Påske meg både hit og dit

Vi liker fritiden nesten like mye som vi liker å skrive om den.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er noe med nordmenn og påsken. Mens man i andre land også arbeider på skjærtorsdag, stenger vi store deler av samfunnet, pakker bilen full av mat, sjokolade, grøssere og skismurning før vi setter kursen mot fjellheimen.

Mange treff

Sånn like før Journalisten også tar en velfortjent påskeferie bestemte vi oss for å finne ut hvor utbredt fascinasjonen for påskehøytiden er i norske medier. Dermed fikk analyseselskapet Retriever i oppdrag om å søke på ord med påske i seg. Dette er en rent kvantitativ analyse og vi vet ingenting om hva oppslagene har handlet om – og det er kanskje like greit.

Retriever søkte etter de forskjellige ordene i perioden 24. mars til 7. april i sin database som omfatter over 60 papiraviser og omtrent alt av nettaviser Norge har å by på. I løpet av disse 14 dagene traff søket 9367 artikler med påske i seg.

Mot sola

– Det er vel kanskje den høytiden leserne er mest interessert i å lese om, sier vaktsjef i Dagbladet.no Eugene Brandal Laran. Han tror påsken er spesiell fordi vi er på vei ut av mørketiden og mot sola, og ikke minst at de fleste nordmenn har et forhold til kvikklunsjen og påskefjellet.

– Vi ser jo at værsakene leses veldig godt i påsken, i påsken er ordet påske et signalord i seg selv.

Ferie liker vi jo alle, så også mediene. Blant sammensatte påskeord Retriever søkte etter er det påskeferie og påskefjell som får flest oppslag med henholdsvis 1297 og 1122 treff.

Overraskende nok, kanskje, har påskeværet fått langt mindre oppmerksomhet. Bare 194 treff i søket. Påskesola tro til litt hardere med 254 treff.

Krim og mat

Påskekrimmen fenger, enten den kommer på skjermen eller mellom to stive permer. Anmeldelser av tv-seriene og årets bøker har naturlig nok løftet antall treff til 554 artikler, like bak påsketur.

– Vi har dagens mattips og hadde vi laget en sak om «dette serverer du på påskeaften» så ville vi sett høye lesetall, gjetter Laran.

Påskemat har ikke truffet like bra, ei heller påskelam. Sistnevnte har like mange treff som påskegudstjeneste, 60 artikler, mens påskemat bare når halvveis opp til disse.

– Det er litt artig å registrere at påskegudstjeneste blir omtalt mer enn påskelam, selv om ikke gudstjenesten får all verdens oppmerksomhet den heller. Men begge ordene henspiller jo for så vidt på påskens opprinnelige budskap, sier analysesjef Kristina Nilsen i Retriever.

Powered by Labrador CMS