Aftenposten 1. mars 2010.
Aftenposten 1. mars 2010.

Ufrivillig tekstreklame fra Aftenposten

Fikk eksklusiv avtale med a-ha, visste ikke om eget kommersielt samarbeid.

Publisert   Sist oppdatert

En melding som ble sendt ut på intranettet til Aftenposten fra markedsavdelingen mandag, vakte sterke reaksjoner blant medarbeiderne. Overskriften er «Aftenposten viktig for avskjedsturneen til a-ha» og man kan videre lese:

«Med Aftenposten og TV 2s hjelp skal a-ha fylle Ullevaal, Brann Stadion, Lerkendal og Sør Arena. – Dette er en av de kuleste avtalene vi har gjort noen gang, sier Key Account Managers Prem Norøm og Thomas Sem.(….) Markedsføringen av turneen skjer i nært samarbeid med Media Norge og TV 2. – Vi har gjort en avtale hvor vi tar markedsføringsansvaret for turneen mot en svært hyggelig andel av andel av billettinntektene, forteller Prem.»

Samme dag publiserte Aftenposten en større sak om turneen i papiravisen og på nett. Ingen informasjon om samarbeidet ble da oppgitt.

Uvitende redaktører

Når Journalisten ringer kulturredaktør Knut Olav Åmås er det kommersielle samarbeidet ukjent for ham. Slik han kjenner saken har Aftenposten og Media Norge kun fått en eksklusiv avtale om intervju med bandet. Han tar kontakt på nytt etter å ha konferert med ledelsen i Aftenposten.

– Verken jeg eller nyhetsredaktør Ole Erik Almlid har visst om markedsavdelingens avtale. Det er Journalisten som forteller meg om dette faktum nå. Hadde jeg visst det vil jeg tatt det opp av etiske grunner.

Åmås sier de burde opplyst om avtalen for å fjerne tvil om uklare grenser. Han mener hans uvitenhet viser at det har vært vanntette skott mellom markedsavdeling og redaksjon i denne saken.

– Det er mulig vi burde blitt informert tidligere, men det er lite informasjon mellom markedsavdelingen og redaksjonen.

Ingen ønskesituasjon

Åmås ser saken som et eksempel på de krevende etiske vurderinger som må gjøres når to deler av et mediehus er involvert både kommersielt og redaksjonelt.

– Det er ingen ønskesituasjon for meg som kulturredaktør å måtte forklare slike ting.

Ifølge Åmås kan både han og nyhetsredaktøren fullt ut forsvare saken om a-ha ut fra journalistiske kriterier. Han viser til at det knapt er en avis som ikke har skrevet om turneen i dag. Avtalen vil ikke påvirke Aftenpostens redaksjonelle vurderinger i saker om turneen senere, bortsett fra at det blir ekstra viktig å opplyse leserne om at en annen del av mediehuset har kommersielle bindinger.

– Vi er ikke så dumme at vi setter journalistisk troverdighet på spill.