Thor Gjermund Eriksen. Foto: Birgit Dannenberg

– Må ikke bli et valg mellom pest og kolera

Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen i A-pressen vil ikke høre snakk om lavmoms for medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En lav momssats for alle medier, uavhengig av plattform, har vært trukket fram som et mulig utfall av mediestøtteutvalgets arbeid. Medieforsker Jens Barland sa til Journalisten at resultatet av gjennomgangen av mediestøtten kan bli en moms på linje med det som er foreslått for kulturområdet.

Lite fristende alternativer

På spørsmål om hva som ville være å foretrekke, en plattformuavhengig lavmoms eller fortsettelse av dagens ordning med fritak for papiraviser og moms for nettprodukter, sier Eriksen at alternativene er lite fristende.

– Alt annet enn et plattformnøytralt momsfritak er et dårlig resultat. Å skulle velge mellom enten lavmoms eller fortsatt plattformavhengig fritak blir som å velge mellom pest eller kolera.

Han har liten tro på at lavmoms blir resultatet.

– Det ville vært et historisk dårlig tidspunkt for å innføre moms for mediene. Det som har skjedd de siste sju-åtte årene er at vi har gått fra en situasjon hvor mediene har konkurrert på omtrent like vilkår.

Eriksen legger vekt på at vi har fått en rekke utenlandske konkurrenter, som Google, som ikke tilbyr redaksjonelt innhold men bare er interessert i å gå etter annonsekronene.

– Det er ikke noe ulovlig i det, men hvis man ønsker å styrke norske redaksjonelle miljøer, vil en innføring av moms være spesielt skadelig nå. Det tror jeg heller ikke norske politikere kommer til å ønske, selv om finansdepartementet alltid ønsker at alle skal betale moms.

– Vil svekke produktutvikling

Eriksen er tydelig på at momsfritaket må gjøres plattformuavhengig.

– Hvis det skal være slik at arbeidet vi gjør med å nå ut med innholdet vårt på nye plattformer skal belastes med en egen moms, vil det være svært uheldig. Det vil svekke nyskapingen i mediebedriftene betraktelig og svekke norsk innholdsproduksjon ytterligere, sa Eriksen på pressekonferansen i forbindelse med presentasjonen av årsresultatet i A-pressen i dag.

A-pressen er gjennom eierskapet i Bergensavisen og Rogalands Avis en av de største mottakerne av direkte pressestøtte.

 

Powered by Labrador CMS