Fra nytimes.com 11. november 2009.

DN i NYTimes

Det er ikke hver dag norske medier blir sitert på forsiden til USAs mest prestisjetunge avis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagens Næringslivs opprulling av USAs tidligere ambassadør Peter W. Galbraiths rolle som rådgiver i Irak og hans dobbeltrolle i forhold til tildeling av oljekonsesjoner i landet, har fått oppmerksomhet i internasjonal presse. Såpass at New York Times-reportere tok turen til Oslo for å samarbeide med DN om saken.

Tok kontakt

– Det stemmer at vi har samarbeidet med dem. Deres representant i Norge tok kontakt med oss, og senere kom ytterligere en journalist fra Paris for å utveksle informasjon om saken, forteller redaksjonssjef Terje Erikstad.

Erikstad ønsker ikke gå i dybden om hva slags informasjon DN delte med New York Times, men det er på det rene at reporterne fra den amerikanske avisen fikk tilgang til deler av DNs kilder, og dokumentasjon avisen satt på i saken. Slik at amerikanerne kunne presentere saksforholdet selv.

– De har gått opp saken selv. Det er ikke slik at de har skrevet av oss. Vi har også gitt dem skriftlige dokumenter for å verifisere at det vi har skrevet er riktig. Det er veldig tilfredsstillende at vi har gjort den jobben, og at de nå bringer den videre, sier redaksjonssjefen.

Sitert

Arbeidet førte til at New York Times slo opp dobbeltrollen til Galbraith på forsiden av avisen torsdag, hvor også Dagens Næringsliv siteres.

Erikstad synes amerikanske storavisen har håndtert dette skikkelig, og han liker at de har brakt saken videre ved å snakke med nye kilder som DN ikke har hatt tilgang til.

– Det er også nyttig for vår jobbing at saken får omtale i internasjonal presse, det gjør at flere potensielle kilder blir klar over hva vi har avdekket, og det ser vi utelukkende positivt på.

Konfekt

Det er journalistene Kristin Gyldenskog, Trond Sundnes og Harald Vanvik som har jobbet fram avsløringene. Som belønning for oppslaget i New York Times, hadde redaksjonssjefen med seg en eske sjokolade.

– Jeg sa til medarbeiderne at hver gang de er på forsiden av NYTimes skal de få en eske konfekt. Jeg er stolt av hva de tre som i hovedsak har arbeidet med saken, har klart å grave fram. Det er god kreditt for vår avis at de tyngste avisene i verden bruker stoffet vi har og gir det prominent plassering.

Også Financial Times, The Economist, Boston Globe og Al-Jazeera English har fulgt opp saken DN har gravd fram.

Powered by Labrador CMS