Dagsavisen under 30.000

Dagsavisen mistet 2.363 i opplag i 2008, og endte på 29.041. Ny Tid raser ned hele 2860 til 4811.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Relativt sett er fallet til Ny Tid på hele 37,3 prosent. Fallet til Dagsavisen er på 7,5 prosent. Flere av de største blør mer enn Dagsavisen.

Dagbladet mister 12.228 (9,0 pst), ender med et opplag på 123.383, og er nå fjerde største avis, etter å ha blitt passert av Aften.

Aftenposten Aften ned 6.282 (4,8 pst.) til 124.807.

VG faller 25.196 (8,1 pst.) til 284.414.

Snittfall på 2,8 prosent

Det totale opplagstallet for MBLs medlemsaviser viser en nedgang på 2,8 prosent, vel 75.000 eksemplarer, i 2008.

Løssalgsavisene står for om lag halvparten av den totale nedgangen.

Vel 60 prosent av av avisene må tåle en nedgang i opplaget. Men resultatet er likevel noe bedre enn fryktet, ifølge MBL.

Oslo faller mest

– Det er noe bedre enn for ukepressen, selv om signalene ved årsskiftet tydet på at det kunne bli like ill. Det er ikke svart hav der ute, sa MBLs fagsjef for avis, Helge Holbæk-Hanssen.

Men tallene er ikke pene. Avisene i Oslo står for 64 prosent av opplagsfallet. Det er nedgang i alle fylker.

– Vi begynner å nærme oss nivået vi hadde på begynnelsen av 80-tallet, utdypet Holbæk-Hanssen.

Nisjene vinner

Hele sju av de ti fremste opplagsvinnerne er nisjeaviser. Et spesielt trekk ved årets tall er Utrop, som kan notere seg for en rekordstor opplagsvekst på 63,3 prosent i 2008.

– Utrop er en meget seriøs avis for innvandrergruppene, poengterte Holbæk-Hanssen. Avisen kommer ut 18 ganger i året, og opplaget er nå oppe i 2.478 eksemplarer.

Bladet Tips følger etter Utrop, med en økning i opplaget på 23,5 prosent til 4.729 eksemplarer. Også Lokalavisa Sør-Østerdal (21,4 pst.), Stall-Skriket (21,3 pst.), og Morgenbladet (15,1 pst.) har tosifret, prosentvis vekst.

Powered by Labrador CMS