– Nå slapper jeg av

De ansatte er lettet over at Schibsted har bestemt seg for å gå for Media Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg er så glad for at dette nå går videre, for Fevennen var aktøren som hadde absolutt mest å tape dersom det ikke ble noe av Media Norge. Nå slapper jeg av, sier ansatterepresentant Valerie Kubens.

Kubens er en av fire ansatterepresentanter i prosjektstyret til Media Norge, som ledes av Schibsteds konserndirektør Birger Magnus.

Høyt fravær

I fredagens prosjektstyre var det høyt fravær. Blant andre var verken ansatterepresentantene fra Aftenbladet eller BT til stede, det samme gjelder BTs styreleder Jan Einar Greve.

Birger Magnus orienterte likevel om at Schibsted besluttet i sitt styremøte i går for å gå for Media Norge. Selv om det lenge har vært klart at Media Norge var et prosjekt Schibsted ville satse på, så har det også hersket tvil rundt det. Ikke minst på grunn av det pålagte nedsalget i Adressa og Harstad Tidende Gruppen i et marked som dagens.

Jobber videre

Som Journalisten fortale i går kveld har styret i Schibsted besluttet å selge seg ut av de to avisene og påføre seg selv et tap som er anslått til rundt 350 millioner kroner.

– Vi jobber videre med prosjektet, men i lys av situasjonen i markedet, så er det usikkert når børsnoteringen er. Det er krevende i markedet nå, så vi ser på løsninger for børsnoteringen, sier konsernsjef Didrik Munck i Media Norge.

– Føler du det er større klarhet i prosessen i forhold til Media Norge etter Schibsteds styremøte i Stockholm i går?

– Schibsted har hele tiden jobbet for fusjonsplanen, men det er klart at det med krevende markedet nå så har noteringsprosessen vært vanskelig. Jeg føler vi fortsetter å jobbe slik vi har gjort.

Vil ha mer av Finn.no

I en børsmelding fra Schibsted heter det at det arbeides med å forlenge tidshorisonten for børsnotering og dermed nedsalg av Media Norge ut over 2009. I tillegg må Schibsted finne en løsning med de andre partene i Media Norge når det gjelder Finn.no. Schibsted ønsker å beholde en større andel enn planlagt av det svært lønnssomme nettselskapet, som har en antatt verdi på 4,7 milliarder kroner.

Schibsted eier 84 prosent av Finn.no i dag. Når Media Norge er på plass skal Schibsted ifølge fusjonsavtalen selge seg ned til 50,1 prosent av det nye mediekonsernet. Det vil føre til at Schibsteds eierandel i Finn.no kommer ned i 45 prosent.

Powered by Labrador CMS