Lokalavisene vil øke valgdeltakelsen

Lokalavisenes prosjekt for å styrke lokaldemokratiet og få flere til valgurnene preger landsmøtet til Landslaget for Lokalaviser (LLA), som åpner i dag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Over 250 avisfolk fra hele landet er samlet når samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpner landsmøtet til LLA på Lillehammer i dag. I år er det lokalavisas sentrale rolle i utviklingen av lokalsamfunnet som får mest oppmerksomhet. Ikke minst fordi landsmøtet markerer det offisielle startskuddet for LLAs store valgprosjekt «Vi har noe med det».

Prosjektet, som kommunal- og regionaldepartementet støtter økonomisk, har som mål å bedre lokalavisenes valgkampdekning, styrke lokaldemokratiet og få flere til valgurnene under kommunevalget til høsten.

Fremme fellesskapet

LLA er egentlig godt i gang med prosjektet og har allerede avviklet valgjournalistikk-kurs med stor deltakelse seks steder i landet. På landsmøtet blir det både foredrag og erfaringsutveksling om emnet. Og etter landsmøtet fortsetter kursingen. Generalsekretær i LLA, Geir Hetland, og Kjell Nyhuus i Norsk Presseforbund hadde ideen til prosjektet.

– Vi har sett at valgdeltakelsen har gått ned. I gode tider er interessen for fellesskapet mindre fordi man trenger det mindre. Men denne utviklingen er veldig uheldig. Det har stor betydning for lokalsamfunnet hvem som blir valgt til styrende organer. Det ønsker vi å synliggjøre, sier Hetland.

Mer enn festtaler

Han påpeker at pressefolk i festtaler elsker å fortelle hvor viktig mediene er for demokratiet, og at det bør være deres plikt å gjøre det man kan for å styrke lokalsamfunnet.

– Lokalsamfunnet er avhengig av engasjerte og informerte innbyggere og de eneste som kan gjøre noe for å styrke demokratiet er lokale medier. Det er den arenaen som er igjen nå, tida for store politiske folkemøter er over, sier Hetland.

Valgprosjektet skal hjelpe redaksjonene til å levere tidenes beste valgkampdekning, intet mindre.

– Målet er at en god valgdekningen i lokalavisene skal medvirke til at vi får en høyere valgdeltakelse. Et prosjekt som setter fokus valgkampjournalistikken tror vi bidrar til at redaksjonene løfter seg.

Viktige saker

Navarsete er invitert til å snakke om lokalavisenes samfunnsansvar, men generalsekretæren regner med at hun også vil få andre spørsmål når hun først er der. Blant annet om distribusjon. Porto, omfordeling av pressestøtten, og endringer i markedsføringsloven blir ellers viktige utfordringer for lokalavisene framover. Men selv om enkelte aviser sliter gjør denne pressegruppa det samlet sett bra. Det totale opplaget har økt sammenhengende i 15 år.

– Det er fantastisk. Men selv om det går bra på papir, nå kan man ikke tro det alltid vil være sånn. Og de fleste lokalaviser i dag har vanskelig for å henge med utviklingen på nettet. For framtida blir dette den største utfordringen for de små avisene, mener Hetland.

Powered by Labrador CMS