Orkla-journalistene samler troppene

Nå vil NJ-organiserte stille med samme lagoppstilling som Orkla-ledelsen. Første skritt ble tatt tirsdag, da en representant for hver region ble valgt til nyskapningen konsernutvalget.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Konsernutvalget heter det nyfødte barnet og Norsk Journalistlag (NJ) er den rike gudfaren, som skal støtte barnet blant annet økonomisk.

Lenge har de tillitsvalgte og NJ sett behov for et nærmere samarbeid mellom journalistene i de tre regioner, som omfatter aviser i Orkla Media og kalles Øst, Vestfold-Telemark-Buskerud og Vest. Man ser at konsernet prøver noe i en region, før det igangsettes i de andre to. For at de tillitsvalgte journalistene skal kunne diskutere strategier og samarbeide lettere, opprettes nå konsernutvalget med en klar kobling til NJ.

Likeverdig forum

Formøtet til Valgforum Orkla Media valgte de tre som skal være med å knytte Orkla-land sammen. Det er Mona Sandviken (Laagendalsposten), Tor Fredrik Sparre-Enger (Fredriksstad Blad) og Bengt Flaten (Sunnmørsposten). Med seg i konsernutvalget får de Kjetil Haanes, ledende tillitsvalgt i Orkla Media, og antakelig Elin Floberghagen fra NJs landsstyre og generalsekretæren i NJ, Trond Idås.

– Det er de samme problemstillingene vi sliter med flere steder. Ledelsen er sammensveiset, og nå får vi et likeverdig forum, sier Sandviken.

Det lokale

Sparre-Enger ser for seg at utvalget må passe på den lokale forhandlingsretten:

– Vi ser i region Øst at det legges en mal for lokale forhandlinger og at vi dermed mister noe av den lokale forhandlingsretten, sier han.

– Vi er skeptiske til det som minsker det lokale særpreg og den lokale forankringen, sier Flaten. Han henviser til felles direktører og at minoritetsaksjonærer kjøpes ut. Når den veien bærer videre vil journalistene være med før beslutningene allerede er tatt.

Regionale møter

Før sommeren skal konsernutvalget ha sitt første møte. Det er meningen av utvalget skal møtes minst to ganger årlig. De tre representantene for regionene kan dessuten kalle sammen klubblederne og styrerepresentantene i sin region en eller to ganger i året. Slik skal Flaten, Sandviken og Sparre-Enger sørge for at kontakten mellom de lokale NJ-tillitsvalgte også styrkes.

Ledende tillitsvalgt i Orkla Media, Kjetil Haanes, ser for seg at konsernutvalget, som ledelsen, kan ha kontakt med de andre konsernene. Et annet område konsernutvalget kan engasjere seg i, kan være organisasjonsoppbygging blant polske journalister. Dette arbeidet vil NJ, det sentrale tillitsvalgtapparatet i Orkla Media og den internasjonale journalistføderasjonen IFJ dra i gang.

Powered by Labrador CMS