Geir Arne Bore. Foto: Birgit Dannenberg

– Bildeserier er nettavisenes nye dop

Bildeserier med folk på helgefylla gjør undre for nettrafikken, men få planlegger å følge i Vardens fotspor og gå på vannvogna.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke tok Vardens nye redaktør Lars Kise et kraftig oppgjør med avisens prioriteringer i forhold til bildeserier av folk på byen. Ingen av de nettavisene Journalisten har vært i kontakt med har planer om å endre praksisen sin på dette området i etterkant av Kises utspill, men Geir Arne Bore, ansvarlig redaktør i Edda-eide Drammens Tidende, støtter Kise og mener det var en modig avgjørelse.

Tour de visninger

«Ujournalistiske bildeserier av folk på fylla eller lettkledde damer er blitt et like viktig dop for mange nettaviser som Epo er blitt det for ‘Tour de France-ryttere’», skriver han på bloggen sin.

«Bildeserienes er de litt ressursfattige lokalavisenes verktøy for å hente klikk, som er en av de viktigste inntektsdriverne for annonsesalg. Har du først tatt et bilde, så koster det lite å ta 10 til og legge det ut i en bildeserie. Og er du klikkhore, så koster de lite å legge ut de neste 20 bildene også», skriver han videre i bloggposten, som drøfter fordeler og ulemper med bildeserier og trekker inn interessante tallantydninger.

Modig av Kise

Bore mener det er spesielt modig at Kise velger å ta et oppgjør med dette nettopp i Varden:

«Når Vardens nystartede redaktør Lars Kise setter en sluttstrek for denne litt spesielle journalistiske sjangeren, så er ikke det en tilfeldig nettavis som gjør det. Varden har stått i en særstilling av Edda-avisene i forhold til å satse og lykkes med å pushe sidevisninger.»

– Som å pisse i buksa

I Edda-eide Sunnmørsposten sier nyhetsredaktør Tormod Utne at de ikke har trukket noen nye konklusjoner om bildeserier i etterkant av Kises utspill. Han er likevel langt på vei enig i Bores utspill om at hvis disse bare kynisk brukes for å drive opp trafikken kan det bli problematisk.

– Men dette er jo litt som å pisse i buksa når det er kaldt, det hjelper litt på kulda med en gang men straffer seg på lang sikt. Jeg tror leserne setter pris på at vi også har en seriøs nyhetsprofil, sier han. Samtidig mener han at kulturen på nett er annerledes enn på papir, og at folk er interessert i en annen type innhold.

– Vi tenker i den retningen at vi vil gå mer og mer lokalt og gjøre avisa til et møtested for lokalsamfunnet. Det vil også innebære og invitere leserne til å bidra mer med innhold til avisa, forteller han, og legger til at bildeserier kan ha en meningsfull plass i denne sammenhengen.

– Klikk er ikke nok

A-pressen-eide Sarpsborgs Arbeiderblad (SA) har en fast fotograf som tar bilder av folk på byen fra uke til uke. Kanalsjef Bern Lyngstad mener at de har såpass klare retningslinjer på dette, deriblant at de tar bilder tidlig på kvelden for å unngå at folk er for fulle til å skjønne hva de er med på, at dette ikke er noen problem. Avisen har ingen planer om å endre praksis rundt dette.

– De som er avbildet hos oss skal være klar over hva de er med på og vi får veldig få henvendelser fra folk som vil ha bilder fjernet. Det er klart at utelivsbilder er noe av det som gir aller mest klikk på nett, men det gir ikke noe særlig flere unike brukere så vi kan ikke hvile oss på dette alene, sier Lyngstad.

Powered by Labrador CMS