Svak reklameøkning

Men i dagspressen raser det utfor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reklameomsetningen fra mediebyråene har en økning på 0,6 prosent i første kvartal i år. Det er en økning på 12,5 millioner kroner til like over to milliarder sammenlignet med samme tid i fjor. Det viser tall fra Mediebyråforeningen.

Sterk nettvekst

Størst prosentvis vekst er det på nett. Her øker omsetningen med 50 millioner krone til 334.349 millioner kroner. Det er nesten halvparten av omsetningen i TV som er på 762.902 millioner kroner, en økning på 4,2 prosent fra i fjor.

Dagspressen fortsetter fallet og har etter årets tre første måneder en tilbakegang på 16,7 prosent til 424.528 millioner kroner. Dermed er avstanden mellom dagspresse og internett betraktelig redusert målt i krone og øre.

Fra papir til nett

Ukepresse og magasiner øker med i underkant av fem millioner kroner til 80 millioner. Det er en prosentvis økning på 6,4. Akkurat like mye øker radio, men her er omsetningen 93 millioner kroner.

Også fagpressen ser omsetningen fra mediebyråene falle, ned 3,9 prosent til like over 15 millioner kroner.

– Endringene nå skjer mediegruppene imellom. 85 millioner flytter seg, og tendensen fra tidligere i år bekreftes. Det er Internett, TV og radio som øker mest, og  ukepresse/magasiner har en sterk mars måned med 6,4 % økning, sier daglig leder i Mediebyråforeningen, Tonje Gjerstad i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS