Vraker analysen til Schultz

Bransjeorganisasjonene avviser spådommer om utdøende lesergrunnlag for lokalavisene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fagsjef for avis i Mediebedriftenes Landsforening, Helge Holbæk-Hanssen, sier at han ikke aksepterer analysen Henrik Schultz gir uttrykk for på Journalisten.no. Schultz mener det er en illusjon at lokalavisene er bedre rustet enn andre til å møte nedgangstidene, fordi leserne bokstavelig talt vil dø fra dem.

Høy dekningsprosent

– Jeg vet ikke hvor Schultz har det fra at lokalavisene har så få lesere under 50 år. De fleste lokalaviser har en dekningsprosent på mellom 70 og opp mot 90 prosent i sine områder. Hvis aldersstrukturen i disse områdene er normal, så vil jo lokalavisene også ha yngre lesere, mener Holbæk-Hanssen.

– Men hovedpoenget til Schultz er vel at lokalavisenes lesere eldes og etter hvert dør ut?

– Da må i så fall lokalsamfunnene dø ut. Jeg vil gjerne se grunnlagsmaterialet som Schultz bygger sin analyse på. Vårt grunnlagsmateriale sier noe helt annet.

Spår sterk framtid

– Hvilke utsikter har lokalavisene, etter MBLs oppfatning?

– Så langt vi kan se har lokalavisene en sterk framtid. De har en solid posisjon i dag, på et veldig høyt nivå, sier Holbæk-Hanssen.

Også generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (LLA) er optimistisk på vegne av sin bransje. Kanskje er han programforspliktet til det, men Hetland mener å sitte på tall som underbygger optimismen.

– Det kommer noe an på definisjonen av lokalavis. De fleste lokalavisene får ikke del i de største toppene i annonsemarkedene, men de er heller ikke de første som merker smellen i nedgangstider. Kostnadene har imidlertid økt i de gode tidene, og våre aviser vil ikke slippe unna nå når inntektene blir mindre. Men lokalavisene har en utrolig evne til å overleve og få mye ut av lite. Så jeg er optimist, totalt sett, sier Hetland.

Vekst i 16 år på rad

Han viser til at de rundt 100 LLA-avisene i gjennomsnitt har hatt opplagsvekst 16 år på rad, og er ikke med på at dette tyder på at leserne dør fra avisene.

– Hva tror du om lesergrunnlaget til lokalavisene i årene framover?

– Våre undersøkelser viser at ungdom leser lokalaviser. Vi har en ungdomssatsing i LLA, «Ung og engasjert», som skal bidra til å øke samfunnsengasjementet hos den oppvoksende generasjon og få flere til å stemme ved lokalvalget i 2011 enn i 2007. Da må avisene våre komme i dialog med ungdommen, noe som er sterkt prioritert. Her har lokalavisene størst mulighet til å lykkes, mener Hetland.

Powered by Labrador CMS