Eks-toppfotballsjef Niels A. Røine skal yte innsats for en enda tidligere arbeidsgiver, Schibsted. Her fotografert på Nordiske Mediedager i 2010. Foto: Eirik Helland Urke/Flickr.com

Niels Røine gjør VG-comeback

Eks-toppfotballsjefen tilbake i Schibsted etter sju års fravær.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er jobben som styremedlem i VGTV, som fra årsskiftet har fått skilt ut virksomheten i eget aksjeselskap, Niels A. Røine nå har påtatt seg.

Sportsrettigheter

Også VG-sjef Torry Pedersen og Schibsted Norge-direktør Didrik Munch sitter i styret. Selskapet ledes av Jo Christian Oterhals, som i sin tid selv ble hentet av Røine til VG Multimedia. 

– Jeg ble spurt om å sitte i styret der, har sagt ja, og gleder meg til det, sier Røine, som ikke vil anslå hvor mye tid han skal bruke på VGTV ettersom selskapet er under etablering.

Røine mener sportsrettigheter vil bli viktige for streamingmedier i fremtiden.

– Det har vært en periode med prøving og feiling, men mediebildet og markedet er ikke satt ennå. Fremtiden vil finansieres gjennom brukerbetaling og annonser. I den verdenen har sport vist seg viktig, både for satellitt, kabel, fiber og nett.

Kontroversielt salg

Han har de siste seks årene jobbet som sjef i Norsk Toppfotball, som er en sammenslutning av klubbene i Eliteserien og 1. divisjon. Der sluttet han med umiddelbar virkning i høst, da han ble valgt til styreleder i fotballklubben Hønefoss.

Som toppfotballsjef satt Røine i styret i selskapet Fotball Media som stod for et kontroversielt salg av fotballrettigheter til C More, tidligere Canal+, for 1,2 milliarder kroner i 2011. Salget skjedde ved at betal-TV-selsklapet kom med et bud under forutsetning om at toppfotballen ikke kunne gå ut med det. 

Det var Røines mangeårige medieerfaring som var årsaken til at han i 2007 ble rekruttert til stillingen som toppfotballsjef. Han hadde da sittet i jobben som konserndirektør i Norsk Aller i bare ett år.

Redaktør

Før det ligger yrkeskarrieren til Røine innenfor Schibsted-sfæren. Han begynte å jobbe som journalist i VG på 1970-tallet. I 1997 hadde han avansert til redaksjonssjef for VGs avdeling for nye medier etter en periode som sportsredaktør.

I 1998 ble han ansvarlig redaktør for Schibstedsatsingen Scandinavian Online (SOL) samtidig som salgsdirektør Kristin Skogen Lund ble forfremmet til administrerende direktør.

Året etter ble Røine redaktør i Schibsted-konsernet med ansvar for den europeiske gratisavissatsingen 20 minutter.

I tillegg til styrevervene i VGTV og Hønefoss driver Røine eget konsulentselskap.

Powered by Labrador CMS