Sponsing viktig for NRK-fotball

Sponsorplakatene blir mer verdt som følge av fotballkjøpet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Fotball er et populært produkt som gir mange seere. Da blir sponsorplakatene mer verdt. Plakatene er viktige i forhold til å kunne kjøpe fotballrettigheter. De er en del av finansieringen, sier salgs- og sponsordirektør i NRK Aktivum, Runar Østmo, til VG.

NRK skal ha fått tilslaget på rettighetspakke 8 som gir én eliteseriekamp på lørdag samt cup og førstedivisjon.

NRK Aktivum er NRKs kommersielle datterselskap, som tar seg av alt av sponsing, DVD-salg, forlagsvirksomhet og nettreklame. Selskapet har nær tidoblet omsetningen fra 20 millioner i det første driftsåret i 1998. Av fjorårets omsetning på 184 millioner kroner, ble 125 millioner overført til NRK.

Tv- og radiosjef i mediebyrået OMD, Espen Barås Bye, mener at sponsingen i NRK kommer publikum til gode

– De kommersielle inntektene gjør at de har mulighet til å bruke penger på andre ting og begrenser også hva lisensavgiften kunne ha vært, understreker tv-sjefen.

Powered by Labrador CMS