Nettreklame for forbrukslån har vært omdiskutert det siste året. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Svakere reklamevekst for internett

Dagspressen ned 9,5 prosent i første halvår.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det viser halvårsstatistikken fra Mediebyråforeningen over reklameomsetning.

Internett er den eneste mediekanalen med vekst fra 1,65 milliarder kroner i første halvår i fjor til 1,75 milliarder i år. Det er en vekst på 6 prosent. Ifølge foreningen gir det en andel av reklamemarkedet på 35,3 prosent mot 32,9 prosent i fjor.

TV er fortsatt største kanal med en omsetning på 1,96 milliarder kroner i årets første seks måneder mot 1,89 milliarder i fjor. Det er en nedgang på 3,8 prosent.

– Isolerer vi juni ser vi en vekst fra i fjor på hele 13,2 prosent, som nok skyldes VM i fotball. Som i forrige måned mener vi at bildet og svaret på dette er relativt sammensatt: høye tv-priser, ingen store «kriger» blant annonsørene og fallende seertall kan nevnes som noe av årsakene, men været som nå har vært ekstremt i forhold til varme og sol, kan vi ikke ignorere og må tas med som en forklaringsvariabel, skriver Mediebyråforeningens daglige leder Merete Mandt Larsen i pressemeldingen.

Dagspressen opplever en nedgang på 9,5 prosent fra 335 millioner kroner i fjor til 303 millioner kroner i år.

Ukepressen er ned 19,7 prosent fra 52 til 42 millioner kroner. Fagpressen er ned 6,6 prosent fra 16,6 til 15,5 millioner kroner.

De rapporterte tallene er ifølge Mediebyråforeningen netto inrykket medieomsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

Powered by Labrador CMS