Jøran Kristensen på jobb i Fjord Lines kontor i Sandefjord, der de snart er fire tidligere kolleger i Sandefjords Blad.

Slik gikk det til at fire journalister i Sandefjords Blad havnet i samme rederi

Ny content-avdeling hentet inn erfarne pressefolk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sandefjords Blad (SB) har solid økonomi og sterk posisjon. Likevel valgte fire redaksjonelle medarbeidere i løpet av få måneder Fjord Line som ny arbeidsgiver. Alle gikk til jobb i rederiets nystartede content-avdeling.

Jøran Kristensen er en av de fire. Han skiftet beite allerede i september i fjor etter tre år som vikar i SB og bakgrunn fra Troms Folkeblad. Etter ham fulgte en frilanser i mai, Øystein Styrvold. To fast ansatte i Sandefjords Blad, Kristin Bjørntvedt og Flemming Hofmann Tveitan, sa opp og starter i sommer. Alle ble tibudt fast jobb i Fjord Line.

Skildrer opplevelser for å selge tur

Markedssjef Ole Christian Mørk i Fjord hadde bestemt seg for å lage et team av content-skribenter for å markedsføre rederiets ferjeforbindelser gjennom reportasjer om destinasjonene selskapet seiler på, forteller Kristensen. Fjord har startet flere nettsteder for content-operasjonen, blant dem ferieisverige.no og ferietildanmark.no.

Artiklene skildrer natur og opplevelser, som denne om Gøteborg.

De avsluttes gjerne med et hint om å bruke ferge for å komme til feriedestinasjonen:

«Å komme seg til Gøteborg er enkelt. Start med Fjord Lines båt fra Sandefjord til Strømstad. Turen er unnagjort på 2,5 timer. Derfra er det bare to timer i bil å reise til Gøteborg og Gothenburg Escape Game.»

Team av gamle kjente

– Vi ble jo et team som kjenner hverandre godt fra mange år i Sandefjords Blad, sier Kristensen. Han deltok selv i rekrutteringen og sier Mørk var på utkikk etter folk med bakgrunn journalister, ikke tekstforfattere. Den nye gruppa jobber i Sandefjord, men markedsfører hele rederiets fergevirksomhet. Fjord Lines hovedkontor ligger i Egersund.

Selskapet har slik Kristensen oppfatter det valgt å bevege seg bort fra tradisjonell reklame og satse mer på innholdsmarkedsføring. 

– Når en slik mulighet dukket opp, tenkte jeg at det var min beste sjanse. Det er jo begrensede muligheter for fast stilling i avisbransjen. 

Han innrømmer at det var en overgang i starten å bevege seg fra journalistikk til markedsføring. 

– Men det viktigste er at man trives i den jobben man har. Vi får stor frihet til å utforske de temaene vi har lyst til å skrive om uten voldsomt sterke retningslinjer fra toppen. Jeg tror det er viktig for alle fire at vi bevarer litt av den njournalistiske tankegangen, selv om det er på en annen måte.

– Skriver dere også om selve produktet Fjord selger?

– Ja, det er jo litt begge deler. Men vi forsøker å skrive mer faktabasert og unngå adjektivene.

Skyldtes ikke nedbemanning

Det var ikke resultat av nedbemanning da de fire forlot avisa, forsikrer ansvarlig redaktør Steinar Ulrichsen i SB. Han kan fortelle at også Sandefjords Blad har slanket redaksjonen de siste årene, men det er skjedd uten sluttpakker og i all hovedsak via AFP. De to oppsigelsene brukes heller ikke til innsparing.

– De er allerde erstattet. To nye medarbeidere starter 1. august, sier han. Redaktøren skryter av de som sluttet og er glad for at de har fått gode jobber.

Han opplyser forøvrig at det til sammen er fem medarbeidere som forlater Sandefjords Blad og begynner i Fjord Line. Den femte er salgssjefen, som etter det han vet ikke skal arbeide med content marketing.

Kristensen setter heller ikke jobbskiftene i forbindelse med nedbemanning.

Redaktøren opplyser at den tidligere vikaren og den frilanseren som er gått til Fjord, ikke lenger hadde utsikter til kontrakt med SB. Han husker ikke i farta om Kristensen vikarierte i fødselspermisjon eller hadde en prosjektstilling, men avviser at det representerer noen reduksjon i redaksjonell arbeidskraft eller kostnad at de to er sluttet.

– Jeg har tenkt mye på dette. Selskaper (som Fjord, journ.anm.) vet hvor de finner flinke folk. Da gjelder det å ansette dyktige journalister i andre enden. 

Ulrichsen legger til at redaksjonen de siste årene er blitt forynget med ansettelse av unge og heltente medarbeidere. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS