Adresseavisen har opplevd størst opplagsnedgang av regionavisene i år.

Regionavisene faller

Overgangen til tabloid ga i 2007 positiv opplagseffekt for regionsavisene. Men i fjor gikk tallene nedover igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I 2007 kunne Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad glede seg over samlet opplagsvekst på 1.978. I et marked med stagnasjon eller svak tilbakegang ble regionavisenes vekst tilskrevet overgangen til tabloid.

Men gleden ble kortvarig, for når 2008-tallene i dag ble offentliggjort viste det seg at de samme avisene i fjor mistet totalt 6.245.

Verst for Adressa

Størst tap noterer Adressa seg for. Med en reduksjon på 2.745 er opplaget nå nede på 77.044.

Bergens Tidende holder fortsatt posisjonen som den største regionalavisen med 85.825, som er 1843 tilbake sammenliknet med 200.

BTs nedgang er likevel mindre enn bykonkurrent Bergensavisen, som går ned 1.905 til 27.406 eksemplarer.

For Stavanger Aftenblad viser tallene et fall på 1657 til 66.343, mens den eneste av de fire store regionalavisene som gikk tilbake også i fjor, Fædrelandsvennen, må notere en ny nedang på 567 til 40.729.

Powered by Labrador CMS