Går god for dobbelttelling

Mediebedriftenes Landsforening mener det er uproblematisk å regne nettsteder som iBergen, E24 og NA24 som egne enheter i trafikkstatistikken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kampen om å være største nettavis i Bergen bidrar til å belyse en hittil lite debattert side ved TNS Metrix-statistikken over trafikken på norske nettsteder. I dag telles de nevnte nettstedene, og andre som Kjendis.no og Dine Penger.no, med som selvstendige enheter, selv om de i praksis er seksjoner i større nettaviser.

Eksempelvis har iBergen.no langt færre sidevisninger enn konkurrentene, noe som tyder på at svært mange av de unike brukerne deres har klikket seg inn på enkeltsaker som har hatt henvisning på forsiden av Nettavisen.

To ganger?

Et aktuelt spørsmål som er reist overfor Journalisten er riktigheten av å telle unike brukere for disse nettstedene to ganger. Første gang når leserne oppsøker hovednettstedet, og deretter på nytt når de klikker videre til underbrukene. Skaper dette inntrykk av et kunstig høyt trafikktall, totalt sett?

– Dette er en helt grei praksis, sier Geir E. Engen, fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og leder av styringsgruppa for nettmålinger, MBL/NettForum. Han oppfatter det ikke som noe problem at begge får registrert unike brukere, dersom folk klikker seg inn på en iBergen-sak via Nettavisens åpningsside.

Innenfor regelverket

– Dette er godt innenfor det regelverket vi har vedtatt for målingene, og vi har ikke fått henvendelser som tyder på at dette er problematisk. Målemodellen som brukes av TNS Gallup er anerkjent. I prinsippet er dette det samme som om du leser en sak i Aftenpostens papirutgave, som siterer fra en VG-sak. Blar du da opp i VG i tillegg, så vil du jo på spørsmål fra TNS Gallup svare at du har lest begge avisene.

– Men kan ikke eksempelvis annonsører la seg blende ved å legge sammen antall unike brukere for både Nettavisen og iBergen?

– Nei, man kan ikke legge to nettsteder sammen på den måten. Det finnes analyseverktøy som Web Track, som avdekker slik dobbeltdekning. Men hvis det faktisk er slik at dette er forvirrende for annonsører og formidlere, så må vi eventuelt diskutere saken.

Hva med sidevisninger?

– Hvilken vekt legger du på at eksempelvis iBergen har et svært lavt antall sidevisninger, sammenliknet med konkurrentene?

– Forholdet mellom unike brukere og antall sidevisninger varierer fra to til femti. Flere nettsteder har lave tall, slik som iBergen. Det er ikke unikt. Ut fra det jeg vet er veldig mye av annonseringen visningsbasert, det vil si at prisene garanterer et visst antall visninger. Men det finnes kanskje nettsteder som også selger på unike brukere, sier Engen.

Per tusen brukere

Når det gjelder forholdet mellom unike brukere og sidevisninger skriver iBergen-redaktør Henrik Færevåg i sin redaktørblogg at ingen lenger bryr seg om antall sidevisninger.

«Det er en grunn til at TNS Gallup rangerer etter antall unike brukere. Annonsene er priset etter RPT – rate per thousand – unike brukere. At du har mange sidevisninger betyr at det er de samme leserne som ser annonsene dine mange ganger. På nettet er det ikke noen fordel. Idealraten er fire visninger per leser».

Powered by Labrador CMS