Svakt nettfall

Det ble omsatt færre annonsekroner på merkevare og stilling ledig på nett i april. Men omsetningen når likevel ny rekord.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Men nettomsetningen passerte 200 millioner kroner i april, noe som tidligere ikke har skjedd. I april i år ble det omsatt annonser på nett for i overkant 201 millioner kroner. Det er en økning på nesten seks millioner kroner sammenlignet med april i fjor. Det viser tall fra INMA/MBL.

Merkevareannonseringen er der det legges igjen flest annonsekroner, men i april går denne omsetningen tilbake med én prosent eller 1,6 millioner kroner sammenlignet med i fjor.

Forbigående

Også stilling ledig går tilbake, med to prosent eller i overkant av 400.000 kroner.

Fagsjef for digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening, Geir Engen, sier i en pressemelding at han tror svikten i merkevareannonseringen er forbigående.

– Jeg tror ikke dette er et uttrykk for en varig endring. Signalene vi har mottatt fra våre medlemmer tyder på at den underliggende trenden tilsier forventet vekst de kommende månedene,

Kraftig vekst

Mest fram målt i prosent går posten annet som øker med 43 prosent til 11,4 millioner. Eiendomsannonseringen som øker med 23 prosent i perioden til 13,4 millioner kroner. Mens bil/motor øker med 10 prosent til 20 millioner.

Etter årets fire første måneder er det ifølge INMA-tallene blitt omsatt reklame på nett for 839.861 millioner kroner. Det en økning på hele 85 millioner kroner.

Bare merkevare alene økte med 40 millioner kroner i de fire første månedene.

Powered by Labrador CMS