KrF-leder Knut Arild Hareide forlater Østfold KrF sitt ekstraordinære fylkesårsmøte på Jeløya. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
KrF-leder Knut Arild Hareide forlater Østfold KrF sitt ekstraordinære fylkesårsmøte på Jeløya. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

BILDET:
Når fotograf Fredrik Hagen jobber under press trigger det ham til å levere bedre

– Ferske bilder er vanvittig viktig, sier NTB scanpix-fotografen

Published   Updated

Hareide snakker i kamera. Hareide snakker i telefonen. Hareide snakker i mikrofonen. Hareide snakker på talerstolen.

Hareide ser opp, ser ned, smiler, ser alvorlig ut, klør seg i øyet, ser ut til siden. Han slår ut med armene, tar på Lypsyl, sitter på stol, går blant masse folk, ler med partifellene, vinker, får blomster.

Knut Arild Hareide er nok en av Norges mest fotograferte personer om dagen, i hvert fall av pressefotografer. De har fotografert ham i alle disse situasjonene på ekstraordinære møter den siste tida, i forbindelse med KrFs veivalg – vil partiet gå mot venstre eller mot høyre?

Ganske tilfeldig

Hvordan skal man da ta et litt annerledes bilde, som kanskje i tillegg forteller noe om saken? Ifølge NTB scanpix-fotograf Fredrik Hagen skjer det ganske tilfeldig.

– Jeg skyter bare i alle mulige vinkler, ovenfra, fra sidene, gjennom ruta og utenfor. Det er ikke så lett å planlegge, men treffer du har du et godt bilde, sier han til Journalisten.

– Jeg ante ikke hvordan dette bildet ville bli. Egentlig trodde jeg det ville bli for mye gjenskinn av blitsen i bilruta, men jeg traff med eksponeringa og traff Hareide mellom der.

Hagen er frilanser for NTB scanpix, og var nylig på en av sine første politikkjobber på Østfold KrF sitt ekstraordinære fylkesårsmøte på Jeløya. Det var der han tok bildet av Hareide på vei fra møtet, i det som ser ut som et glitterdryss over hovedpersonen, men som egentlig er regn.

– Bildet viser ham i en stressa situasjon og en avgjørende periode som KrF-leder. Det var et stort presseoppbud som ville ha en bit av han, og her flykter han nok litt fra pressen. I tillegg regner det, som kanskje er med og understreke at det er en litt tung dag, sier Hagen.

Levere på få minutter

I NTB scanpix skal ting gjerne skje så raskt som overhodet mulig, og en bør som regel levere fra seg bilder bare få minutter etter at de er tatt. Hagen prøver å få levert de første helst innen to til tre minutter.

– Jeg syns det er moro å jobbe under et slikt press. En føler en må levere og stå på hele tida, derfor prøver jeg å ta alt jeg kan, og håper det blir bra nok.

På jobb beveger han seg rundt i rommet og prøver ta så mange bilder fra så mange vinkler som mulig. Han kommer gjerne litt før for å tenke gjennom hvor han bør bevege seg, hvilken vei folk vil gå og hvilke ulike vinkler han kan skyte fra. Bortsett fra det planlegger han ikke så mye, men prøver å bare være helt tilstede i øyeblikket og ta situasjonene mens de skjer.

Fotografene i et bildebyrå har lite kontroll på hvor eller hvordan bildene deres blir brukt, men det plager ikke Hagen.

– Det er spennende å se hvor det havner, men jeg tenker ikke så mye på det. Det kan være utfordrende å jobbe når en vet at det er mange kunder som venter på gode bilder fra der du er, men presset trigger også til å gjøre det bedre.

Tenker journalistisk

Hagen jobbet tre år som sportsfotograf for Hamar Arbeiderblad før han begynte i NTB scanpix.

Når han fotograferer sport syns han er det enklere å planlegge i forkant, fordi han ofte vet hvordan det ser ut, hva som skal skje og hvor han bør stå. Det gode nyhets- og sportsbildet er utrolig viktig for historien, mener fotografen.

– Hvis bildet er godt hender det at journalister skriver saken ut ifra bildet. Jeg kan altså være med på å avgjøre vinklinga i saken. Derfor prøver jeg å tenke veldig journalistisk når jeg jobber, sier Hagen.

– Det er vanvittig viktig å ha ferske bilder av det som skjer, det gir folk muligheten til å få en følelse av hva som foregår.