Foto: Takkk via Wikimedia Commons

Solen skinner på TV

I hvert fall dersom du måler det i glansen fra mediebyråenes penger.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter at første halvår er tilbakelagt er det klart at mediebyråene omsatte for 4,155 milliarder kroner i årets seks første måneder. Det er en økning på 250 millioner kroner, viser mediebarometeret fra Mediebyråforeningen (tidligere MIO).

Stor på TV

Mesteparten av økningen fra Mediebyråforeningens medlemmer ser ut til å ha gått til TV som er landets klart største mediekanal. Med 1,446 milliarder kroner i omsetning i første halvår, er det langt ned til nummer to på listen – dagspressen. For TV-bransjen innebærer dette at mediebyråene har økt sine investeringer opp mot TV 2, TV3, TVNorge og de øvrige mindre kanalene med 13,6 prosent i perioden. Fjernsynskanalene har nå en markedsandel på 34,8 prosent. Mer enn ti prosent mer enn dagspressen.

Avisene var for bare noen få år siden den foretrukne mediekanalen, men der har omsetningen gradvis dabbet av fra mediebyråene. I første halvår ble det omsatt for litt over én milliard kroner fra mediebyråene i norske aviser, hvilket err en tilbakegang på 5,4 prosent fra i fjor. Dagspressen har nå en markedsandel på 24,6 prosent.

Tredje største er internett. Veksten i mediekanalen ser ikke ut til å avta med det første, selv om den er langt lavere enn på TV. Omsetningen økte med 10,2 prosent til 579 millioner kroner i perioden. Det tilsvarer en markedsandel på 13,9 prosent.

De litt mindre

Størst vekst er det radio som opplever. Omsetningen var på 190 millioner kroner, noe som utgjør en vekst på 15,5 prosent.

Også i ukepressen er det vekst, opp 12.1 prosent til 188 millioner kroner. Ukepressen og radio har dermed nesten like stor omsetning fra mediebyråene.

Fagpressen er den andre kanalen som mister omsetning fra mediebyråene. Mediekanalen, som Journalisten er en del av, omsette for 33,9 millioner kroner. Det utgjør en tilbakegang på 4,4 prosent.

 

Powered by Labrador CMS