Store nettaviser er minst integrert

De største norske nettavisene er blant dem som er minst integrerte med resten av mediehuset viser en ny undersøkelse utført av BI og IJ.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Handelshøyskolen BI og Institutt for Journalistikk presenterte i dag studien av ti norske mediebedrifter for masterstudiet i flermedial ledelse.

Disse mediebedriftene er undersøkt i studien Guri Hjeltnes og Jo Bech-Karlsen (begge BI) har gjennomført sammen med Ragnhild Kr. Olsen, IJ: Adresseavisen, Agderposten, Avisa Nordland, Bergens Tidende, Dagbladet, Drammens Tidende, NRK Østfold, Romerikes Blad, Stavanger Aftenblad og VG.

Ingen fasit

Forskerne har besøkt de ti mediehusene i år og intervjuet nøkkelpersoner. Den 96 siders studien ble presentert for redaksjonelle ledere som startet mastergradsstudiet ved BI i Oslo i dag.

Forskerne understreker at undersøkelsene ikke nødvendigvis peker mot en modell som er riktig for alle bedrifter. Blant de påfallende funnene er at to mediehus som har oppnådd stor suksess i både norsk og internasjonal målestokk, plasserer seg rundt midten av en skala for integrasjon.

Drammen på bunnen

På denne skalaen, som delvis bygger på Larry Dailys modell for integrasjon og konvergens, havner Drammens Tidende på plassen som minst samordnet. DT er for øvrig i gang med en ny evaluering av sin strategi, opplyste student og nyslått redaktør Geir Arne Bore.

Dagbladet, VG og Agderposten er rubrisert så vidt til venstre for midten, selv om det er noen markante forskjeller på disse.

Aftenbladet, Romerikes Blad og Avisa Nordland er de nest mest integrerte i undersøkelsen. Og mediene som oppfyller flest av kriteriene for konvergens, er altså NRK Østfold, Bergens Tidende og Adressa.

Ønsker sterkere integrasjon

Undersøkelsen beskriver de ulike redaksjonsmiljøene nærgående og konkret, og er den første i sitt slag.

Praktisk talt alle de redaksjonelle lederne som er intervjuet i undersøkelsen ønsker seg sterkere integrasjon. Forbeholdene er tilsynelatende sterkest i VG og Dagbladet, der man legger stor vekt på nettmediets evne til innovasjon og frykter de organisasjonsmessige kostnadene ved sterkt synergistrev. Det er foreløpig ikke undersøkt hvilken modell som gir best gevinst målt i trafikktall eller på bunnlinja.

Powered by Labrador CMS