Lokalaviser med patriotiske fotballbilag

I dag kommer Sandefjords Blad med eget fotballbilag foran cupfinalen til helgen, lørdag har Fredriksstad Blad det samme. Presse-etikere rister oppgitt på hodet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Hele vår virksomhet bygger på dette med troverdighet, og da må vi ha kritisk distanse til kildene. Der er lov å holde med noen, men pressefolk må ikke assosiere seg med kildene, sier fagmedarbeider Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk.

Også distriktsredaktør Lars Harald Alstadsæter i NRK Østafjells er meget kritisk:

– Jeg reagerer som leser. Sandefjords Blad er min lokalavis. Jeg har etter hvert skjønt at vanlig presseetikk og Vær Varsom-plakaten ikke gjelder på sporten, men hva med avisens troverdighet etter dette? spør han.

Nyhetsredaktør i fotballdrakt

Det er altså fotballbilagene til Sandefjords Blad og Fredriksstad Blad som skaper reaksjoner. SB kommer med sitt 64 siders bilag i dag. Lørdag kommer FB med en 32-siders avis som spres til abonnentene og som skal deles ut ved inngangen på Ullevaal søndag.

I SBs egenreklame har nyhetsredaktør Vibeke H. Jørgensen i Sandefjords Blad tatt på seg SFs fotballdrakt sammen med avisens utviklingsredaktør Steinar Grønbekk, markedssjef Trine Lise Wolbæk og Sandefjord Fotballs mediesjef Audun Tjomsland. Halve redaksjonsledelsen er med andre ord med i PR-krigen for hjemmelaget.

Kritiske resten av året

– Akkurat dette fotballbilaget synes jeg er helt ok. Sandefjord var forrige gang i cupfinalen i 1957 og 1959 og tapte. Denne gangen taper vi ikke, sier nyhetsredaktør Vibeke H. Jørgensen i Sandefjords Blad.

– Hva synes du om å figurere i SF-drakt?

– Jeg har fått noen kommentarer fra pressekolleger om akkurat det, men jeg tror at leserne våre forstår at i en slik situasjon må vi være litt patriotiske. Som lokalavis må vi stille opp og vise at vi er patrioter.

– Hvor blir det av den kritiske og balanserte journalistikken?

– Våre lesere ser hver uke ellers i året at vi er kritiske og balanserte i dekningen av Sandefjord Fotballklubb. Vi får faktisk ofte henvendelser fra klubben fordi de mener at vi er for kritiske. Jeg vil si det slik at vi er grunnleggende kritisk, sier Jørgensen.

– På hvilken måte kommer det fram?

– Det viser seg i en rekke saker vi følger, men akkurat nå må vi få heie på gutta våre, sier nyhetsredaktøren som heller vil snakke om at en så liten redaksjon som Sandefjords Blad greier å komme ut med et ekstra fotballbilag av en slik kvalitet.

Stort i Fredrikstad

Også sjefredaktør Erling Omvik i Fredriksstad Blad synes det er greit å være entusiastisk i en slik stund.

– Vi er en entusiastisk aktør og vi driver til daglig en granskende og kritisk journalistikk, men denne uka skal vi more oss, sier Omvik. Han understreker at cupfinale er noe stort i Fredrikstad og at det utfordrer avisen til å yte noe ekstra.

– Vi har laget et lesernes bilag. Det er leserne som har skrevet hele bilaget fra gutten som ikke vasket hendene sine på flere uker fordi han hadde hilst på en av spillerne til Svein «Kula» Halvorsen som var reservekeeper i en cupfinale og slapp inn alle målene. Dette handler om følelser, sier Omvik.

FBs bilag er gitt ut i samarbeid med FFKs hovedsponsor, DnB NOR og er annonsefritt bortsett fra at banken får breie seg over hele midten.

Uhyre kritisk

Gunnar Bodahl-Johansen, fagmedarbeider på IJ og en anerkjent aktør i presseetiske debatter, er imidlertid uhyre kritisk.

– Jeg skjønner at dette er en stor greie i Fredrikstad og Sandefjord, men jeg er opptatt av at journalister og ikke minst redaktører ikke skjønner at publikum, leserne, må se at det er avstand mellom avisen og kildene.

– Er du fotballhater?

– Nei, tvert imot. Jeg har spilt fotball selv og alle tre sønnene mine spilte på A-laget til Trosvik, den siste arbeiderklubben i Fredrikstad. Jeg var i sponsorbua til FFK i dag og kjøpte en hettegenser til den ene sønnen min og FFK-skjerf til meg selv. Jeg skal på finalen, jeg, men dette dreier seg om at avisene aldri må bli så grepet at de glemmer pressens samfunnsrolle. Også i gledesrusen må vi holde hodet kaldt.

– Noen vil si du er en surpomp. Hva sier du til dem?

– Mediene må selvsagt skrive om dette, men mediene skal ikke være aktive på begge baner. Vi skal ikke spille på fotballens bane, sier Bodahl-Johansen.

Svært lite gjennomtenkt

Og NRKs distriktsredaktør på den andre siden av Oslofjorden, Lars Harald Alstadsæter, er helt enig. Han synes det er svært lite gjennomtenkt at Sandefjords Blads nyhetsredaktør og utviklingsredaktør figurer som reklamefigurer i SF-drakt.

– I tillegg er draktene utstyrt med kjempereklame for Jotun, kanskje en av de verste miljøsynderne i byen. Dette er helt feil, sier han.

– Er det så ille at en lokalavis engasjerer seg?

– Jeg skjønner at de gjør det, men de kan utmerket godt engasjere seg uten å lage ren reklame for fotballklubben og for en bedrift i Sandefjord. Der går det et skille. Vi lager da entusiastiske reportasjer i NRK også, men det er et langt stykke fra det og til at jeg skal løpe rundt i SF-drakt, sier Alstadsæter.

– Det virker som om de har mistet alle hemninger. Som leser blir jeg skeptisk og lurer på om de har samme manglende avstand når det gjelder andre saker, sier han.

Powered by Labrador CMS