post kl. 21.11 (vedlegg 
5), der jeg tok opp mangler ved nettavisartikkelen. Svaret er at jeg anså det som avgjørende å sørge 
for at ikke-imøtegåtte beskyldninger snarest mulig ble imøtegått. TV2.no-artikkelen var 
omfattende, det var ikke tid til å ta alt. To timer etter publiseringen kl. 19.00 sendte jeg det jeg til 
da hadde rukket å notere. 
 



	
   18	
  

Da jeg så opplevde at TV 2 ikke var villig til å legge inn de imøtegåelsene jeg ba om, jf. TV 2-
journalistenes e-post kl. 22.22 (vedlegg 6), anså jeg det som meningsløst å forsøke å gjøre noe mer, 
og påpeke ytterligere mangler. 
 
Uansett har PFU frem til 2014 tolket VVP 4.14 slik at mediene har en plikt til å konfrontere den 
angrepne part med samtlige sterke beskyldninger og påstander. Det kan vel ikke være slik at det er 
den angrepne som etter publisering selv må sørge for å få imøtegå beskyldninger han eller hun ikke 
er blitt konfrontert med? 
 
 
 

12. Ingen minimumsmengde for samtidig imøtegåelse 
 

I e-post til meg 2. februar kl. 22.22 forklarte Sophie Lund Aaserud og Hanne Taalesen hvorfor de 
ikke vil la meg slippe til med imøtegåelser jeg først ga i e-post kl. 15.58, og som jeg i ny e-post kl. 
21.11 ba om at måtte bli lagt inn i nettavisartikkelen: 
 
”Angående dine innvendinger. Du har fått rikelig tilsvar i denne saken, både inne i selve nettsaken, men også 
som en egen undersak.” 
 
TV 2-journalistene synes å mene at ved å tillate en viss mengde ”tilsvar” i nettavisartikkelen, har 
de oppfylt forpliktelsen i VVP 4.14 til å slippe en angrepet part til med samtidig imøtegåelse av 
sterke beskyldninger og faktapåstander. 
 
Men hva en angrepet part har presseetisk rett til å slippe til med av imøtegåelser, må vel avhenge 
av de beskyldninger man utsettes for? TV2.no-artikkelen i vedlegg 10 består av 11 803 tegn (inkl. 
mellomrom), og inneholder et større antall beskyldninger og faktapåstander som utløser rett til 
samtidig imøtegåelse. 
 
TV 2 kan vel ikke på egen hånd bestemme at hvis den personen pressekanalen ønsker å angripe får 
slippe til med en minimumsmengde av ”tilsvar”, så er VVP 4.14 overholdt? 
 
 
 

13. PFU: ”samtidig imøtegåelse gjelder uavhengig av identifisering” 
 

Presseforbundets 4.14-veileder sier blant annet følgende om imøtegåelsesrett og identifisering: 
 
”Både i dette tilfellet og i PFU-sak 270/13 mente utvalget at imøtegåelsesretten gjelder uavhengig av 
identifisering. Og det kan overhodet ikke være tvil om at indirekte identifisering – det at mange vil vite 
hvem det dreier seg om – utløser imøtegåelsesretten selv når det gjelder mindre grove beskyldninger. 
Samtidig imøtegåelse skal med andre ord innhentes dersom publikum på grunnlag av de opplysninger som 
gis, kan finne fram til den omtaltes identitet.” 
 
I PFU-sak 270/13 sa utvalget blant annet følgende: ”PFU merker seg at det er noe uklart i hvilken grad 
klagerne er identifisert i lokalsamfunnet gjennom artikkelen. Når det er sagt, vil utvalget presisere at 
retten til samtidig imøtegåelse gjelder uavhengig av identifisering.” (min utheving) 
 
TV 2 publiserte i perioden 6. desember 2012 til 24. oktober 2013 over 60 nyhetssaker som angrep 
meg og/eller forskningsprosjektet jeg var prosjektleder for. Her ble jeg identifisert med navn 
og/eller bilde til sammen 292 ganger. Jeg ble identifisert ved navn i 33 nyhetssaker, og med både 
navn og bilde i 24 nyhetssaker. 
 
Jeg er ikke identifisert med navn og bilde i de to reportasjene som nå klages inn, men omtales 
som ”kirurgen”, ”hjernekirurgen” og ”prosjektlederen”. Gitt de  tidligere publiserte nyhetssakene, 



	
   19	
  

er jeg indirekte identifisert. På grunn av TV 2s tidligere publiseringer, var 2. februar 2015 en 
større krets meget vel kjent med at det er jeg som har vært leder for forskningsprosjektet. 
 
