NÆRAVISER: Avisforsker Sigurd Høst med noen av de nye lokalavisene som har startet opp de siste åra. Foto: Kathrine Geard

Stabilt og solid avismarked

Medieforsker Sigurd Høst vil nyansere bildet av «avisdøden».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Den norske avisbransjen har et veldig solid fundament, og selv om det er en nedgang så er det totale bildet at vi fremdeles er på et nivå som få andre kan sammenligne seg med, sier Høst til Journalisten.

Høst vi ikke spå om avisenes opplagstall som legges fram klokka 12 i dag, men sier at norske aviser holder seg godt og at det er gode grunner til at nordmenn er blant verdens mest avislesende.

Komplett norsk tilbud

– Det har vært en nedgang, men det som er spesielt med Norge er at tilbudet av aviser er så komplett sammenlignet med for eksempel våre naboland. Vi har flere lag, med landsdekkende løssalgsaviser, store abonnementsaviser, regionaviser og ultralokale aviser. I Sverige er det noen få lokalaviser, og i Danmark er det gratisavisene som dominerer på det lokale. I fjor var det bare tre norske aviser som gikk inn og det tyder ikke på den store avisdøden.

Har solgt seg for dårlig

Medieforskeren mener avisene likevel har vært for dårlige til å få fram sine unike fortrinn i forhold til andre medier.

– Myten om «døde trær og dyr transport» trenger å nyanseres. Mye av grunnen til at folk fortsetter å kjøpe aviser er at de er formatert for en type leseropplevelse. Leser du nyhetene på nett har du ikke den samme miksen med nyheter, tegneserier, kryssord, debatt og så videre. Det har blitt lagd aviser i noen århundrer og avismakerne har fått mye erfaring i å gi folk gode leseopplevelser.

Lokalaviser

Det er de to største løssalgsavisene som har stått for det bratteste opplagsfallet og utenfor hovedstaden og i de mindre avisene har utviklingen vært langt mindre dramatisk. Landslaget for lokalaviser, LLA, har meldt om stigende opplagstall i mange år.

– I Åmli fikk de en lokalavis som var initiert av en aksjon på nettet. Åmli er en kommune med få innbyggere og det viser at mange vil ha en egen lokalavis og det har vist seg i ettertid at de har vært villige til å stille opp for avisen også økonomisk.

Rekordmange titler

Høst skriver i siste utgave av Pressehistoriske skrifter at det i 2008 ble gitt ut 228 forskjellige aviser i Norge.

– Det er det høyeste antallet avistitler siden krigen, skriver Høst.

Den forrige rekorden var 227 aviser som ble satt i 1952. Det er imidlertid bare 117 av disse avisene som har overlevd til nå, men disse 117 avisene sto til gjengjeld for over 85 prosent av det totale opplaget i 2008.

– Med noen få unntak har de levedyktige nykommerne vært små lokale fådagersaviser, skriver Høst.

Powered by Labrador CMS