Aftenposten trakk artikler

Skal ikke ha journalistikk basert på betalte turer.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Oppdatert 15:00: Ole Erik Almlid forklarer at de to artiklene ble sendt til Aftenposten ved en feil, da Teknisk Ukeblad oppdager dette sendes en epost til deres kontaktperson i Aftenposten. Problemet er bare at denne personen befinner seg i møter og ser ikke eposten før senere. Da først blir det ryddet opp i saken.

Fredag morgen publiserer Aftenposten to artikler fra sine samarbeidspartnere Teknisk Ukeblad og Mobili. Begge er de skrevet fra New York og begge handler de om Samsungs nye flaggskip Galaxy S4.

I og for seg greit nok. Mange redaksjoner har brukt tid på å dekke lanseringen av telefonen. Det journalistene utelater å fortelle leserne er at turen til New York er betalt av hovedrolleinnehaveren, Samsung.

Rettet

– Det har du rett i, sier ansvarlig redaktør Marius Valle i Mobili. Når vi kontakter ham var han ikke klar over mangelen. Jo, sier han, Mobili drar gjerne på betalte turer dersom det har nyhetsverdi.

– Men da oppgir vi at reisen er sponset slik at leserne får med seg det i sammenhengen, sier Valle og legger til denne opplysningen i artikkelen som er publisert på deres nettsted.

Men det er jo ikke eneste nettstedet som har publisert denne artikkelen.

– Begge de to sakene er nå avpublisert hos oss, sier nyhetsredaktør Ole Erik Almlid i Aftenposten.

– Vi skal ikke ha journalistikk basert på betalte presseturer. Det har vi veldig klare regler på. Både internt og eksternt.

– Hadde vi visst dette ville vi ikke publisert artiklene.

Betalt selv

Etter det Journalisten kjenner til er det feil at Aftenposten ikke har visst om at journalistene var på sponset tur. Dette skal det ha blitt informert om på forhånd.

I alt seks norske journalister er flydd til konferansen på Samsungs regning. Mens andre redaksjoner har betalt sin egen billett, eller benyttet seg av kolleger som allerede befinner seg i New York.

Mens DN.no benytter seg av frilanser, har Amobil «delt seg». En journalist drar på bedriftens regning, en annen på Samsung sin. Ansvarlig redaktør Per Øivind Skard forteller at det ligger noen tilfeldigheter i at det ble sånn. Det skyldes at de ønsket å ha to journalister på presentasjonen, samt at de også har en avtale med VG, som får innhold fra Amobil, om at de ikke skal få artikler basert på sponsede turer.

Diskusjon

I Teknisk Ukeblad har nylig tiltrådt ansvarlig redaktør Jan M. Moberg et håp om at dette vil utløse en diskusjon rundt denne type reiser.

– Det står på vår agenda og jeg ser fram til at resten av bransjen tar den.

Powered by Labrador CMS