Saken om gameren Mats Steen er den mest leste på nrk.no noensinne, og blir snart publisert i engelskspråklig versjon hos BBC. Teamet bak saken, fra venstre: Grafiker Andre Håker, journalist Mads Nyborg Støstad,SoMe-redigerer Gry Kårstad, journalist Vicky Schaubert, grafiker Lene Sæther, og spillekspert Martin Gundersen. Fotograf Patrick da Silva Sæther og prosjektleder Maria Elsness var ikke tilstede på bildet. Foto: Reidar Kristiansen / NRK
Saken om gameren Mats Steen er den mest leste på nrk.no noensinne, og blir snart publisert i engelskspråklig versjon hos BBC. Teamet bak saken, fra venstre: Grafiker Andre Håker, journalist Mads Nyborg Støstad,SoMe-redigerer Gry Kårstad, journalist Vicky Schaubert, grafiker Lene Sæther, og spillekspert Martin Gundersen. Fotograf Patrick da Silva Sæther og prosjektleder Maria Elsness var ikke tilstede på bildet. Foto: Reidar Kristiansen / NRK

NRK inngår samarbeid med BBC om Mats «Ibelin» Steen-saken – lager engelsk versjon

Tidenes mest leste nettsak på NRK runder straks en million visninger.

Published   Updated

NRK har inngått samarbeid med BBC, som skal publisere nettsaken om gameren Mats «Ibelin» Steen i en engelskspråklig versjon i nærmeste framtid.

Det forteller Maria Elsness, prosjektleder for digital historiefortelling i NRK, til Journalisten.

Mest lest noensinne

Samtidig blir det klart at nettreportasjen er den mest leste nettsaken på NRK.no noensinne. Onsdag ettermiddag opplyser NRK at saken har 970.000 sidevisninger og 825.000 unike brukere.

Prosjektleder Maria Elsness i NRK. Foto: Privat
Prosjektleder Maria Elsness i NRK. Foto: Privat

Det betyr at en stor milepæl for en enkelt nettsak hos NRK er i ferd med å bli nådd: Én million visninger.

Og den kan komme ganske snart.

– Vi er helt overveldet av tallene og responsen, og ser nå at vi kan håpe på å runde en million visninger i løpet av dagen i dag. Det gjør meg som prosjektleder utrolig stolt, siden vi er et team som har jobbet fram saken, sier Elsness til Journalisten.

To suksesser på rad

Det er kort tid siden samme digitale team publiserte en omfattende nettsak om synlige klimaendringer i Norge. Også den har blitt svært godt lest, med 725.000 visninger og 570.000 unike brukere så langt.

– Vi har iallfall aldri opplevd å ha to så ekstremt godt leste saker publisert i løpet av to uker. Nå klyper vi oss litt i armen. Og når vi har landet, skal vi evaluere prosjektene skikkelig - og se hva vi kan lære av disse to suksessene, sier Elsness.

Responsen etter saken om Ibelin har vært formidabel, forteller prosjektlederen.

– Det har kokt over i kommentarfeltene våre, og vi ser på nettsteder som Reddit og Twitter hvor mange som lar seg berøre. Jeg har nesten ikke sett én negativ kommentar til nå. Det er tydelig mange som er glade for at vi tar opp spilling på en positiv måte, både i foreldregenerasjonen og blant de som spiller selv.