Sivilombud Hanne Harlem har ettergått Politidirektoratets innsynspraksis.

Sivilombudet med sterk kritikk av Politidirektoratets innsynspraksis

Droppet å behandle innsynskrav som var mer enn to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter at Sivilombudet på eget initiativ har undersøkt Politidirektoratets saksbehandlingstid i innsynssaker, er det avdekket at direktoratet har hatt en praksis med å la være å behandle innsynskrav som ikke var behandlet innen to måneder, med mindre den som har bedt om innsyn purrer på svar.

Det kommer fram i en pressemelding fra Sivilombudet i dag.

Sivilombudet påpeker at Politidirektoratets praksis ikke hadde ikke hjemmel i offentleglova.

Ombudet ber nå om at direktoratet tar kontakt med avsenderne av disse ubehandlede innsynskravene, og behandler de innsynskravene som fortsatt ønskes behandlet.

Praksisen som er avdekket, ble stanset av direktoratet 1. desember år, skriver Sivilombudet.

«Undersøkelsen viser at Politidirektoratet ikke har oversikt over det totale antallet innkomne innsynskrav og innsynsklager, hvor mange av disse som er ubehandlet, eller hva som er gjennomsnittlig saksbehandlingstid for innsynskravene og innsynsklagene som er behandlet», skriver Sivilombudet.

Politidirektoratet har erkjent av lovverket ikke er fulgt, og iverksetter nå flere tiltak. Sivilombudet skriver at det vil følge med på effekten av disse tiltakene, og ber om svar fra Politidirektoratet innen 15. mars 2022.

Les uttalelsen fra Sivilombudet her.

Powered by Labrador CMS