 
 

14. Til slutt 
 

Helsetilsynet har nå dokumentert at TV 2 tok feil i blant annet at (vedlegg 11): 
 

• det ble gjort inngrep i pasientenes hjerner kun for forskning 
 

• det ene og alene var vevsprøven som ble tatt i forskningsprosjektet som forårsaket 
alvorlige komplikasjoner hos tre personer 

 
• pasientene var tilsynelatende friske mennesker som bare skulle inn på sykehuset for en 

”rutineundersøkelse” 
o Særlig grovt var det at TV 2 underslo at pasient 3 (som havnet i koma) hadde en 

alvorlig hjernesykdom 
 
• forskningen var ”kun for forskning/utelukkende for å forske” 

 
• pasientene fikk opplyst at det var ”minimal risiko” 

 
• det var 1 - 3 % risiko for alvorlige komplikasjoner ved å delta i forskningsprosjektet 

 
• det var risiko for dødelig utgang ved å delta i forskningsprosjektet 

 
• pasienter ikke visste at det var tatt hjerneprøver av dem (8. desember 2012) 

 
Helsetilsynet konkluderte med at sykehuset brøt kravet om informert samtykke fordi et 
informasjonsskriv ikke spesifiserte risikoen for hjerneblødning. Skrivet var godkjent av Regionale 
komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK), som har spisskompetansen og 
ansvaret for å kvalitetssikre slike skriv.  
 
Det er fast policy ved nevrokirurgisk avdeling, Rikshospitalet, at alle pasienter som skal 
hjernetrykkmåles, får muntlig informasjon om risiko for hjerneblødning. Samtlige pasienter som 
deltok i forskningsprosjektet skulle trykkmåles, og fikk muntlig informasjon både om risiko for 
hjerneblødning ved trykkmåling, og om den tilleggsrisiko for slik blødning som vevsprøven 
innebar. Men fordi jeg ikke hadde journalført nøyaktig hva jeg sa til pasientene, ble den muntlig 
informasjonen ikke vektlagt av Helsetilsynet. 
 
Helsetilsynet konkluderte at jeg brøt meldeplikten i og med at jeg ikke meldte fra direkte til 
Helsetilsynet da komplikasjonene oppstod. Men jeg meldte fra til mine overordnede, og jeg meldte 
fra i sykehusets elektroniske varslingskanal. 
 
Hadde jeg vært mer nøye med å journalføre nøyaktig den muntlige informasjonen pasientene fikk, 
ville brudd på meldeplikten vært det eneste Helsetilsynet slo ned på. 
 
Rettferdiggjør dette at TV 2 har forfulgt meg i to år i over 70 skandaliserende nyhetssaker?  
 
Rettferdiggjør dette at TV 2 i 35 nyhetssaker brukte ordet ”skandale” om forskningsprosjektet?  
 
Rettferdiggjør dette at et helt fagmiljø er blitt diskreditert?  
 



	
   20	
  

Rettferdiggjør dette at Norges største behandlingsinstitusjon for pasienter med alvorlig 
hjernesykdom ble påført en stor ekstrabelastning, som førte til ytterligere økt ventetid på operasjon 
alvorlig hjernesyke pasienter? 
 
Hvor ble det av dr. Mengele, som med privatøkonomiske motiver lurte tilsynelatende friske 
mennesker til å være med på uansvarlig forskning ved å si at det var minimal risiko?  
 
Hvor ble det av legen som gjorde inngrep i hjernen ”kun for forskning” ødela pasient 3’s liv‚ som 
var skyld i at den tilsynelatende friske mannen som bare skulle til en rutineundersøkelse ble 
liggende og stønne i koma, uten språk og 100 % pleietrengende? Bildene av pasient 3 ble brukt i 
42 nyhetssaker. 
 
TV 2 hadde 2. februar 2015 mulighet til å beklage rekken av faktafeil og grunnløse beskyldninger 
pressekanalen rettet mot meg i over 70 nyhetssaker. Med Helsetilsynets avgjørelse som ble 
offentliggjort samme dag, ble dette dokumentert. 
 
Det står fortsatt i VVP 4.13 at ”Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest 
mulig”.  
 
Vi har enda ikke sett én eneste beriktigelse eller beklagelse fra TV 2. 
 
Hvor klokt var det av TV 2 å la de to journalistene som har satset sitt journalistiske omdømme på 
”hjerneforskningsskandalen” dekke Helsetilsynets avgjørelse? 
 
Er de innklagede tv-innslagene og nettavisartikkelen fra 2. februar laget for å gi et redelig og 
balansert  bilde av Helsetilsynets avgjørelse? Eller er de laget for å dekke over TV 2s 
journalistiske, presseetiske og moralske nederlag? 
 
 
Med vennlig hilsen, 
 
Per Kristian Eide 


