Foto: Apple
Foto: Apple

iPad ingen redningsplanke

KOMMENTAR: Første helg og kalde kalkyler gir liten støtte til medienes forhåpninger.

Publisert Sist oppdatert

Apples ekstremt forhåndsomtalte surfebrett iPad kom i salg i USA lørdag. Rundt 300.000 maskiner ble omsatt den første helgen, ifølge Apples pressemelding.

Det er gode nyheter for selskapet som satser på innovasjon, brukervennlig design og lukkede løsninger. Innholdsleverandører som alt er på banen med egne applikasjoner for å presentere seg på iPad, gleder seg også over gjennombruddet. Det er likevel fint lite som tyder på at mediebedriftene kan tjene mye penger på iPad.

Mange mediehus har satset på egne apps og håper plattformen kan generere inntektene de savner på sin vanlige nettutgave. Prisingen av iPad-versjonene varierer voldsomt, fra El Mundos 1.450 kroner året til 12 kroner for Washington Post.

De første analysene av applikasjonsomsetningen i starthelgen, tegner ikke så godt for surfebrettet som medienes redningsplanke. Medienes gratisapps går riktignok godt unna, men de betalte selger angivelig svært tregt.

Pessimistene mener det bekrefter at betalingsviljen er svært liten for alminnelig medieinnhold, særlig når så mye av det også finnes i gratisversjoner på nettet. Jeg tror de har rett.

Det er riktignok utviklet noen ganske avanserte magasinversjoner for iPad, som for Sports Illustrated, og disse vil kanskje tilby brukeropplevelser som kombinert med sterkt merkenavn skaper en etterspørsel som lokker kredittkortet ut av lommene. Spørsmålet er hvilken pris dette markedet tåler og hva det betyr for marginer og utviklingskraft.

Analytiker og gründer Alan Mutter er ganske optimistisk. Han mener Apples nye brett egner seg ekstremt godt for sterke medieorganisasjoner. Men det forutsetter at de virkelig utnytter de teknologiske mulighetene, både til helt nye brukeropplevelser, og som annonseplattform.

Det virker ganske usannsynlig at mange mediehus, om noen, skal bli rike på apps til iPad. Eirik Newth påpeker at uansett slagstall vil et overveldende flertall av digitale avislesere i mange år framover hente innholdet på en PC med operativsystem fra Microsoft. Det er heller ikke opplagt at iPad skaper et nytt marked. Surfebrettet kan også friste flere til å droppe papirutgaven til fordel for en app under kraftig prispress.

Jeg tror det er langt bedre utsikter til å lykkes for dem som utvikler sterke tabletutgaver og gir dem maksimal utbredelse gjennom gode gratisapps, for så å søke pengene hos annonsører og i tilleggstjenester. Men dette er jo argumentene fra striden om gratis nettaviser i reprise. Er det sterke argumenter for at selve appen kan gi inntektene mediehusene savner?