Lokalaviser nekter å selge bilder

Jan Roaldset i Sandefjords Blad vil ikke selge bilder til sine konkurrenter, riksmediene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Hvorfor skal jeg selge til dem? Hvorfor skal vi gjøre dem bedre? Sier ansvarlig redaktør Jan Roaldset i Sandefjords Blad til Journalisten.

– Naturlig

Roaldset mener det er helt naturlig for avisen å ikke selge bilder til VG eller Aftenposten.

– Aftenposten er nummer to i vårt dekningsområde, så selvfølgelig er den en konkurrent. Ikke lokalt, men på riksplan, men jeg kan gjerne selge bilder til Altaposten og til Fevennen, men alle riksmedier regner jeg som konkurrenter. Og det er en selvfølge at vi ikke hjelper konkurrentene, sier redaktøren.

Roaldset forklarer at dette er en holdningsendring som har kommet med internett.

– I gamle dager var det stas da riksmediene ville ha bilder til en sak. Det tilhører all mulig fortid. Nå er det beinhard kamp om folks oppmerksomhet og tid, sier han.

Hva er problemet?

Anders Horntvedt i Finansavisen forsøkte å kjøpe et bilde fra Sandefjords Blad tidligere i uken, men fikk blankt nei.

– Jeg respekterer hver enkelt avis sin rett til å bestemme over egne bilder, men samtidig gjør det jobben vanskeligere for oss andre. Jeg synes det er en god ting i Presse-Norge at vi kan kjøpe bilder av hverandre, sier journalisten. Han forklarer at dette ikke har vært oppe for diskusjon i Finansavisens redaksjon.

– Har du opplevd tilsvarende tidligere?

– Ja, jeg har opplevd dette tidligere. Jeg mener jeg har opplevd det fra A-presse-aviser. Men det er første gang jeg har opplevd at en lokalavis karakteriserer oss som en direkte konkurrent. Jeg synes det er underlig – særlig når det er ufarlige saker, som denne saken. Den har stått hos dem og vi ville sitert dem. Hva er da problemet?

I familien

Også i A-pressen er det begrenset hvem som får kjøpe bilder fra lokalavisene.

– Det har vært slik i alle år. Og det er kun i ekstreme tilfeller at vi vil selge til andre aktører. Jeg kan for eksempel ikke selge bilder jeg har tatt til Dagens Næringsliv, men vi selger til aviser i konsernet vårt, sier leder for NJ-utvalget i A-pressen Terje Andresen.

Han er enig i prinsippet til Roaldset om å skjerme bildene fra konkurrentene.

– Her snakker vi om konkurranse og jeg skjønner prinsippet om det. Arkivbilder kan det være grunnlag for å selge, men nyhetsbilder bør forbeholdes egne i konsernet, sier han.

– Det som bidrar til å gjøre våre produkter gode, holder vi på. Men vi selger med glede til aviser innen Edda-konsernet, sier Roaldset i Sandefjord.

Ett unntak

I søsteravisen Tønsbergs Blad selges bilder, men bare dersom avisen blir fortalt hva slags sak bildet skal brukes til.

– Det er ett unntak, hvis de sitter på en sak vi ikke har og vi har bildet de trenger – så er jeg villig til å gjøre unntak med å bytte bilde mot sak, for en god handel skal begge parter ha glede av.

Roaldset forteller at de heller ikke selger bilder til tv-stasjonene, verken levende bilder eller stills.

– Riksmediene har et så stort selvbilde at de tror vi skal gi fra oss materiale og så blir de overrasket når noen sier nei til dem, sier redaktøren.

Journalisten får opplyst at også i Scanpix har det blitt vanskeligere ved enkelte anledninger å få tak i bilder fra lokalavisene enn tidligere. På grunn av ferieavvikling var ingen tilgjengelig til å kommentere disse erfaringene.

Powered by Labrador CMS