Hanne Bryntesen Finstad. Foto: Line Slotnæs

Schibsted-direktør går til VGs Vektklubb

Hanne Bryntesen Finstad forlater divisjonsledelsen i Schibsted Media for å lede Vektklubb. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

32-åringen blir ansvarlig for produktutvikling og det kommersielle ved VGs Vektklubb. Stillingen innebærer ikke redaktøransvar.

– VG har vært tydelig på at det har vært gitt for lite kjærlighet fra VGs side til Vektklubb. De ønsker å sette flere ressurser på tjenesten. Jeg skal videreutvikle merkevaren, produktet og teknologien og se på samarbeidsmuligheter. Den første oppgave min blir å legge en tydelig strategi for fremtiden, sier Finstad til Journalisten.

Hun kommer fra stillingen som strategi- og prosjektdirektør i Schibsted Norge. Der var hun en av to kvinner sammen med Siv Juvik Tveitnes i konsernledelsen.

Finstad var ikke å finne i den nye konsernledelsen til Schibsted Media etter omorganiseringen i høst der all medievirksomhet samles under ledelse av Raol Grünthal. Men hun har fortsatt å ha strategi- og prosjektansvar i Schibsted Media, og vil ha det inntil hun tiltrer i VG på nyåret.

Ønsker operativ erfaring

I høst har Schibsted høstet kritikk for manglende kjønnsbalanse både i toppledelsen og andre ledergrupper i konsernet. Rett før jul sendte konsernsjef Rolv Erik Ryssdal en e-post til alle ansatte der han sa at likestilling har høyeste prioritet i konsernet.

Les også: – Å forbedre kjønnsbalansen er avgjørende for at Schibsted skal lykkes

At Finstad nå forlater ledelsen til fordel for en annen rolle, sier hun var etter eget ønske.

– Det var et ønske fra min side om å gjøre noe mer operasjonelt og komme nærmere brukerne. Jeg har jobbet fem år i Schibsted, og fire og et halvt år i konsern. Det var på tide å utvide horisonten.

Finstad begynte i Schibsted som trainee i 2012, og ble hentet til konsernledelsen av Didrik Munch for to år siden.

– Hun har talent til å bli en fremtidig toppleder, sa Munch til Dagens Næringsliv den gang.

32-åringen var i år også en del av E24s ledertalenter.

Finstad sier at hun trives godt i Schibsted, og at hun har fått mange muligheter. Nå ønsket hun å komme nærmere brukeren og lære mer om operativ virksomhet. Samtidig understreker hun at jobbskiftet ikke er strategisk, men at hun tror operativ erfaring vil styrke mulighetene for nye lederroller i fremtiden.

I Schibsted Media består ledergruppen nå av 13 personer, hvorav kun tre er kvinner. Men Finstad sier hun ikke har dårlig tid med tanke på at konsernsjefen nå har varslet økt fokus på kjønnsbalanse.

– Jeg vil veldig gjerne ha operativt ansvar. Jeg har et tydelig mission i Vektklubb og 100 prosent fokus der. Det fins mange dyktige ledere i Schibsted, både kvinner og menn, som kunne fylt nye roller i ledegruppen på mange måter. Men jeg har ikke dårlig tid.

Powered by Labrador CMS