Nyhetsloggen
• Navn: Tove Audstad
• Jobb: Journalist NRK Brennpunkt
• Sak: Fulgte sykehusdirektør Gunnar Bovim gjennom sykehusstriden på Nordvestlandet, og lagde dokumentar om den.
– Det er ganske spesielt å følge folk på denne måten. Hvordan fikk dere Gunnar Bovim til å være med på dette?
– Det er en lang prosess, og dessuten jobber jeg ofte slik. Blant annet lagde jeg en film om Erna Solberg under valgkampen i 2007 på samme måte. Utgangspunktet vårt var at vi hadde lyst til å se på helseforetaksmodellen og vise fram dilemmaene en direktør på toppnivå står overfor når han skal forøkte å styre fremtidens sykehusstruktur, særlig siden det er så mye politikk i det. Researcher Maria Hasselgård var flue på veggen i møter uten kamera i forkant for å sette seg inn i hvordan de jobbet. På denne måten fikk vi et tillitsforhold. Bovim var positiv til å stille og gjorde det klart at han ikke hadde noe å skjule. Han sa dette til organisasjonen, og så informerte han før hvert møte om at vi var der. Mens vi jobbet som vi pleier og filmet mye, det blir research mens kamera går, analysen gjorde vi underveis.
– Stilte han ingen betingelser for å være med?
– Nei, han gjorde ikke det. Men på informasjonsmøter med ansatte i Kristiansund ville de ikke ha oss med på møtet da fulgte vi dem til døren og var på da de kom ut igjen. Vi var med på andre møter som ikke ble brukt, og da snakket de åpent og var ærlige om det de opplevde. De stolte på at vi ikke vil dem vondt. Bovim har sett programmet og liker kanskje ikke å se alt sammen, men det var denne virkeligheten han sto oppe i. Det skal ha et drama også, samtidig som vi må få fram flere sider og gjøre det nyansert. Det er klart at når noen gir deg en sånn tilgang, blir du veldig positivt innstilt. Man tar godt vare på en slik person, samtidig som det må være tett på virkeheten. Hadde han vært en drittsekk, hadde jeg måtte vise det.
– Bovim forklarte at de ønsker å vise fram de dilemmaene de står i og ikke vil skjule noe. «Gjør jeg noe galt her, så lærer jeg av det,» sa han. Han krevde å se filmen først, for å sikre seg at ingen av hans ansatte ble satt i kompromitterende situasjoner. Og det var jo ikke slik at jeg ga ham mulighet til å ta ut elementer i filmen. Men er det faktafeil endrer vi på det, og utover det kan vi alltids komme til en enighet.
– Du sier research med kamera, satt du igjen med mye ekstraarbeid da opptaktene var gjort?
– Vi gjør masse research ved siden av også, men i en setting som dette vet vi ikke hvor det ender. Her stiller jeg veldig åpent. Det er veldig arbeidskrevende. Vi hadde 70 timer råopptak, og så måtte jeg forholde meg til nyhetene om saken i det aktuelle tidsrommet. Jeg hadde veldig mye bra materiale, en vanskelig situasjon selv om det er et luksusproblem.
– Hvordan ville director’s cut sett ut om hun ikke hadde hatt sendeplan å forholde seg til?
– Det kunne blitt en serie, men det blir bedre av å redigere ned, selv om det var hardt arbeid å drepe mine darlings. Det er et veldig konfliktfylt tema mellom Molde og Kristiansund, så jeg måtte fortelle hele historien.
– Terje Heggem skriver i et nettinnlegg at bruken av mygg er kritikkverdig. Han mener det virker som om at blant andre styreleder i Helse Midt-Norge, Kolbjørn Almli, ikke var klar over at det ble gjort lydopptak.
– Almli har vi mange opptak av, blant annet på Stortinget hvor det er han som informerer om at vi filmer, men du vet – det tok litt av. Jeg jobbet slik at Bovim fikk si ifra når vanskelige situasjoner oppsto, han er en ansvarlig person.
– Du har gjort dokumentarer av denne arten før. Planlegger du nye nå?
– Ja, nei, jeg har ingen prosjekter, nå skal jeg avspasere både redigering og opptak.
MARTIN HUSEBY JENSEN