Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal kan glede seg over rekord i 2. kvartal. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted-rekord etter sparing

Driftsresultatet på 509 millioner konsernets beste kvartalsresultat noen gang. Mens VG sliter med opplaget.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi er glade for å kunne legge fram et så godt resultat etter å ha lagt bak oss 18 krevende måneder hvor vi i fellesskap har snudd hver stein for å ruste oss for fremtiden. Resultatene vi leverer i 2. kvartal viser at vi har et solid Schibsted som er i stand til å sikre både god utvikling for mediehusene og fortsatt vekst og god inntjening for våre online rubrikkvirksomheter, sier Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.

Vekst

Rapporten for 2. kvartal 2010 viser driftsinntekter på 3,52 milliarder kroner. Det er en underliggende vekst på 6 prosent sammenlignet med samme periode i 2009. Annonseinntektene bidro med en vekst på 15 prosent. Driftsresultatet i 2. kvartal var 509 millioner kroner.

Det er det beste kvartalsresultatet Schibsted har lagt fram noen gang.

Schibsted forklarer framgangen med fortsatt vekst på internett kombinert med effekt fra konsernets lønnsomhetsprogram og bedring i annonsemarkedene i Skandinavia.

Annonseinntektene økte med 15 prosent i 2. kvartal sammenlignet med 2009. Men opplagsinntektene faller totalt med 4 prosent.

VGs opplag falt første halvår med 9 prosent til 235.564 eksemplarer på hverdager.

– Vi ser med bekymring på nedgangen i løssalg, spesielt for VG og Aftonbladet. I tillegg er vi opptatt av spørsmålet om hvordan man skal ta seg betalt for digitalt innhold. Dette vil tvinge seg fram, sier Rolv Erik Ryssdal i pressemeldingen.

Sparetiltak

– I 2. kvartal har vi gjennomført lønnsomhetstiltak på ytterligere 150 millioner kroner, noe som bringer totalen opp i 1,5 milliarder. Dermed er vi noe foran tidsplanen, og vi ser at vi vil klare å gjennomføre lønnsomhetstiltak på til sammen 1,7 milliarder kroner innen utgangen av 2011, sier Ryssdal.

– Samtidig får vi noe hjelp av annonsemarkedene, som har flatet ut eller vokst noe i de fleste markedene våre.

Powered by Labrador CMS