Kriseåret som ikke var så bratt

De små lokalavisene mistet knapt en annonsekrone i 2009.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kriseåret 2009 kostet norske aviser og kringkastere 1,6 milliarder kroner i tapte annonseinntekter (14 prosent). De ti største avisene mistet 20 prosent av inntektene.

Men fådagersavisene mistet knapt annonseinntekter i 2009, og ukeavisene økte annonsesalget. Samtidig har disse gruppene økt opplaget og fått nye titler.

Uavhengig marked

– Mye tyder på at de har utviklet ultralokale annonsemarkeder og lesermarkeder som eksisterer uavhengig av de regionale og nasjonale mediemarkedene, skriver Medietilsynet i rapporten » «Økonomien i norske medier 2005-2009», som ble publisert i dag. (Fullversjon av rapporten her.)

Tilsynet antar at suksessen delvis kan tilskrives verdien av treffsikre, lokale annonsemedier til lavere pris enn regionavisene, og skriver at mediebyråene nå oftere plasserer annonser i de små lokalavisene. Samtidig går svært få av disse med overskudd. 123 av 139 fådagers- og ukeaviser mottok til sammen 70 millioner kroner i produksjonstilskudd i fjor.

Avispris opp

Mens opplagsutviklingen har vært negativ for de fleste andre avisgrupper de siste fem årene, har inntektene fra abonnement og løssalg holdt seg godt oppe. Det skyldes solide prisøkninger fra 10 til 30 prosent, avhengig av avistype.

– Det er neppe grunnlag for å hevde at avisenes prispolitikk så langt har bidratt i særlig grad til opplagsnedgangen. Avisenes prispolitikk er relativt uniform, mens opplagsutviklingene de siste årene varierer kraftig, heter det i rapporten.

Mens driftsmarginene i norske mediekonsern mellom 2005 og 2008 falt fra 7 til 5 prosent, økte de med i gjennomsnitt et prosentpoeng i fjor, viser en graf i rapporten (side 18). Årsaken er ifølge rapporten stans i lønnsveksten og andre kostnadsbesparelser.

Powered by Labrador CMS