Viagra-journalistikk for klikkhorer

Ved å bruke populære søkeord fra Google kan man skaffe seg et kunstig høyt volum på nettrafikken. Kall det søkemotoroptimalisert journalistikk, eller Viagra-journalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I England går debatten rundt dette fenomenet høyt. Det toppet seg i forrige uke da The Guardians Charlie Brooker skrev en artikkel om temaet hvor han la inn mange av de heteste søkeordene på Google i introen.

Ikke bare satte artikkelen spissfindig søkelyset på bruk av søkemotoroptimalisering (SEO) i journalistikken, den beviste også sin egen argumentasjon med å generere rekordmange klikk. Like etter publisering, lå artikkelen på de fem første Google-resultatene for søkeordene «Poker», «Naked», «Viagra» og «Lohan» som Brooker brukte i tittelen.

God gammel «back stabbing»

Artikkelen tok utgangspunkt i en «avsløring» av erkekonkurrenten The Daily Telegraphs SEO-praksis:

«For eksempel, ifølge det siste Private Eye, blir journalister som skriver for the Telegraphs nettside aktivt oppmuntret til å inkludere ofte-søkt-etter fraser i artiklene sine. Så en artikkel om skosalg blant unge kvinner vil åpne slik: ‘Unge kvinner – som Britney Spears – kjøper mer sko enn noen gang’ .»

Dette ble imøtegått av the Telegraphs medieblogger Shane Richmond, som mente at Private Eyes «avsløring» bare avslørte hvor lite de visste om SEO.

Uvitenhet

Han refererte til at magasinet påsto den konservative nettavisens journalister ble tilsendt en liste over de vanligste Google-søkeordene flere ganger om dagen, som det ble forventet at de fikk plassert i det første avsnittet i artiklene sine. Richmond mente kontroversen her berodde på en misforståelse av begrepet søkeord.

«Søkeord er de ordene folk bruker for å finne det de leter etter på Google og andre søkemotorer. Hvis du skriver en artikkel om britiske tropper i Fallujah, ville det være fornuftig å inkludere ordet Fallujah i saken din og ikke skrive ‘en by vest for Bagdad. Det er sunn fornuft,» skrev Richmond, og hevdet avisens instrukser til nettjournalistene sine ikke var mer mystiske enn å informere dem om hvilke søkeord folk brukte for å lete etter forskjellige stoffområder.

Powered by Labrador CMS