Ansatte kjøper avis

Først kom kommunen inn på eiersiden, men det påvirket pressestøtten. Så de ansatte åpnet lommeboken.

For en uke siden fortalte Journalisten om avisen Kanalen som Varden solgte etter å ha eid den i underkant av ti år. Den tidligere Edda-avisen ble da solgt til selskapet Nome Investeringsselskap, hvor Nome kommune og sparebanken i kommunen var eiere.

Mange av leserne som følger Journalisten på Facebook gjorde det klart at det ikke var greit at kommunen var inne på eiersiden.

Frittstående

Til Kanalen har ordfører i Nome kommune, Bjørg Tveito Lundfaret, gjort det klart at hun ikke har lagt noe føringer ved kjøpet.

– Ikke utover at jeg har forsikret meg om at dette skal skje på objektivt grunnlag og at det nedsettes et nøytralt styre for bedriften. Det er bra at Nome Investeringsselskap kan gå inn og være en aktør for å bevare lokalavisa. Når det er sagt tror jeg på ingen måte at verken Nome kommune eller banken kommer til å ha tanker om å være noen aktiv eier. Vi har gått inn og tatt et ansvar fordi det er viktig å bevare avisas eksistens, sier ordføreren til avisen.

Nå er det på det rene at kommunen ikke blir største eier i avisen gjennom sitt investeringsselskap. Det er snarere de ansatte som blir det.

Ansatte inn

Ifølge Kanalen blir de ansatte majoritetseiere i avisen etter at det er klart at de tar over 52 prosent av aksjene. Nome Investeringsselskap skal eie de resterende 48 prosentene.

Så kunne man kanskje tro at det var de nære båndene til kommunen som fremtvang en endring i eierstrukturen. Men snarere handler det om pressestøtte. På nettsiden heter det at eierposten er kommet på plass som følge av Medietilsynets organisering og driftsmåte ved tildeling av produksjonstilskudd.

Tilsynet gjør det klart at aviser hvor offentlige institusjoner eller myndigheter har styringsrett, ikke er tilskuddsberettiget.

Kanalen mottok i fjor 431.322 kroner i produksjonstilskudd fra staten. Det er en økning på 3,1 prosent fra året før.