Rolv Erik Ryssdal. Foto: Birgit Dannenberg

Ryssdal skjerper Schibsteds profil

Varsler strengere disiplin og avblåser satsinger på annet enn kjernevirksomhetene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi må være forberedt på at verden ikke blir den samme som den var. I framtiden kommer vi til å ha begrensede ressurser til å framstille de kvalitetsproduktene vi ønsker oss. Da må vi ta konsekvensene av det, fastslår Rolv Erik Ryssdal.

I sitt første større intervju som konsernsjef i Schibsted, en jobb han tiltrådte 1. juni, kommer Ryssdal med sitt syn på finanskrisen og dens følger for konsernet og mediebransjen. De første utdragene av intervjuet publiseres på Journalisten.no onsdag og torsdag. I Journalistens papirutgave fredag forteller Ryssdal om sine erfaringer i jobben så langt, og om sine visjoner for Media Norge og andre Schibsted-virksomheter.

– Tenk annerledes

Schibsteds nye toppleder mener det er tvingende nødvendig med nytenkning, dersom mediene skal komme seg gjennom nedgangstidene uten banesår.

– Ting ser annerledes ut enn før, det må vi bare se i øynene. Annonsemarkedet er ned 20 prosent i år. Stillingsannonser, som er økonomisk viktige for Media Norge-avisene, er ned 40-50 prosent. Derfor må vi tenke annerledes enn vi gjorde før.

Ryssdal understreker at han håper og tror at Schibsted skal komme seg gjennom utfordringene på en bra måte. Men i lys av problemene kan han ikke dy seg for å komme med en stikkpille til Medietilsynet:

– Det hadde vært en fordel om myndighetene hadde latt oss få på plass Media Norge tidligere.

Nedbemanning

Om lag 900 ansatte er forsvunnet ut av Schibsted det siste året, hovedsaklig som følge av salg av virksomheter. Ifølge uttalelser tidligere i år skal Aftenposten, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen kutte 400-450 årsverk i 2009 og de kommende to årene. Konserntillitsvalgte frykter at så mange som 2.500 ansatte kan forsvinne fra Schibsted, siden toppkonjunkturen i 2007.

Ryssdal ønsker ikke å uttale seg om eventuelle framtidige nedbemanningsprosesser. På spørsmål om jobben hans, i alle fall på enkelte områder, blir å bygge ned det forgjengeren Kjell Aamot bygget opp, svarer han:

– Nei, det tror jeg ikke.

Konsernsjefen utdyper ved å uttrykke et ønske om å nyprofilere Schibsted. Han viser til at Schibsted er blitt ansett som et stort, internasjonalt konsern med veldig mange virksomheter i en lang rekke land. Etter arbeidet med Schibsted-emisjonen i sommer, er Ryssdals konklusjon at mange, børsanalytikere og andre, har hatt et unødvendig komplisert bilde av Schibsted.

– Derfor er jeg er opptatt av å forenkle dette bildet, både internt og eksternt, sier han.

To bein

Ryssdal forklarer at Schibsted egentlig bare har to hovedvirksomheter. Den største av dem, både i omsetning og antall ansatte, er de store mediehusene. Skandinavia dominerer denne delen av konsernet, med Media Norge, VG og Schibsted Sverige (Aftonbladet/Svenska Dagbladet) som de største enhetene.

Den andre store virksomheten, som har utviklet seg kraftig de siste årene, er rubrikkannonsering på nettet. Stikkord her er norske Finn, Blocket i Sverige og Schibsted Classified Media, som omfatter konsernets rubrikkvirksomheter i andre land enn Norge. Ryssdal var administrerende direktør for sistnevnte i ett år, inntil han ble Schibsted-sjef.

Milliardkutt

– Jeg ser det som min oppgave å videreføre de to hovedvirksomhetene. Da må vi både gi gass og bremse samtidig. Jeg er veldig opptatt av at vi leverer i forhold til programmet for lønnsomhetsforbedring. 90 prosent er besparelser, mens ti prosent er økte inntekter. Vi har sagt at vi skal spare en milliard kroner i år. Det er dette som skal få orden på lønnsomheten og balansen vår.

Schibsted skal ifølge programmet spare ytterligere 600 millioner innen utgangen av 2011.

Da Ryssdal presenterte halvårsresultatet 14. august, understreket han at Schibsteds ledelse nå vil fokusere mer på kjernevirksomheten, med et sterkere lønnsomhetsfokus enn tidligere.

– Vi må ha en strengere kapitaldisponering. Vi kommer til å bli strengere når det gjelder eksperimentering, sa Ryssdal.

Økt disiplin

– Vi må være litt mer disiplinerte, gjentar han nå, og utdyper hva han mener med disiplin i denne sammenhengen:

– Det betyr at jeg ikke ser for meg at vi kommer til å foreta store satsinger på andre ting, som tv-kanaler eller en helt ny gratisavis. Vi kommer til å bruke ressursene på hovedområdene våre. Det er veldig viktig for meg at vi fortsetter å utvikle virksomhetene våre. Aftenposten, VG og regionavisene er flinke til å drive produktutvikling. Det må de fortsette med, både på print og online. Vi må sørge for at vi er i en posisjon som gjør at vi har ressurser til å videreutvikle nr. 1-posisjonene våre. Jeg tror også vi har en god del spennende muligheter, blant annet nye investeringer, for det andre beinet vårt, sier Ryssdal.

Han viser til at Blocket nå er lansert i sju land utenfor Sverige, og poengterer at Schibsted må sørge for å ta vare på slike muligheter.

Powered by Labrador CMS