Illustrasjonsfoto: Kathrine Geard

– Bra for forbrukerne

Flere aktører har gitt økt fotballtilbud på betal-tv og flere gratis tv-kamper, ifølge Konkurransetilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I sin årsrapport for 2009 konkluderer tilsynet med at fordelingen av de norske fotballrettighetene på flere tilbydere har bidratt til et rikere produktutvalg og lavere priser, til glede for forbrukerne.

Vinteren 2007/2008 startet Konkurransetilsynet en dialog med Norges Fotballforbund (NFF) om det kommende salget av rettighetene til norsk toppfotball for perioden 2009–2012. I 2005 vurderte tilsynet – uten å fatte noe vedtak – lovgrunnlaget for et kollektivt og eksklusivt salg av medierettighetene til Telenor og TV 2 for perioden 2006–2008. Konkurransemyndighetene fryktet at et eksklusivt salg også i den neste avtaleperioden skulle gi negative effekter for konkurransen.

La føringer om deling

«For å sikre mest mogleg verksam konkurranse om rettane kommuniserte tilsynet både skriftleg og munnleg med NFF, og rettleia på ei rekke konkrete punkt om utforminga av konkurransegrunnlaget for den komande salsprosessen. Konkurransetilsynet var opptatt av at dersom rettane framleis skulle seljast samla av NFF, burde det leggjast til rette for at dei kunne delast mellom fleire konkurrerande aktørar», heter det i årsrapporten.

Etter tilsynets oppfatning ville en slik spredning av medierettighetene være gunstig for brukerne, både når det gjelder tilgjengelighet, pris og kvalitet. På denne bakgrunn har tilsynet gjennomført en evaluering, for å undersøke effektene av den nye medieavtalen.

Økt tilbud og mer gratis

Medierettighetene for 2009 til 2012 ble solgt for 1,3 milliarder kroner til en rekke konkurrerende aktører, blant dem TV 2, Lyse Tele/Altibox, Schibsted og NRK. Ifølge tilsynet dokumenterer evalueringen av avtalen at den både har ført til økt tilbud på betal-tv og flere kamper på gratis-tv i 2009 enn i 2008.

«Merk at auka tilgjengelegheit sannsynlegvis også har medverka til at fleire faktisk har sett norsk fotball i 2009, det har vore ein betydeleg auke i både talet på abonnentar på betal-TV/web-TV og sjåarar på gratis-TV», påpekes det i årsrapporten.

Konkurransetilsynets analyse viser at forbrukerne i 2009 kan velge mellom flere kampprodukter enn i 2008. Samtidig har prisnivået blitt lavere og tilbudet mer differensiert.

– Rikere produktutvalg

Fordelingen av fotballrettighetene på flere tilbydere, og den etterfølgende konkurransen, har altså bidratt til at forbrukerne kan glede seg over både et rikere produktutvalg og lavere priser, konkluderer tilsynet.

Konkurransetilsynet finner det også interessant at brukerne har fått tilgang til en rekke nye tjenester gjennom ip-teknologi, blant annet en større grad av interaksjon og tilgang til å se klipp eller hele kamper etter kampslutt.

«Såleis kan det argumenterast for at den nye medieavtalen har stimulert til innovasjon rundt fotballproduktet og utvida konkurranseflata mellom tradisjonelt TV og web-tv», skriver tilsynet.

Web-tv fungerte bra

Signaler fra TV 2 og Schibsted tyder på at kapasiteten på web-tv-tilbudene fungerte bra i 2009-sesongen. Ifølge tilsynet ligger web-plattformen likevel fortsatt et stykke etter tradisjonelt tv i forhold til bildekvalitet og leveringstrygghet. Men i årene som kommer er det ventet at disse forskjellene vil bli redusert vesentlig.

Dermed vil medieavtalen på sikt også kunne stimulere til en sterkere konkurranse mellom tilbydere på de ulike distribusjonsplattformene, mener Konkurransetilsynet.

Powered by Labrador CMS